OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-07-13 (przebieg)

<== | Galeria | ==>
Data: 1975-04-12
Autor: Grażyna Rutowska
Przesłał: Maciej Knychała
Napisz e-mail
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/150545/26d32c9f87929153cb215f4460ea0448/
Odcinek Brwinów – Milanówek
Zamieszczono: 2018-07-26

Galeria użytkownika Maciej Knychała

Galeria autora Grażyna Rutowska

"Stado bydła na polu. W tle pociąg osobowy prowadzony przez elektryczną lokomotywę EU07".
Źródło (wraz z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 40-2-72-15.
Fotografia została wykonana w Adolfowie k. Chodzieży, zatem można przypuszczać, że w oddali widoczny jest odcinek szlaku kolejowego pomiędzy Ostrówkami k. Ch. a Chodzieżą.

Licencja: Materiały urzędowe i archiwalne (prawa wygasły) [?]

Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory; tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 2777
: 36

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #27 Pigiel07 (2019-12-16 18:29:07)
    Czy tu są 4 tory? (Wnioskowane po słupach trakcyjnych po lewej stronie)
  • #28 Sławek (2019-12-16 21:20:30)
    To jest dyrekcja warszawska, występują słupy trakcyjne kotwowe z lat 50.
  • #29 Paweł Skup (2020-09-06 12:59:12)
    Przymierzałem się do analizy tego zdjęcia dość długo. Podchodziłem kilka razy i wątpiłem. Oczywiste było dla mnie, że nie jest to Adolfowo, bo tam zwyczajnie nie ma torów. Patrząc na nie, podobnie jak wielu komentujących powyżej nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że to "linia pruszkowska". I jest.
    Zdjęcia, przynajmniej te z torami, bo analizy wszystkich zdjęć z zabudowaniami nie robiłem, pochodzą z Rolniczej Stacji Doświadczalnej w Grudowie, pomiędzy Brwinowem a Milanówkiem. Obecnie placówka jest zlikwidowana, ale jeszcze niedawno funkcjonowała jako Rolniczy Zakład Doświadczalny SGGW w Brwinowie. Budynki stoją i na googlowskich ortofotomapach można porównać wentylatory i świetliki na dachu, kąt ustawienia budynku do toru itd.
  • #30 (odp. na #29) octanq (2020-09-06 21:08:19)
    Gratulacje. Kiedyś patrzyłem na te budynki na zdjęciach satelitarnych i stwierdziłem, że to nie te... a jednak. Czyli to jest ten budynek: https://goo.gl/maps/… Wentylatory wywiewne potwierdzają to.
    Wynika z tego, że należy przypisać te zdjęcia do:
    - odc. Milanówek - Brwinów na linii Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448)
    - odc. Pruszków - Grodzisk Maz. na linii Warszawa Centralna – Katowice (1)
  • #31 (odp. na #30) Paweł Skup (2020-09-07 07:09:55)
    No właśnie chyba to jest ten budynek kilkanaście metrów na północ. Chodzi o lukarny. Ten nie ma okien na poziomie dachu. Choć w przeszłości chyba miał:
    http://mapa.um.warsz…
    Nie pasuje mi też ta linia 15 kV, której 2 słupy są widoczne na zdjęciach - nie znalazłem jej na mapie, choć kiedyś była tam (GUGiK 25k) zaznaczona stacja transformatorowa, a słup za torami wygląda na taki, na jakim kiedyś wieszano trafo.
    Autorka zdjęcia była działaczką ruchu ludowego (Wikipedia) i fociła PGR-y z zamiłowania.
    Tylko dlaczego w NAC tak się pomylili?
  • #32 (odp. na #31) octanq (2020-09-07 12:41:28)
    I. Czyli tak, porównujemy zdjęcie: https://audiovis.nac…
    ze zdjęciami:
    https://goo.gl/maps/…
    http://mapa.um.warsz…
    https://mapy.geoport… (dodatkowo)
    Ja jednak wracam do moich wątpliwości, ponieważ zgadza się rozmieszczenie wentylatorów dachowych, a nie zgadzają się inne szczegóły. Chyba by trzeba było tam pojechać.

    II. Natomiast największym dla mnie szokiem jest niezrozumienie opisanej przeze mnie pod #10 próby wyjaśnienia niewłaściwego podpisu zdjęcia NAC. Nie sugerowałem, że ktoś się pomylił lub miał złą wolę (w szczeg. Autorka zdjęcia), ale zasugerowałem zwykłą metodę manipulacji medialnej (zwykle niezależnej od fotografa lecz ustalanej przez wyższe kadry dziennikarskie), gdzie pod zdjęciem ilustracyjnym dopisujemy opis pasujący do omawianego tematu. Mógłby być to tekst o produkcji trzody chlewnej w Adolfowie, lecz na skutek braku zdjęcia z Adolfowa czy braku świń w Adolfowie dajemy zdjęcie z PGRu w Pruszkowie. Proste i tanie rozwiązanie stosowane powszechnie.
    Dla zobrazowania tej metody: https://www.youtube.…
  • #33 (odp. na #32) Paweł Skup (2020-09-07 19:32:47)
    ad I. Wątpliwości podzielam, choć ta stodoła, która powinna zasłaniać nam widok, a po której na współczesnej ortofotomapie nie ma śladu, mogła powstać już po zrobieniu zdjęcia, albo zostać rozebrana przed tym faktem. Także zauważyłem, że ewidentnie na przestrzeni 40 lat zmieniono dach na tak bez lukarn (na południowej chlewni) Poza tym wszystko się zgadza: jest nawet linia energetyczna SN za torami równolegle do nich, a co najważniejsze krowy i świnie :)

