OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gdynia Wielki Kack

Ostatnia zmiana: 2018-07-24

Opis ogólny
Opis ogólny:

Peron nr 2 jest peronem jednokrawędziowym. Istniejąca stacja zastąpiła wcześniejszą położoną kilkaset metrów na północ (info: feyg, 2007-06-09)

Kasa - chyba nadal jest czynna. Jeden z semaforów wyjazdowych w stronę Kościerzyny /chyba żeby to był semafor powtarzający/ jest świetlny. Stan z roku 2002. (info: Paweł Niedomagała, 2004-12-10)

Istniejącą obecnie stację zbudowano dopiero w 1930 roku, podczas budowy magistrali węglowej (Herby Nowe-Gdynia) i przy okazji przebudowy lokalnej 26 kilometrowej linii Gdynia-Kokoszki. Stara stacja w Wielkim Kacku znajdowała się przy dzisiejszej ulicy Starodworcowej (zachowały się budynki stacyjne) i została zbudowana w 1921 roku (linia Gdynia-Kokoszki została otwarta 20.11.1921). Odcinek przechodzący przez starą stację zlikwidowano w listopadzie 1930 roku.
(info: Wojciech Witulski)

20.XI.1921 Oddanie do użytku stacji ("pierwszej stacji")
1921-1930 Wobec nieodpowiednich parametrów geofizycznych
terenu stacji Wlk. Kack, na potrzeby budowy
magistrali węglowej, zdecydowano się przenieść
stację w inne pobliskie miejsce. Dotychczasowy
budynek pozostawiono, pozbawiając go funkcji dworca.
9.XI.1930 Oficjalne oddanie do użytku stacji ("drugiej stacji")
29.XI.1930 Katastrofa kolejowa w okolicy stacji z ciężkim pociągiem
po 1.IX.1939 Stacja pod administracją Rzeszy Niemieckiej
po IX.1939 Budowa przez Niemców torów łapankowych - tzw. tory
Koepkego
po 15.I.1945 Teoretyczna i nieoficjalna administracja przez
wojskowe władze radzieckie (jeszcze bez wyzwolenia),
później przejście pod zarząd polskiej DOKP w Gdańsku
25.III.1945 Koniec ewakuacji okupanta tuż przed zbliżajacym się frontem
po 28.III.1945 Ostateczne zakończenie walk o wyzwolenie Miasta Gdyni,
w tym także Wielkiego Kacka
15.VIII.1945 Oficjalne przejęcie stacji przez polskie
władze cywilne i bezpośrednio przez PKP
do 1.XI.1945 Przywrócono polską nazwę stacji, wykonanie
inwentaryzacji, przywrócenie ruchu pociągów
lata 1950-1980 Zgodnie z trendami PRL oświetlono stację latarniami z
lampami rtęciowymi, wykonano nawierzchnię 2 peronów
z płyt chodnikowych, zorganizowano wnętrze dworca,
część dworca zaadaptowano na cele mieszkalne
1990-1993 Likwidacja żeberek ochronnych - torów Koepkego
1993-1999 Modernizacja oświetlenia stacji - wymiana lamp
rtęciowych na sodowe
lato(?) 2003 Grupa miłośników kolei w porozumieniu ze stacją Sopot
odnawia elewację wnętrza poczekalni - ściany
otrzymują kolor zielono-biały, grupa dokonuje drobnych
usprawnień, m.in. odświeżenie piktogramu poczekalni
(info: Paweł Traczyk)

kasę biletową obsługuje dodatkowo dyż. ruchu, on też jest zobowiązany do ogrzewania całego budynku dworcowego, łącznie z poczekalnią, pomieszczeniami służbowymi i mieszkaniami na piętrze; semafor świetlny dla wyjazdu z toru pierwszego w stronę Osowej to jedynie sygnał zastępczy, używany sporadycznie; tory Koepkego są nadal, z tym że poważnie poskracane, ale ze względu na duże różnice spadków/wzniesień na szlakach przyległych, tory te nadal są wykorzystywane dla bezpieczeństwa, rozjazdy odgałęziające się na te tory "łapankowe" biorą udział w zależnościach przebiegowych dla każdego pociągu, niezależnie od kierunku. (info: były nastawniczy GWK1, 2005-09-22)

Przeznaczona do likwidacji po wybudowaniu stacji Gdynia Karwiny i Gdynia Fikakowo (ok 2015r.). (info: Alex, 25-01-2014)

Opis infrastruktury:

Nastawnia dysponująca GWK w budynku stacyjnym, nastawnia GWK1 wolnostojąca, 3 tory (nr 1, 2 i 3), wjazd na tor nr 2 w kierunku Gdyni oraz wyjazd z torów nr 2 i 3 jest zabezpieczony przez żeberka ochronne. (info: feyg, 2007-06-09)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowano 1 stycznia 2010 r.
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 0 (dawniej 1)
Krawędzie peronowe: 0 (dawniej 1)
kody: HAFAS:5101124
IBNR:5178
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  194,937 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port Centralny (201)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wielki Kack (woj. pomorskie) 0,66 km
Gdynia Karwiny (woj. pomorskie) 0,73 km
Krykulec (woj. pomorskie) 2,48 km
Gdynia Stadion (woj. pomorskie) 4,67 km
Gdynia Redłowo (woj. pomorskie) 4,76 km
Osowa (woj. pomorskie) 4,81 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gdynia Wielki Kack

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...