OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wrocław Świebodzki

Ostatnia zmiana: 2014-12-14

Opis ogólny
Opis ogólny: Tuż za peronami jest targowisko,tory zakryte betonowymi płytami, w budynku stacji sklepy. (info: Błażej Krawczyk, 2005-05-11)

Bardzo korzystne położenie dworca w stosunku do centrum miasta oraz dokonujące się na naszych oczach przeobrażenie otoczenia (w miejsce dawnych fabryk i magazynów zajmują biurowce i bloki) sprawia, że w nieokreślonej przyszłości ruch kolejowy wróci tu (tak przynajmniej zapewniają władze miasta) w postaci szybkich połączeń podmiejskich z Głogowa, Legnicy czy Wałbrzycha. Warto też dodać, że był to w zasadzie pierwszy zelektryfikowany wrocławski dworzec (kabel otrzymał jeszcze przez II wojną światową), jednak na przełomie roku 1998 i 1999 zdemontowano sieć trakcyjną pozostawiając smutnie sterczące gołe słupy. (info: wasiukibic, 2007-09-24)

Opis infrastruktury: Opodal obrotnica. Obecnie stoi tam drezyna i osie. (info: sierak, 2005-07-19)

Pierwotnie istniała nad peronami stalowa hala zastąpiona przez wiaty w wyniku modernizacji i rozbudowy dworca. Obrotnic w sąsiedztwie stacji znajdowało się kilka - ze względu na ułożenie budynków fabrycznych dojazd do części bocznic odbywał się właśnie za pomocą obrotnic. Na południowy zachód od dworca istnieje magazyn z rampą, która od strony miasta jest wyposażona w tor tramwajowy zaś od strony "kolei" w tor kolejowy - umożliwia to przeładunek towarów z pociągów na tramwaj. Rozwiązania te nie jest jednak wykorzystywane od chwili zakończenia II wojny światowej. Ponadto dawne mapy wyraźnie dokumentują, że w przeszłości okolice dworca Świebodzkiego były bardzo gęsto pocięte przez bocznice zarówno kolejowe jak i tramwajowe, które splatały się ze sobą. Przejście nadziemne łączy ulicę Tęczową z ulicą Robotniczą (a raczej z łącznikiem odchodzącym od niej do towarowej części stacji), zamknięto je bodajże w roku 2001 ze względu na bardzo zły stan drewnianych elementów, sama konstrukcja stalowa ma się natomiast nie najgorzej. (info: wasiukibic, 2007-09-24)

Opis budynków: Dawna nastawnia wykonawcza WŚ1 jest obecnie dysponująca, stoi ona na rozwidleniu torów, których część idzie w kierunku dworca Świebodzkiego zaś dwa skrajne południowe w kierunku p. odg. Wrocław Grabiszyn. Dawna dysponująca WŚ spełnia obecnie rolę wykonawczą i stoi bardziej na wschód (za wiaduktami kolejowymi) i obsługuje rozwidlenie torów na te kierujące się w kierunku zakładów "Centrozłom", placów ładunkowych, peronów dworca Świebodzkiego, bazy służby drogowej, bocznic do innych zakładów. Jest ona otwierana czasowo - wtedy gdy na bocznice wjeżdża lub wyjeżdża skład towarowy. Pozostałe 2 nastawnie wykonawcze są nieczynne z tym, że ta znajdująca się w sąsiedztwie dawnej dysponującej jest zdemolowana zaś ta stojąca najbliżej dworca ma zmienione przeznaczenie. Mieścił się tam minn. zakład szklarski. W dawnej lokomotywowni stacjonują maszyny służby drogowej także jest ona zagospodarowana. Magazyny części towarowej dworca są albo wykorzystywane przez podmioty gospodarcze albo popadają w ruinę, pod żaden z nich nie podjeżdżają już wagony, część torów magazynowych jest zdemontowanych lub zasypanych. Budynki ekspedycji towarowych są zamieszkałe. (info: wasiukibic, 2007-09-24)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne i/lub kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nieczynne w stanie dobrym
wieża wodna: istnieje lub istniała, stan obecny nieznany
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: IBNR:6525
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  0,000 Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór (757)  
  1,000 Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)  
  Bocznice rejonu dw. Świebodzkiego  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wrocław Dworzec Miejski Prawego Brzegu Odry (woj. dolnośląskie) 0,09 km
Wrocław Marchijsko-Dolnośląski (woj. dolnośląskie) 0,36 km
Grabiszyn D-F (woj. dolnośląskie) 0,94 km
Grabiszyn (woj. dolnośląskie) 1,40 km
WŚ1 (woj. dolnośląskie) 1,77 km
Wrocław Jw2451 (woj. dolnośląskie) 1,99 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Łukasz Kiąca (2017-09-06 13:58:51)
    Film prezentujący od 2:48 do 3:16 dworzec Świebodzki w 1989 r.
    https://www.youtube.…

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wrocław Świebodzki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...