OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Sobieradz – Szczecin Dąbie (417)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-05-18 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1898-08-28 Stare Czarnowo - Szczecin SEC Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1905-12-01 Sobieradz (p.odg.) - Stare Czarnowo Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1949-05-14 Sobieradz (p.odg.) - Szczecin SEC Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Nic dziwnego że linia została zamknięta dla ruchu osobowego już w 1949. Dramatyczne czasy przejazdu od Dąbia do Sobieradza - 37km w 4h 20 minut! Daje to średnią prędkość handlową 8,5km/h, jedno połączenie dziennie w każdą stronę. Czasy przejazdu nie do przyjęcia nawet przy założeniu że był to tow-os i zatrzymywał się na każdej stacyjce, aby podłączyć/odłączyć wagony.
po 1966 Szczecin SEC - Szczecin Dąbie Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1983 Szczecin Słoneczne - Szczecin Dąbie Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1983-01-14 Szczecin SEC - Szczecin Dąbie Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
1984 (???) Szczecin SEC - Szczecin Dąbie Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1983 lub 1984
1992 (???) Sobieradz (p.odg.) - Urok Linia rozebrana
pomiędzy 1998-05 a 1998-12 Szczecin SEC - Szczecin Słoneczne Deelektryfikacja
przed 2001 Szczecin SEC - Szczecin Dąbie Deelektryfikacja
2003 (???) Urok - Szczecin SEC Linia nieprzejezdna/remont
ubytki w torowisku
przed 2005 Urok - Szczecin SEC Linia rozebrana
przed 2019 Stare Czarnowo - Struga Szczecińska Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
przed 1985 Sobieradz (p.odg.) - Szczecin Dąbie 417
przed 2015 Szczecin SEC - Szczecin Dąbie 417

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1944 – 1951 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-07-23 (???) Urok - Szczecin SEC 20 km/h
przed 2012-07-25 Szczecin SEC - Szczecin Dąbie 20 km/h Stan na 01-02-2012 (info: Łukasz Bochniarz, 25-07-2012)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Sławek (2017-11-17 09:08:14)
    Nie dość, że wszystkie stacje są pozmieniane ojedno miejsce, to nie ma Klęskowo, a Szczecin Gryfbet powinien być pomiędzy Urokiem i Klęskowem :)
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2017-11-17 10:16:39)
    Dobra, z grubsza sprzątnąłem. To co mi wychodzi z rozkładów i map:
    Do 1949 roku nazwa Oleszna była przypisana do przystanku leżącego w pobliżu pałacu, a stacja Hohenkrug-Buchholz zmieniała co chwilę nazwę (wariacje na temat Strugi, widać to choćby w tym WOT: https://www.bazakole… ). Po likwidacji ruchu pasażerskiego przystanek Oleszna zlikwidowano, a jego nazwa przewędrowała na stację.
    Przystanki Klęskowo i Słoneczne leżą w tym samym miejscu (w bazie oznaczone jako jeden).

    Gryfbet przerysowałem. Dzięki :)
  • #3 Bart (2018-08-30 15:12:29)
    Odcinek do ciepłowni w Kijewie nadal jest używany od czasu do czasu przez pociągi towarowe. Co do odcinka z Klęskowa do Gryfbetu - jeszcze w okolicy roku 2000 tory były kompletne, o ile pamiętam. Później, niestety, rozkradziono - a szkoda, bo trasa przez Puszczę Bukową była wyjątkowo urokliwa i miała walor turystyczny moim zdaniem.
  • #4 (odp. na #1) Kajop (2018-12-25 11:34:01)
    Gryfbet był między Urok i Oleszna, na pewno!
  • #5 (odp. na #4) octanq (2018-12-25 23:53:58)
    Moim zdaniem jednak teraz jest poprawnie. Dowód jest w galerii ładowni Urok - plan wysokościowy ładowni z zaznaczonym przejściem przez Szosę Stargardzką (ul. Szosa Stargardzka w Szczecinie pomiędzy dzielnicą Kijewo a skrzyżowaniem w Płoni) oraz z odległościami do sąsiednich stacji/ładowni Oleszna i Szczecin Klęskowo, a także miejscem bocznicy do Gryfbetu https://www.bazakole…
    Wychodzi Urok km 26.8092
    +2.630 Szczecin Klęskowo,
    -1.324 Oleszna,
    "Tor do fabryki" (Gryfbet) pomiędzy km 27.65 a 28.00.
    Czyli zgodnie z bazakolejowa.pl.

    I jeszcze ciekawa galeria fot z tych okolic: http://www.prawobrze…
  • #6 Sławek (2018-12-28 07:54:57)
    PKP pozamieniało te stacje. Problem jest tylko, czy przyjąć wersję zamienioną, czy tą logiczną.
  • #7 Dawson93 (2019-01-07 23:56:03)
    Witam,amatorsko interesuję się dawnymi szlakami kolejowymi w okolicach. Wyczytałem że śladem linii od Śmierdnicy do Starego Czarnowa przez Kołbacz,będzie szla droga rowerowa. Ktoś coś się więcej wypowie ewentualnie może warto by było coś jeszcze sfotografować zanim zniknie na zawsze.
  • #8 (odp. na #7) djSon (2019-01-08 00:51:11)
    Witaj. Obfocę jak znajdę trochę czasu, nie ma sprawy. Nie robiłem tego wcześniej, ponieważ linia wydała mi się mało atrakcyjna - jest wiele miejsc zaoranych, praktycznie niedostrzegalnych nasypów. Dodatko ruch po większości nie obywał się przez cały okres Polski Ludowej i później Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Co więcej, została dość szybko rozebrana. Jedyne co może przykuwać uwagę to kwestia przydatności w razie objazdów nadodrzanki, odcinka od Gryfina do Szczecina, ale to temat na dłuższą chwilę. Owszem, ma powstać dróżka rowerowa, za dwa lata będzie ukończona.
  • #9 Mareczek (2020-04-10 14:30:49)
    Od rozkładu 2019/2020 nie mamy w wykazie linii 417. Istniejący odcinek został przemianowany na bocznicę, odchodzącą do SDB.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Sobieradz – Szczecin Dąbie (417)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...