OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Legnica

Ostatnia zmiana: 2017-10-25

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja w swojej historii przemieszczała się już dwukrotnie. Pierwotny dworzec znajdował się nieco na zachód od obecnego, a jego budynek nadal jest w terenie. Z czasem dworzec przeniesiono w stronę Wrocławia. Ostatnia zamiana miała miejsce, kiedy to wybudowano obecny dworzec, burząc przy okazji stary.

Nie mam pewności co do lokomotywowni. Wieża wodna na 100% była.

---

Gros pociągów na legnickim dworcu to składy kursujące na linii Wrocław - Zgorzelec. Kilka kursów autobusów szynowych jest w stronę Jaworzyny, szczątkowy ruch pasażerski utrzymuje się do Żagania (w tym IC). Do Złotoryi i Ścinawy już nic nie jeździ, podobnie do Lubina (poza jednym sezonowym pośpiechem). Powyższe warunki sprawiły, że dworzec jest tylko cieniem tego co było jeszcze na początku lat 90., kiedy to bywały chwile, że wszystkie perony były pozastawiane składami pasażerskimi. (info: wasiukibic, 2007-09-10)

Ruch w kierunku Lubina wznowiony w grudniu 2008 (EZT na Wrocław Główny - Lubin Górniczy), wycofano sezonowy pospieszny (info: Morpheo, 18-05-2008)

Legnica nigdy nie miała bezpośredniego połączenia kolejowego z Jelenią Górą. Rozkład jazdy pociągów z 09.12.2008 r. takie połączenie zawarł w planie. Jest ono wykonywane szynobusem. Szkoda tylko, że nieco okrężną drogą - zamiast skierować pociąg na Marciszów przez Jerzmanice lub bezpośrednio przez Lwówek, trzeba jechać okrężną drogą przez Zebrzydową... (info: Marcin Czech, 19-07-2008)

31 sierpnia 2010 roku pociągi do Lubina i Głogowa zastąpiono autobusową komunikacją zastępczą po to by 11 grudnia 2010 ostatecznie wycofać ruch pasażerski na tej linii. Na dzień dzisiejszy spółka Koleje Dolnośląskie przejęła wszystkie kursy do Jaworzyny Śl., Kamieńca Ząbkowickiego i dalej do Kłodzka ale i również niektóre kursy do Żagania, Wrocławia, Węglińca, Jeleniej Góry. Planowane jest również uruchomienie kursów przez Koleje Dolnośląskie do Lubina. Reaktywowany 14 grudnia 2008 roku odcinek do Jerzmanic Zdrój przez Złotoryję (3 pary dziennie) nie cieszył się powodzeniem pasażerów z powodu bardzo niskiej szlakowej (20 km/h) i po 3 miesiącach zostało ograniczone kursowanie pociągów do 2 par tylko w C (soboty, niedziele i święta) i 31 sierpnia 2009 po raz kolejny wycofano ruch pasażerki na tej linii. Z rozkładem 2010/11 pociąg EC Wawel który od niepamiętnych czasów kursował w relacji Kraków - Berlin/Hamburg przez Żagań został przetrasowany przez Węgliniec i w Legnicy nie zamieniano już lokomotywy z elektrycznej na spalinową. ,

Opis infrastruktury: Hal lokomotywowych w historii legnickiej stacji było kilka. Obecnie wykorzystywana jest nowa (powojenna) hala na planie prostokąta znajdująca się po wschodniej stronie stacji. Tuż za nią znajdowała się przedwojenna hala z czerwonej cegły z dwoma wysokimi kominami, do której wjazd odbywał się za pomocą przesuwnicy. Ta przestała być wykorzystywana w latach 90., popadła w ruinę, a następnie na około roku 2003 została ona rozebrana, gdyż dach groził katastrofą. Biorąc pod uwagę, że węzeł legnicki jest jednym z pierwszych na Dolnym Śląsku na pewno zanim jeszcze zbudowano ogromną szopę z czerwonej cegły musiała istniej wcześniej jeszcze jedna szopa (tak jak np. w Jaworzynie Śląskiej). (info: wasiukibic, 2007-09-10)

