OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zdjęcia nieprzypisane

Galeria
Data: pomiędzy 1920 a 1939
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała
Napisz e-mail
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/97089/68b5aef1c1bac2d192c1cc2717901231/
Zamieszczono: 2018-03-13

Galeria użytkownika Maciej Knychała

Galeria autora nieznany

"Oczyszczanie torów. Widoczna także lokomotywa".
Źródło (łącznie z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-6082a.

Licencja: Materiały urzędowe i archiwalne (prawa wygasły) [?]

Tagi: budynki towarzyszące (inne); perony/rampy/place/zadaszenia; tabor; wydarzenia i ludzie.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 4160
: 20

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #11 Krzysztof Zając (2020-09-08 08:42:41)
    Parowóz na pierwszym planie ma układ osi 2-3-0(?). Może to być również Ok-1 ewentualnie Ok-22, bez wiatrownic. Tutaj kilka zdjęć i informacji http://www.wokulski.…

    Widoczny po prawej stronie budynek to typowa austriacka wieża ciśnień. Ta na zdjęciu ma dobudowane budynki po obydwu stronach.
    Wieże w tym typie stoją np.:
    - w Czudcu https://www.bazakole…
    - w Nowym Targu https://www.bazakole…
    - w Gorlicach https://www.bazakole…
    Z tym, że te na południu Polski miały górną część albo całą obitą deskami albo były nieotynkowane, jak np.:
    - w Krakowie https://www.bazakole…
    - w Bielsku https://www.bazakole…
    Budynki po bokach wieży ze zdjęcia są nieco wyższe niż te, które można jeszcze zobaczyć u nas.
    Wieże najczęściej były ustawiane mniej więcej w środku stacji, niejako "w pakiecie" z budynkiem stacyjnym i magazynem albo w pobliżu parowozowni (na większych stacjach).

    Na kwadratowej latarni stojącej przed semaforem widoczny jest napis, niestety nie potrafię go odczytać.

    Pomiędzy postacią trzymającą uniesiony kilof a słupem semafora widoczny jest parowóz, od przodu. Przed kominem unosi się para, komin z osłoną jak w Tr-12, dalej jest zbieralnik pary i budka maszynisty zlana z pryzmą węgla na tendrze. Po lewej stronie widać fragment silnika i charakterystyczny dla Tr-12 poręcz w postaci pręta (chociaż dla Tr-12 nie pasuje kształt górnej części obudowy silnika, powinie być zaokrąglony). Pomiędzy pochyloną postacią a parowozem widać słupki od barierki. Biorąc to pod uwagę oraz odległość i kąt pod jakim stoi lokomotywa w stosunku do parowozu po prawej prawdopodobnie jest tam obrotnica. Facet z uniesionym kilofem stoi za zwrotnicą toru, który prowadzi do obrotnicy.

    Na lewo od semafora widać coś co również może być osłoną na kominie lokomotywy. Jadnak jakiś wysoki byłby ten konin, brakuje dymnicy.

    Być może zdjęcie zrobione jest na terenie jakiejś parowozowni. Dodatkowo przemawiały by za tym duże ilości kłębów pary.
  • #12 zenOBeK (2020-09-08 18:15:08)
    Ja tam nie widzę układu 2-3-0. Jeśli już to 2-2-0. Duże wątpliwości co do pierwszego koła równie dobrze może być 1-2-0. Tender bardzo przypomina te z parowozów Pd1, Pd2 z naciskiem na PD2 (pruska seria S4). Ale i tak są różnice - zwłaszcza ta górna część - chyba, że to jakaś jednostkowa modyfikacja. Poza tym za dużo pary! Wszystkie ważniejsze szczegóły toną w parze. To tylko takie gdybanie....

    http://www.asenizacj…
  • #13 Miś (2020-09-08 18:43:33)
    Z całą pewnością ten pierwszoplanowy parowóz to Ok1, pruska seria P8, z najbardziej typowym tendrem serii 22D2. Ten środkowy parowóz to Tw12 lub Tw11, natomiast ten z lewej strony to któryś z austriaków serii Th.
  • #14 zenOBeK (2020-09-08 19:01:00)
    Znane mi egzemplarze Ok1 z tendrem 22D2 nie mają cylindrycznego zbiornika na końcu tendra.
  • #15 Miś (2020-09-08 19:23:10)
    Widocznie do tej pory nie spotkałeś Ok1 z oświetleniem gazowym, ale możesz nadrobić braki.
  • #16 janusz nowaczewski (2020-09-09 01:57:45)
    Jako że na temat zdjęcia z literką "a" zostało wiele napisane, dodam tylko, że na zdjęciu o dużej rozdzielczości, po powiększeniu widoczny jest dwuwyrazowy napis (tablica obok semafora), w dolnym wyrazie widzę jako drugą i przedostatnią literę "j", ale im dłużej się w to gapię, tym większe głupoty do głowy przychodzą. Może na jakimś dobrym programie graficznym dałoby się coś wyciągnąć.
    Co do zdjęcia z literką "b", to w spisie abonentów telefonicznych z grudnia 1924r, znalazłem że firma A.GROSS i SYN posiadała dwa składy węgla w Krakowie. Jeden przy ul.Mostowej 10, a drugi przy ul.Pawiej 7. link do źródła http://www.mtg-malop…
    Obstawiam, że obydwa obiekty nie są za bardzo oddalone od siebie. Biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, nie wiem czy komuś chciałoby się jechać kilkadziesiąt kilometrów aby zrobić jedno lub kilka zdjęć .
    Jeszcze trochę historii o węglu jaworznickim: https://szukajwarchi…
  • #17 (odp. na #16) Paweł Skup (2020-09-09 10:10:04)
    Ciekawa wskazówka. Obawiam się jednak, że ślepy zaułek - to jest latarnia wskaźnika z napisem "granica trakcji (lub: stacji)".
    Na zdjęciu b (skoro tu o nim mówimy, bo ja go w Bazie nie widzę) to na szyldzie jest napisane: Pawia 9. A ulica Pawia jest przy samym Dworcu Głównym. Pozostaje tylko zlokalizować, gdzie na obszarze bardzo rozległej stacji stał taki budynek...
  • #18 (odp. na #15) zenOBeK (2020-09-09 15:52:17)
    To pokaż mi na fotografii trzecią oś napędową rzekomego Ok1.
  • #19 (odp. na #18) janusz nowaczewski (2020-09-09 21:22:48)
    Kolego to jest Ok1, trzecia oś jest tam, gdzie być powinna - pod czołową ścianą budki maszynisty. Parowozy typu S4 miały inną budkę maszynisty.
  • #20 Miś (2020-09-09 21:27:37)
    Zamiast próbować silić się na złośliwość zajrzyj do literatury, najlepiej tej tradycyjnej gdyż w internetowej produkuje się zbyt wielu "fachmanów", obejrzyj sobie zdjęcia, porównaj.
    Odwiedź, któryś ze skansenów, gdzie są zachowane par. serii Ok1, stań sobie z takiej samej perspektywy i poproś aby puszczono trochę pary lub dymu (oczywiście z innego parowozu0. Wtedy przekonasz się na własne oczy, że tej trzeciej osi nie widać.
    Powtórzę raz jeszcze, nie jest to rzekomy parowóz Ok1, a najprawdziwszy Ok1.
    I nie mąć w głowach ludziom, którzy naprawdę chcą się czegoś dowiedzieć.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Zdjęcia nieprzypisane

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...