OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wierzbowa Śląska

Ostatnia zmiana: 2016-09-05

Opis ogólny
Opis ogólny:

W czasie II wojny światowej w Wierzbowej istniała specjalna grupa robocza Arbeitskommando 10001, składająca się głównie z jeńców alianckich, którzy dbali o stan techniczny magistrali kolejowej Wrocław - Berlin. 9 II 1945 roku na skutek zbliżania się wojsk radzieckich strażnicy obozu wyprowadzili jeńców do stacji kolejowej, a następnie otworzyli do nich ogień. Większość z nich zginęła. (źródło: Odkrywca http://www.kiosk24.pl/prenumerata/odkrywca.html 02 sierpień 2006)

Opis infrastruktury:

Drugi tor został zaraz po zakończeniu wojny zdemontowany przez armię radziecką i gdzieś wywieziony (zapewne do ZSRR), tak jest od Żagania do Miłkowic na wszystkich stacjach/p.o. Jednak faktem jest, że to obecnie linia 1-torowa. Dawna magistrala Wrocław - Berlin, po której od 15.V.1936 r. kursowały szybkie zespoły spalinowe SVT 137, osiągające Vmax = 160 km/h (!), obecnie od Miłkowic do Leszna Górnego zapewnia prędkość maksymalną 70 km/h. (info: Ty2, 2006-05-21)

Opis budynków:

Budynek stacji jest obecnie zamieszkiwany przez lokatorów w mieszkaniach usytuowanych na piętrach. Kasa kolejowa oraz poczekalnia były otwarte do około 1997 roku. Rogatka uruchomiana ręcznie była, obecnie nie ma po niej śladu. (info: Jakub Łubocki)
Zadaszenie przylegające do budynku dworca zostało wyremontowane: uzupełniono braki oraz odmalowano elementy drewniane.(info: wasiukibic, 2015-VI-05)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: HAFAS:5103949
IBNR:6494
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  100,500 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gromadka (dolnośląskie) 3,93 km
Grodzanowiec (dolnośląskie) 4,01 km
Studzianka (dolnośląskie) 4,97 km
Borówki (dolnośląskie) 5,85 km
Modła Dworzec Mały (dolnośląskie) 6,08 km
Modła Wieś (dolnośląskie) 6,16 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wierzbowa Śląska

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...