Opis budynków: Hala peronowa została wybudowana przed II wojną według standardów, które pozwalały na montaż sieci trakcyjnej, która to jednak dotarła do Legnicy dopiero w pół wieku później. Pod halą znajdują się 4 perony (7 krawędzi). (info: wasiukibic, 2007-09-10)

poczekalnia zamknięta na drzwiach wisi kartka "do wynajęcia". W holu dworca dawny kiosk ruchu został zamieniony na biuro obsługi Kolei Dolnośląskich. Dach został wyremontowany ale wnętrze wygląda tragicznie (info: Jarosław Lizak, 09-04-2009)

Wieża wodna stoi ok. 480 m na wschód od budynku stacji po przeciwnej stronie torów, u zbiegu ulic Ścinawskiej i Wałów Rzecznych (przy moście na Kaczawie). Podobne wieże są w Żaganiu i Adamowicach k. Kutna. Bolesław Wojtyniak. (info: Bolesław Wojtyniak, 19-01-2011)

Legnica posiadała jeszcze jedna wieżę wodną, stoi ona przy ul. Ścinawskiej 1, ok.100 m od torów kolejowych i ok. 400 m od wejścia do budynku dworca.

Nie, to nie jest błąd, prezentowana wieża była okresowo wieża wodną, ale po kolei, wieża, która była budowana w latach 1916-1917 równolegle z piecownią, jako rozbudowa gazowni, została zbudowana jako wieża amoniakalna (ok. 33 m wysokości), w wieży amoniakalnej, na kilku kondygnacjach był magazynowany gaz wodny produkowany w piecowni; po połączeniu z gazem koksowniczym powstawał tzw. dwugaz będący składnikiem gazu miejskiego. W północnej ścianie szczytowej i w niewielkim zaokrąglonym szczycie elewacji południowej umieszczono dwie tarcze zegara wieżowego. Gazownia działała do 1939 roku, kiedy zdecydowano zrezygnować z własnej produkcji gazu i przyłączyć węzeł legnicki gazowni do gazociągu Wałbrzych – Zgorzelec wykorzystując gaz koksowniczy z Wałbrzycha. Wybudowane wcześniej zbiorniki gromadziły gaz jako rezerwę na wypadek awarii gazociągu. W 1945 r. gazownia została zajęta przez wojska radzieckie, przekazanie stronie polskie nastąpiło w styczniu 1947 r. całą sieć gazową łącznie z oświetleniem ulic uruchomiono do końca 1948 r. Po drugiej wojnie światowej PKP zaadaptowało wieżę amoniakalną do nowych funkcji. Uczyniono z niej wieżowy , kolejowy zbiornik wody trakcyjnej i technologicznej dla parowozów i stacji kolejowej. W latach osiemdziesiątych zdemontowano zbiorniki wody, a w części pomieszczeń na niższych kondygnacjach powstały warsztaty i magazyny należące do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Od 2004 r., wieża wraz z przylegającymi do niej dawną piecownią i kotłownią jest w rękach prywatnych. (wykorzystano materiały Muzeum Miedzi w Legnicy), lipiec 2011 r. Bolesław Wojtyniak
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: hala dworcowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: kasy biletowe Kolei Dolnośląskich
oraz Biuro Obsługi Klienta KD
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100061
HAFAS:5100035
IBNR:99
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  283,905 Katowice – Legnica (137)  
  65,113 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
  0,000 Legnica – Pobiedna (– Jindřichovice pod Smrkem) (284/317)  
  0,241 Legnica – Rudna Gwizdanów (289)  
  Legnica – Rzeszotary (dawny przebieg)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Legnica Północna (dolnośląskie) 0,40 km
Legnica Wschód (dolnośląskie) 2,57 km
Legnica Piekary (dolnośląskie) 3,55 km
Rzeszotary (dolnośląskie) 3,83 km
Nowa Wieś Legnicka (dolnośląskie) 4,69 km
Huta Miedzi Legnica (dolnośląskie) 5,70 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Legnica

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...