    ad II. Przepraszam za nieustosunkowanie się do sugestii z #10. Nie zauważyłem jej. Może dlatego, że każda sugestia negatywna, choćby prawdziwa, nie pomaga mi w myśleniu. Mnie po głowie chodziło coś zupełnie innego. Mam w swoim życiu epizod archiwistyczno-fotograficzny i wiem, że czasem jest problem, jak negatyw jest pocięty, a jeden pasek 6 klatek albo 2 wypadną z albumu na dno szafy... A wiem, skądinąd, że p. Rutowska cykała Zorki 5 :) Oczywiście, że w tamtych czasach manipulacja była na porządku dziennym. Dziś zresztą też jest, tylko czasem widzimy dopisek "zdjęcie ilustracyjne" albo "propozycja podania" (to jak na torebce z cukrem są figi i ananasy:) A żarty Laskowika zawsze na czasie.

    Konkluzja jest taka: Mam tam w prostej linii 24 km, a autostradą niewiele dalej, więc za kilka dni (przed godziną wróciłem z wakacji) powtórzę te kadry AD 2020. Może we środę, czwartek... Bydła już nie ma, ale cała reszta jakoś pewnie stoi.
  • #34 (odp. na #33) octanq (2020-09-08 01:04:04)
    Ad. II. Uwaga ta nie była do Pana Panie Pawle. Była ona ogólna, ponieważ u żadnego z Kolegów nie znalazłem zrozumienia, a w kilku przypadkach wręcz przeciwnie.

    Byłoby super. Ja mam więcej niż 500 km i mniej niż 0 czasu.
  • #35 Miś (2020-09-08 09:41:58)
    Jak najbardziej Milanówek. Od Warszawy do Grodziska Maz. są cztery tory.
  • #36 (odp. na #34) Paweł Skup (2020-09-12 17:17:11)
    Odwiedziłem właśnie domniemane miejsce wykonania powyższego zdjęcia (jak i kilku innych, o których była i będzie mowa). Zrobiłem kilka zdjęć, które chętnie udostępnię zainteresowanym, w tym oczywiście Tobie. Muszę jednocześnie uprzedzić, że pora roku okazała się zupełnie nieprzychylna takim eksploracjom, a więc niewiele widać. Wszystko zarosło. Udało mi się jednak wychwycić kilka szczegółów, które być może stanowiły systemowy element takich PGR-ów, ale wzięte wszystkie razem zmniejszają ryzyko przypadkowości.
    Zdjęć nie wrzucam, żeby nie zaśmiecać Bazy. Zresztą tylko na jednym widać tory, z bliska. Na pozostałych zza krzaczorów nie wystaje nawet przejeżdżający pociąg. Ale do rzeczy.
    Argumenty za:
    - kolejowe: ilość torów, rodzaj trakcji, rodzaj słupów trakcyjnych (te, niestety, ostatnio były wymieniane), wysokość nasypu, odległość torów od budynków
    - architektoniczne (budynki na zdjęciach: https://audiovis.nac… i https://audiovis.nac… ): wygląd budynku, układ wentylatorów, okna, niskie, wiatrołapy, wywietrzniki na ścianach, miejsca linii uziemiającej piorunochron. Budynki chlewni są dwa, lustrzane. Na południowym, o którym wymieniono dach i nie ma lukarny, ale na północnym jest ona identyczna jak ta na zdjęciach. Wybiegi dla świń były na dziedzińcu, czyli pomiędzy chlewniami - stąd wnioskuję, że to budynek południowy.
    - linia SN za torami, równolegle do nich
    Argumenty przeciw:
    - architektoniczne: widok na tory sprzed wybiegów chlewni południowej zasłania obecnie budynek krótkiej chlewni, widoczny na ortofotomapie. Ewidentnie został on postawiony później. Budulcem jest niebieskawy bloczek, znany mi z lat '70, ale może stosowano go wcześniej. Budynku tego prawdopodobnie nie ma na ortofotomapie z 1976 roku (coś tam widać, ale jest to np. dopiero fundament), zaś na pewno stoi już w 1982. W każdym razie to ważna rzecz do wyjaśnienia.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...