OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Gniezno – Anastazewo

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-11-17 (opisy, historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1883 Gniezno - Niechanowo Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 600 mm;
1896-01-01 Gniezno - Niechanowo Zmiana prześwitu toru
prześwit: 600 mm;
1896-01-01 Niechanowo - Powidz Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 600 mm;
1897-09-16 Witkowo - Powidz Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 600 mm;
1911-10-29 Powidz - Anastazewo Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 600 mm;
1940 Gniezno - Gniezno Wąskotorowe Linia rozebrana
Podczas II wojny.
1957 Gniezno Wąskotorowe - Anastazewo Zmiana prześwitu toru
prześwit: 750 mm;
przed 1986 Powidz - Anastazewo Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1986-06-01 Powidz - Anastazewo Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 1989 Witkowo - Powidz Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1989-05-27 Gniezno Wąskotorowe - Powidz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1991 Gniezno Wąskotorowe - Anastazewo Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
kursy na zamówienie
1999-05-30 Gniezno - Anastazewo Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: weekendowy;
w okresie od początku lipca do końca sierpnia; poza tym na zamówienie
2008-04-11 Gniezno Wąskotorowe - Witkowo Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Zawieszono całkowicie ruch pociągów towarowych, z powodu protestów
mieszkańców ul. Witkowskiej w Gnieźnie. Twierdzili oni, że jak pociąg
przejeżdża to wszystko im trzęsie w domu (info: Damian Chełmikowski)
2011-07 Ostrowo Stare - Anastazewo Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Za przyczynę zamknięcia podaje się bardzo zły stan techniczny nawierzchni. Obecnie pociągi turystyczne docierają jedynie do Ostrowa Starego, gdzie przy wykorzystaniu fragmentu toru dodatkowego możliwa jest zmiana czoła pociągu. (info: polo, 22-07-2011)
przed 2014-08-01 Rusin - Anastazewo Linia nieprzejezdna/remont
Przejazd w kierunku Ślesina wyrwany i droga w miejscu po torach położona na nowo, dość świeży asfalt. (info: Piotr Chyliński, 18-08-2014)
2015 Gniezno - Ostrowo Stare Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
ze względu na fatalny stan nawierzchni, GKW nie otrzymała pozwolenia na przewozy.
2017-10-28 Ługi Wąskotorowe - Charbin Linia nieprzejezdna/remont
Kradzież ok. 100 m. szyn; sprawca został zatrzymany przez wspólny patrol Policji i Straży Leśnej (źródło: www.twojaslupca.pl)

