OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zittau (Žitawa)

Ostatnia zmiana: 2018-02-12

Opis ogólny
Opis ogólny: Duża stacja obsługująca ruch normalno i wąskotorowy (informacje: Pinio5)

Semafor wjazdowy od strony Liberca jest świetlny, semafory w obrębie stacji są kształtowe. (info: Paweł Niedomagała, 2004-12-29)

Stacja Żytawa jest obecnie bardzo istotnym ogniwem w ruchu pasażerskim prowadzonym szynobusami do Bischofswerdy i dalej do Drezna (kierunek północno- zachodni), Gorlitz (kierunek północny), Liberca (kierunek południowo-wschodni) i Varnsdorfu (kierunek zachodni). Ciekawostką jest fakt, że za wyjątkiem tej pierwszej, wszystkie pozostałe linie mają charakter międzynarodowy, albo kończą bieg w Czechach (dwie ostatnie), albo na swej trasie przecinają granicę Polski (linia do Gorlitz). Stacja pełni funkcję ważnego węzła przesiadkowego pomiędzy pociągami, autobusami podmiejskimi i miejskimi oraz ruchem rowerowym. Rozkłady jazdy poszczególnych środków transportu są ze sobą znakomicie zsynchronizowane; podczas krótkiego pobytu zauważyłem, że znakomita ilość pasażerów opuszczających pociąg udaje się do autobusu lub na rower. Stacja towarowa niestety umarła – upadły zakłady przemysłowe w mieście, a pozostała praca przewozowa wykonywana jest ciężarówkami. Być może przejeżdżają jeszcze towarowe pociągi tranzytowe. Stacja położona jest na wzniesieniu, patrząc od strony południowej, natomiast patrząc od strony północno-zachodniej występują ostre wzniesienia, które opadają ku wschodowi, co sprawia, że stacje można podziwiać z kilku naprawdę ciekawych perspektyw. (info: wasiukibic, 23-03-2009)

Opis infrastruktury: Semafory na stacji są kształtowe, niektóre z nich umiejscowione na mostach sygnałowych, co nadaje niesamowitego klimatu. Peronów jest 2: pierwszy posiada 3 krawędzie (jedną przelotową i dwie czołowe), natomiast drugi jest dwukrawędziowym peronem wyspowym. Oba kryte są wiatami długimi na ponad 100m. Na wschodnim końcu peronu 2 posadowiona jest jedna z nastawni wykonawczych. Stacja posiada 3 przejścia podziemne: 2 z nich prowadzą na peron 2 natomiast trzecie z nich spina południową i północną część miasta i znajduje się ono około 200 metrów na wschód od dworca normalnotorowego, w miejscu gdzie kończy się peron wąskotorowy. Plac przydworcowy pełni funkcję centrum przesiadkowego, ponadto co ciekawe przecina go tor wąskotorowy, który łączy stację z zapleczem trakcyjnym. Tuż przy budynku dworcowym, od jego zachodniej strony znajduje się obrotnica, obecnie nieczynna ale i tak straciła rację bytu, gdyż ruch prowadzony jest dwukierunkowymi autobusami szynowymi lub szt. Stacja wyraźnie podzielona jest na część osobową (południe), towarową (północ) i zaplecze trakcyjne (południowy-zachód). Torowisko w części osobowej prezentuje się elegancko, większość torów na podkładach strunobetonowych. Widać, że niedawno były one modernizowane, choć znajdzie się też kilka torów bardziej zapuszczonych. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w części towarowej, gdzie pordzewiałe, nieużywane tory leżą często na zbutwiałych podkładach, część z nich porasta już spory drzewostan, tak że jeszcze trochę i ciężko będzie poznać, że niegdyś stały tam wagony. Część torów zostało odciętych od sieci. Ogromny plac ładunkowy w północno-wschodniej części dawnego dworca towarowego został rozkopany i wygląda jak po ataku całej armii kretów. Ostała się tam jeszcze stacja LPG, do której od czasu do czasu zagląda jakieś auto. W zachodniej części stacji znajduje się górka rozrządowa. (info: wasiukibic, 23-03-2009)

Opis budynków: Budynek dworca kolei normalnotorowej jest bardzo okazały, zarówno ściany wewnątrz jak i na zewnątrz budynków są zadbane, brak jakichkolwiek oznak dewastacji. Drzwi prowadzące do wnętrzna, mimo że o historyzującym wyglądzie są w pełni automatyczne. Na dworcu jest kasa biletowa (a raczej punkt obsługi podróżnego), punkty gastronomiczne i usługowe. Od strony placu i peronu znajdują się parkingi dla rowerów, w tym ten drugi jest kryty! W południowej części stacji funkcjonuje lokomotywownia 12 stanowiskowa o kształcie wachlarzowym, dojazd oczywiście przez obrotnicę. W szopie stacjonują głównie autobusy szynowe obsługujące ruch lokalny. Spotkanie na stacji lokomotywy należy obecnie do rzadkości. Stacja podzielona jest na 4 okręgi nastawcze, znajduje się tu jedna nastawnia dysponująca (wyjazd w kierunku Drezna i górki rozrządowej) oraz trzy wykonawcze (jedna położona na wschodnim końcu peronu 2, jedna w widłach linii do Gorlitz i Liberca oraz jedna położona naprzeciwko lokomotywowni. Nie jest wykluczone, że gdy Żytawa była również dużą stacją towarową istniała jeszcze jedna nastawnia wykonawcza ale śladu po niej nie stwierdzono. Przy szopie znajduje się jeszcze budynek biurowy oraz kilka obiektów gospodarczych. Stoi tam także prawdopodobnie zimny parowóz w charakterze pomnika techniki. W północnej części stacji, na terenie zaniedbanej i nieużywanej stacji towarowej stoją liczne magazyny, część z nich użytkują jeszcze koleje na biura i potrzeby gospodarcze (ładna nazwa ale faktycznie stoi tam cała masa różnej maści gratów), poza tym jest jeszcze jakiś pub i warsztat maszyn. Naprzeciwko nastawni dysponującej stoi opuszczony i zdewastowany budynek, na którym łuszczy się jeszcze nazwa stacji. Nieco na uboczu, w północno-wschodniej części stacji stoi także nieużywany spichlerz/młyn. Na południe i południowy-wschód od dworca zaczyna się mieszkalna zabudowa miejska, głównie jednorodzinna. Na południowym-zachodzie stoi zaś opuszczona fabryka tekstylna. (info: wasiukibic, 23-03-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: Republika Federalna Niemiec
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 5
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Hrádek nad Nisou – Zittau (346)  
  23,600 Trzciniec Zgorzelecki – Zittau (348/497)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Zittau (wąsk.) (woj. Republika Federalna Niemiec) 0,17 km
Zittau HP (woj. Republika Federalna Niemiec) 1,41 km
Abzw Neißebrücke (woj. Republika Federalna Niemiec) 2,01 km
Granica Państwa Zittau (woj. dolnośląskie) 2,88 km
Sieniawka (tranzyt) (woj. dolnośląskie) 3,70 km
Sieniawka (woj. dolnośląskie) 3,91 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zittau (Žitawa)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...