Bytom Zachodni
Ostatnia zmiana: 2021-01-31
Opis ogólny |
---|
Dworzec Bytom Zachodni powstał w 1869 roku - w porównaniu z miastami w pobliżu o kilkanaście lat za późno, co wpłynęło mocno negatywnie na dynamikę rozwoju miasta – jego wolniejszy i słabszy rozwój. Bytom był już wtedy dużym ośrodkiem miejskim. A z powodu decyzji biznesowych ówczesnych władz wspomaganych lokalne firmy, zbyt długo bronił się przed liną kolejową. Pierwsza linia - Wrocław - Mysłowice, ominęła Bytom po protestach przedsiębiorców transportowych, którzy nadal chcieli wozić towary dorożkami. Potem powstały szlaki wąskotorowe służące tylko do przewozu towarów na lokalnych odcinkach. W 1859 roku doprowadzono kolej do Karbia, skąd nadal trzeba było dorożką dotrzeć do centrum. Dopiero po dekadzie kolej dotarła w pobliże rynku. I to za sprawą dwóch konkurujących ze sobą spółek - Towarzystwa Kolei Prawego Brzegu Odry (ROUE), na której stanął dworzec Bytom Zachodni oraz Towarzystwa Kolei Górnośląskiej, która cztery lata później doprowadziła linię z Karbia wraz z dworcem w lokalizacji znanej dzisiaj. Obydwa dworce stały w odległości dwustu metrów od siebie, ale w żaden sposób nie były połączone ze sobą. Linie przecinały się pod kątem prostym - można sobie wyobrazić, że ROUE przebiegała przez środek obecnego dworca autobusowego. Pierwotny dworzec stał jeszcze przez pierwszą dekadę XX w. W latach 1914-1915 na jego miejscu wybudowano stojący do dziś (w ruinie) budynek urzędu kolejowego (Eisenbahnbetriebsamt). I wtedy historia dworca rozdziela się na dwa obiekty. Nowy, niewielki w porównaniu z poprzednim, obiekt wybudowano przy na skrzyżowaniu obecnych ulic Powstańców Warszawskich i Wrocławskiej. Można go zobaczyć na planach miasta z początku lat dwudziestych zeszłego wieku. Po zmianie granic w 1922 roku Bytom stał się wysuniętym fragmentem Niemiec otoczonym z trzech stron przez Polskę. Linia została przecięta granicą na północy w Piekarach i na południu w Łagiewnikach. A stacja stała się jedyną na linii w granicach Niemiec. Przez kolejne lata jeszcze funkcjonowała, ale pociągi docierały już tylko z Tarnowskich Gór jako alternatywna dla linii przez Dąbrowę Miejską. Na południe od dworca aż do granicy w Łagiewnikach tory zostały zlikwidowane, a teren zabudowany. Dworzec zniknął z pasażerskich rozkładów jazdy w 1930 roku. Na miejscu pierwotnego dworca przez kilka lat funkcjonowała bocznica dla dworca towarowego położonego wzdłuż linii górnośląskiej. W 1934 posprzątano teren i przystąpiono do likwidacji peronów. Powstałą przestrzeń zagospodarowano jako ogródki działkowe. Natomiast nowy dworzec przy Wrocławskiej zniknął prawdopodobnie w 1935 roku, kiedy wokół zaczęły powstawać budynki mieszkalne. Sam teren pod dworcem – już w Polsce Ludowej został zabudowany stacją benzynową, która przetrwała do początku XXI wieku. Obecnie plac jest pusty. Kiedy administracja polska przejęła Bytom w marcu 1945 roku, po obydwu budynkach dworców zostały już tylko wspomnienia przedwojennych Ślązaków. Dlatego też nazwa "Bytom Zachodni" jest tylko tłumaczeniem przedwojennej "Beuthen West", a nie nazwą kiedykolwiek faktycznie funkcjonującą. Ale budynek zastępujący pierwotny dworzec przetrwał jako obiekt kolejowy do początku XXI w. Po opuszczeniu zaczął popadać w ruinę. Po kolei zamurowywano wejścia i okna. Wypadają szyby, zlatują dachówki. W 2021 jest wystawiony na sprzedaż. Zagadką, którą trzeba jeszcze potwierdzić jest pytanie, dlaczego w rozkładach jazdy z lat 1920-1930 pociąg z Tarnowskich Gór dojeżdżał do Bytomia Zachodniego a w trzy minuty później był na Bytomiu Głównym, choć wiadomo, że nigdy nie były one połączone ze sobą. Najprawdopodobniej w tym rozkładzie nazwa Beuthen West odnosiła się do nowej lokalizacji, a Beuthen HBf do miejsca pierwotnego dworca znajdującego się faktycznie tuż obok dworca głównego. Szukamy potwierdzenia tej tezy w źródłach. (Wojciech Gross - co wiedział 24 stycznia 2021). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | wszystkie rozebrane | |
budynki: | nie ma, ale były (w tym dworzec, wszystkie wyburzone) | |
lokomotywownia: | nie ma, ale była, wyburzona (widoczna na zał. mapie) | |
zadaszenie peronów: | nie było | |
semafory: | były mechaniczne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: nie było Przejście nadziemne: nie było |
|
kasa: | zlikwidowana (wraz z dworcem, działała do zakończenia ruchu pasażerskiego) | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | nie ma, ale były, wyburzone | |
wieża wodna: | nie ma, ale była, wyburzona (widoczna na zał. mapie i zdjęciu) | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Chorzów Stary – Piekary Śląskie Szarlej |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Bytom (woj. śląskie) | 0,21 km |
Bytom Wąskotorowy (woj. śląskie) | 0,21 km |
Kopalnia Szombierki (woj. śląskie) | 0,55 km |
KWK Rozbark (woj. śląskie) | 0,59 km |
Haldex Szombierki (woj. śląskie) | 1,10 km |
Kopalnia Szombierki południe (woj. śląskie) | 1,62 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Bytom Zachodni