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

rozkład data tabele
Polska, lato 1922 1922-05 (???) 227, | Szczegóły »
Polska, lato 1923 1923-05 (???) 227, | Szczegóły »
Polska, lato 1924 pomiędzy 1924-05 (???) a 1924-10 (???) 227, | Szczegóły »
Polska, lato 1925 1925-06-05 227, | Szczegóły »
Polska, zima 1926/1927 pomiędzy 1926-10-01 a 1927-05-14 227, | Szczegóły »
Polska, lato 1927 1927-05-15 227, | Szczegóły »
Polska, lato 1928 pomiędzy 1928-05 (???) a 1928-09-30 227, | Szczegóły »
Polska, zima 1928/1929 pomiędzy 1928-10-01 a 1929-05 227, | Szczegóły »
Polska, lato 1929 pomiędzy 1929-05 (???) a 1929-09-30 92, | Szczegóły »
Polska, zima 1929/1930 pomiędzy 1929-10-01 a 1930-05-14 92, | Szczegóły »
Polska, lato 1930 1930-05-15 92, | Szczegóły »
Polska, lato 1931 1931-05-15 92, | Szczegóły »
Polska, lato 1932 1932-05-22 261, | Szczegóły »
Polska, lato 1933 1933-05-15 261, | Szczegóły »
Polska, lato 1934 1934-05-15 261, | Szczegóły »
Polska, lato 1935 pomiędzy 1935-05-15 a 1935-09-01 279, | Szczegóły »
Polska, lato 1936 1936-05-15 279, | Szczegóły »
Polska, lato 1937 pomiędzy 1937-05-22 a 1937-09-05 279, | Szczegóły »
Polska, jesień 1937 pomiędzy 1937-09-06 a 1937-12-14 279, | Szczegóły »
Polska, zima 1937/1938 pomiędzy 1937-12-15 a 1938-05-14 279, | Szczegóły »
Polska, lato 1938 pomiędzy 1938-05-15 a 1938-10-01 279, | Szczegóły »
Polska, zima 1938/1939 pomiędzy 1938-10-02 a 1939-05-14 279, | Szczegóły »
Polska, lato 1939 pomiędzy 1939-05-15 a 1939-10-07 279, | Szczegóły »
III Rzesza 1944/1945, część 1 1944-07-03 130y, | Szczegóły »
Polska, lato 1946 pomiędzy 1946-07-14 a 1946-10-06 231, | Szczegóły »
Polska, zima 1946/1947 pomiędzy 1946-10-07 a 1947-05-14 231, | Szczegóły »
Polska, lato 1947 pomiędzy 1947-05-04 a 1947-10-04 231, | Szczegóły »
Polska, zima 1947/1948 pomiędzy 1947-10-05 a 1948-05-01 231, | Szczegóły »
Polska, lato 1948 pomiędzy 1948-05-02 a 1948-10-02 337, | Szczegóły »
Polska, zima 1948/1949 pomiędzy 1948-10-03 a 1949-05-14 337, | Szczegóły »
Polska, zima 1949/1950 pomiędzy 1949-10-02 a 1950-05-13 337, | Szczegóły »
Polska, lato 1950 pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07 337, | Szczegóły »
Polska, zima 1950/1951 pomiędzy 1950-10-08 a 1951-05-19 337, | Szczegóły »
Polska, lato 1951 pomiędzy 1951-05-20 a 1951-10-06 399, | Szczegóły »
Polska, zima 1951/1952 pomiędzy 1951-10-07 a 1952-05-17 399, | Szczegóły »
Polska, lato 1952 pomiędzy 1952-05-18 a 1952-10-04 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1952/1953 pomiędzy 1952-10-05 a 1953-05-16 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1953 pomiędzy 1953-05-17 a 1953-10-03 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1953/1954 pomiędzy 1953-10-04 a 1955-05-22 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1954 pomiędzy 1954-05-23 a 1954-10-02 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1954/1955 pomiędzy 1954-10-03 a 1955-05-21 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1955 pomiędzy 1955-05-22 a 1955-10-01 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1955/1956 pomiędzy 1955-10-02 a 1956-06-02 310, | Szczegóły »
Polska, 1956-1957 pomiędzy 1956-06-03 a 1957-06-01 310, | Szczegóły »
Polska 1957-1958 pomiędzy 1957-06-02 a 1958-05-31 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1957/1958 pomiędzy 1957-09-29 a 1958-03-29 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1958 pomiędzy 1958-06-01 a 1958-09-27 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1958/1959 pomiędzy 1958-09-28 a 1959-05-30 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1959 pomiędzy 1959-05-31 a 1959-10-03 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1960 pomiędzy 1960-05-29 a 1960-10-01 310, | Szczegóły »
Polska, zima 1960/1961 pomiędzy 1960-10-02 a 1961-05-27 310, | Szczegóły »
Polska, lato 1961 pomiędzy 1961-05-28 a 1961-09-30 391, | Szczegóły »
Polska, zima 1961/1962 pomiędzy 1961-10-01 a 1962-05-26 391, | Szczegóły »
Polska, lato 1962 pomiędzy 1962-05-27 a 1962-09-29 391, | Szczegóły »
Polska, zima 1962/1963 pomiędzy 1962-09-30 a 1963-05-25 391, | Szczegóły »
Polska, lato 1963 pomiędzy 1963-05-26 a 1963-09-28 391, | Szczegóły »
Polska, zima 1963/1964 pomiędzy 1963-09-29 a 1964-05-30 391, | Szczegóły »
Polska, lato 1964 pomiędzy 1964-05-31 a 1964-09-26 391, | Szczegóły »
Polska, zima 1964/1965 pomiędzy 1964-09-27 a 1965-05-29 391, | Szczegóły »
Polska 1965-1966 pomiędzy 1965-05-30 a 1966-05-21 391, | Szczegóły »
Polska, 1966-1967 pomiędzy 1966-05-22 a 1967-05-27 391, | Szczegóły »
Polska, 1967-1968 pomiędzy 1967-05-28 a 1968-05-25 391, | Szczegóły »
Polska, 1968-1969 pomiędzy 1968-05-26 a 1969-05-31 391, | Szczegóły »
Polska 1969-1970 pomiędzy 1969-06-01 a 1970-05-30 391, | Szczegóły »
Polska, 1970-1971 pomiędzy 1970-05-31 a 1971-05-22 391, | Szczegóły »
Polska 1971-1972 pomiędzy 1971-05-23 a 1972-05-27 391, | Szczegóły »
Polska, 1972-1973 pomiędzy 1972-05-28 a 1973-06-02 391, | Szczegóły »
Polska 1973-1974 pomiędzy 1973-06-03 a 1974-05-25 391, | Szczegóły »
Polska 1974-1975 pomiędzy 1974-05-26 a 1975-05-31 391, | Szczegóły »
Polska 1975-1976 pomiędzy 1975-06-01 a 1976-05-29 391, | Szczegóły »
Polska, 1976-1977 pomiędzy 1976-05-30 a 1977-05-21 391, | Szczegóły »
Polska, 1977-1978 pomiędzy 1977-05-22 a 1978-05-27 391, | Szczegóły »
Polska, 1978-1979 pomiędzy 1978-05-28 a 1979-05-26 391, | Szczegóły »
Polska 1979-1980 pomiędzy 1979-05-27 a 1980-05-31 391, | Szczegóły »
Polska 1980-1981 pomiędzy 1980-06-01 a 1981-05-30 391, | Szczegóły »
Polska 1981-1982 pomiędzy 1981-05-31 a 1982-05-22 391, | Szczegóły »
Polska 1982-1983 pomiędzy 1982-05-23 a 1983-05-28 391, | Szczegóły »
Polska 1983-1984 pomiędzy 1983-05-29 a 1984-06-02 391, | Szczegóły »
Polska 1984-1985 pomiędzy 1984-06-03 a 1985-06-01 391, | Szczegóły »
Polska 1985-1986 pomiędzy 1985-06-02 a 1986-05-31 391, | Szczegóły »
Polska, 1986-1987 pomiędzy 1986-06-01 a 1987-05-30 305, | Szczegóły »
Polska 1987-1988 pomiędzy 1987-05-31 a 1988-05-28 305, | Szczegóły »
Polska, 1988-1989 pomiędzy 1988-05-29 a 1989-05-27 305, | Szczegóły »
Polska, 1999-2000 pomiędzy 1999-05-30 a 2000-05-27 302, | Szczegóły »
Polska, 2000-2001 pomiędzy 2000-05-28 a 2001-06-09 302, | Szczegóły »

