OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wysoka Kamieńska

Ostatnia zmiana: 2017-01-09

Opis ogólny
Opis budynków: Wieża wodna stoi ok. 320 m. na północ od przejazdu kolejowego na drodze nr 108 Parłówko - Golczewo. (info: Bolesław Wojtyniak, 25-05-2010)

Budynek zamknięty zdewastowany. Częściowo adaptowany do innych celów. (info: Givsz, 22-10-2011)

PKP zaplombowało dworzec i nie wpuszcza podróżnych

Powodem jest brak pieniędzy na utrzymanie budynku. Narzekają, że nie pomaga im gmina. - Oni nie chcą wcale rozmawiać - twierdzi zastępca burmistrza z Golczewa Józef Malec.

PKP kolejny raz się nie popisało. Tym razem ukarali swoich pasażerów i zamknęli dworzec w Wysokiej Kamieńskiej. Na budynku wywiesili obwieszczenie przedstawiciela zarządu, który tłumaczy powody swojej decyzji.

"Dworce służą pasażerom i przewoźnikom. W krajach Europy istnieje opłata dworcowa wnoszona przez przewoźników. W Polsce są oni zdecydowanym jej przeciwnikami. Chcą korzystać z dworców i nie płacić za to. Nie godzimy się na taki dyktat. Dworce zbudowano przecież z myślą o klientach, z których utrzymują się kolejowi przewoźnicy. Prosimy o zrozumienie i wybaczenie. Prosimy także o społeczny nacisk, by dworce takie jak ten znalazły wreszcie źródło pokrycia kosztów ich utrzymania. Jeśli zmienią się warunki prawno-finansowe, ponownie udostępnimy dworzec przewoźnikom. Dziś z wielką przykrością musimy go zamknąć".

Perony w Wysokiej Kamieńskiej znajdują się na otwartym terenie, gdzie pasażerom czekanie na pociąg utrudnia zacinający wiatr, a zimą śnieg. Do tej pory na dworcu można było znaleźć schronienie. Zapytaliśmy, kiedy plomby z budynku znikną?

- Zamknęliśmy dworzec, ponieważ nie mamy pieniędzy na jego utrzymanie. W tym miejscu jest znikoma liczba podróżnych - mówi Barbara Leszczyńska z PKP S.A.. - Dworzec pozostanie zamknięty do odwołania. Nie dostajemy żadnych pieniędzy na jego utrzymanie. Gmina nam w żaden sposób nie pomaga, chociażby w jego sprzątaniu. Budynek jest zdewastowany, nikt nie chce otworzyć w tym miejscu ani kasy biletowej, ani punktów handlowych. Musimy płacić podatek z tytułu nieruchomości, ogrzać go, zapewnić wodę, odśnieżać. A to wszystko wiąże się kosztami.

Przedstawiciele PKP S.A. przekonują, że są gotowi do rozmów. Plomby z dworca mogą zdjąć dopiero wtedy, gdy gmina zadeklaruje pomoc w jego utrzymaniu bądź znajdą się najemcy. Są gotowi go również przekazać dworzec samorządowi np. na cel publiczny lub sprzedać osobie prywatnej.

- W województwie śląskim w takim budynku powstała siedziba straży miejskiej. Czasami tworzone są galerie sztuki, czy miejskie ośrodki kultury. Ciekawym przykładem jest też wykorzystanie byłego dworca Białowieża Towarowa na piękną restaurację w woj. podlaskim. Są różne rozwiązania, musi być tylko chęć samorządów lokalnych lub inwestorów prywatnych - mówi Barbara Leszczyńska.

Zastępca burmistrza Golczewa Józef Malec twierdzi, że jest to nieczysta gra PKP. Gmina nie dostała żadnego oficjalnego pisma o zamknięciu dworca. Prowadzone już były wcześniej rozmowy na temat dworca w Wysokiej Kamieńskiej, jednak koleje dyktują swoje warunki.

- Możemy im pomóc, ale nie będziemy ich wyręczać - mówi. - Oni powinni poczuwać się do obowiązku, by utrzymać swój obiekt. Wysoka Kamieńska to bardzo istotny węzeł komunikacyjny, z peronów korzysta mnóstwo osób. PKP przez 15 lat nic nie zrobiło, by go na bieżąco utrzymywać. Wznowimy z nimi rozmowy. Mamy nadzieję, że będą gotowi do partnerskiej. Do tej pory nie wyrażali takich chęci. (info: MICHAŁ H., SZCZECIN DĄBIE, 04-11-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: zlikwidowane w 2015 roku
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100145
HAFAS:5100221
IBNR:526
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  53,174 Szczecin Dąbie – Świnoujście Port (401)  
  0,000 Wysoka Kamieńska – Trzebiatów (407)  
  60,485 Worowo – Wysoka Kamieńska (420)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Stawno (zachodniopomorskie) 4,50 km
Rokita (zachodniopomorskie) 6,92 km
Kretlewo (zachodniopomorskie) 7,26 km
Koplino (zachodniopomorskie) 7,48 km
Śniatowo (zachodniopomorskie) 7,68 km
Górki Pomorskie (zachodniopomorskie) 7,97 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wysoka Kamieńska

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...