OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wrocław Główny

Ostatnia zmiana: 2017-06-17

Opis ogólny
Opis ogólny:

Największa stacja na Dolnym Śląsku, a jego hala chyba w całej Polsce. Obecny budynek powstał w latach 1855-1857 i pierwotnie torowisko było tam, gdzie obecnie hala kasowa.
Na początku XX w (1899-1904) wybudowano obecną halę peronową i przeniesiono tory z poziomu ulicy na estakadę.

Dnia 1 czerwca 2012 po ponad dwuletnim remoncie oddano do użytku całość dworca.

Opis budynków:

Na ten czas remontu dworca głównego uruchomiono dworzec tymczasowy od strony PKS. Remontowane są jednocześnie niektóre perony i przejścia podziemne. (info: Karol Romaniuk, 04-08-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: hala dworcowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony 1-4 w hali, 5 pod jej dachem, ale już poza ścianami, peron 6 (nieczynny) odkryty.
Peron 6 jest jednokrawędziowy, 1-5 – dwu.
Peron 5 posiadał od wschodu krótką drugą krawędź.. Była ona używana do lat 90 XX wieku, obecnie zlikwidowana.
kody: EPA:5100143
HAFAS:5100069
IBNR:248
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  181,041 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  0,000 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  0,000 Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822)  
  0,000 Wrocław Główny – Międzylesie – (Lichkov) (276/481)  
  0,000 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285)  
  5,552 Wrocław Brochów WBB – Wrocław Główny (763)  
  Projekt linii Hyperloop  
  Wrocław Główny – bocznice i tory stacyjne  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wrocław Górnośląski (dolnośląskie) 0,61 km
Wrocław Świebodzki (dolnośląskie) 2,15 km
Wrocław Dworzec Miejski Prawego Brzegu Odry (dolnośląskie) 2,24 km
Grabiszyn D-F (dolnośląskie) 2,44 km
Wrocław Marchijsko-Dolnośląski (dolnośląskie) 2,48 km
Wrocław Główny Wąskotorowy (dolnośląskie) 2,71 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 wasiukibic (2017-06-05 19:45:03)
    Dzięki za czujność, z tym jednokrawędziowym peronem 1 to faktycznie wtopa. Ale żeby było śmieszniej 5 też posiadała 2 krawędzie; druga znajdowała się na wschodnim krańcu peronu, po jego północnej stronie. Odjeżdżały z niej pociągi do Świdnicy Miasto i Dzierżoniowa Śląskiego przez Kobierzyce. Jej długość wystarczała na podstawienie składu Bhp + lok. Przestała być użytkowana pod koniec lat 90. XX wieku. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wrocław Główny

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...