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 do re mi (2016-09-18 15:50:59)
    Perełka znaleziona na yt: https://www.youtube.…
    Fotki z GKW, choć tekst o niej niekoniecznie ;) Ale z kolei muzyczna ciuchcia to majstersztyk ;)
    Odpowiedz»
  • #2 polo (2016-09-18 15:59:39)
    genialne (y) piękna piosenka Skaldów, którzy w przeciwieństwie do kolejki gnieźnieńskiej wciąż działają :) Odpowiedz»
  • #3 shp (2016-12-10 13:54:23)
    Myślę, że trzeba by uaktualnić sygnatury na mapie (kolor stacji powinien być jaśniejszy - stacja nieczynna, a nie turystyczna) Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) Marek Potocki (2016-12-10 15:34:36)
    Dzięki, zaraz poprawię. Odpowiedz»
  • #5 polo (2016-12-10 19:00:34)
    oby trwało to jak najkrócej... Odpowiedz»
  • #6 polo (2017-11-14 08:04:23)
    W uzupełneniu do informacji o kradzieży szyn w okolicy Ługów Wąsk.: wobec powtarzających się w tym rejonie kradzieży drobnych elementów nieużywanego torowiska linii Gniezno Wąsk. - Anastazewo (śruby, podkładki, krótkie odcinki toru mijankowego na przystanku Ługi Wąsk. itp.), Komenda Powiatowa Policji w Słupcy wyznaczyła patrole, które wspólnie ze Strażą Leśną podjęły obserwację terenu. 28 października 2017 roku na odcinku pomiędzy przystankami Ługi Wąsk. i Charbin zauważono samochód, którego kierowca na widok oznakowanego radiowozu, schował się do wnętrza auta. Kontrola podejrzanego pojazdu przyniosła spodziewane efekty: znaleziono w nim palnik do cięcia metalu, butlę z gazem wraz z wężami doprowadzającymi, rękawice i klucz płaski. Samochód marki peugeot był zaś dostosowany do przewożenia długich i ciężkich elementów poprzez wymontowanie siedzeń i wzmocnienie konstrukcji podłogi deskami. Jednocześnie patrol stwierdził kradzież torów z ok. stumetrowego odcinka linii kolejowej Gniezno Wąsk. - Anastazewo (łącznie ok. 200 metrów bieżących szyn), które pocięto i przygotowano do wywiezienia. Część z nich znajdowała się już wewnątrz samochodu. Właściciela pojazdu wylegitymowano i zatrzymano. Okazał się nim 36-letni mieszkaniec Gniezna. Poszkodowane Starostwo Powiatowe w Gnieźnie oszacowało straty na kwotę ok. 7 tys. zł, zaś koszty naprawy na 20 tys. zł. Mężczyźnie grozi kara do 5 lat więzienia (źródło: epoznan.pl). Odpowiedz»
  • #7 Sławek (2017-11-14 23:06:00)
    O wreszcie ktoś raczył zauważyć, że są inne koszty kradzieży szyn niż tylko waga tych szyn. Żeby tak jeszcze temu złodziejowi można było wydrzeć te 20 000 na naprawę toru. Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) Przemek (2018-04-15 12:32:24)
    Powinno się zobligować do naprawienia szkody materialnej. Najlepiej naprawienia jej pracą własną.
    Poniżej załączam odnośnik do artykułu na stronie ”Rynku Kolejowego” na temat remontu części linii Gniezno-Anastazewo.
    http://www.rynek-kol…
    Pozdrawiam miłośniczki i miłośników!
    Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) Maciej (2018-04-16 11:48:41)
    Złodziej dopuścił się dewastacji obiektu zabytkowego. Podejrzewam, że chociażby z tego tytułu odpowiedzialność karna może być większa. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Gniezno – Anastazewo

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...