OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-04-12 (historia)

Informacje cząstkowe:

Połczyn Zdrój - Barlinek (1800-01-01)
W niedługim czasie reaktywacja odcinka linii nr 410.

Na taką wiadomość jako sympatyk dawnej kolei czekałem od zamknięcia tej linii kolejowej . Patrząc jak zaklejają asfaltem przejazdy między Choszcznem a Barlinkiem , widząc jak kradną tory i dewastują budynki dawnych stacji pomiędzy Choszcznem a Drawnem , byłem pewien że to nie mozliwe , a tu dziś słyszę w Kronice Szczecińskiej :

Rozruch Bałtyckiej Kolei Turystycznej. Dziewięć gmin, Kolej Bałtycka i marszałek podpisali dziś porozumienie o rewitalizacji części dawnej Berlinki. Podróż drezyną stanie się kolejną atrakcja regionu.

Podpisany dziś 21.07.2011 list intencyjny "Rewitalizacja nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku ...." dotyczy rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej nr 410 tzw. Berlinki, której budowę rozpoczęto już w 1882 r.

Spora część dawnej linii została do dziś rozkradziona, ale te odcinki, które istnieją, chcemy przywrócić życiu - mówi Dariusz Trzciński, prezes Kolei Bałtyckiej. - To wielka szansa dla gmin, ich rozwoju turystycznego i uratowania wielu zabytków techniki, które jeszcze ocalały.

Słynną linię kolejową Berlinkę rozpoczęto budować 129 lat temu od miejscowości Grzmiąca, gdzie dziś jeszcze znajduje się w dobrym stanie tory z szynami pochodzącymi z tamtego okresu. Prowadziła aż do Berlina, stąd nazwa. W 1993 r. kolej rozpoczęła jej likwidację, a w trzy lata później została całkowicie zlikwidowana. Na trasie znajduje się wiele zabytków techniki, mało znanych atrakcji turystycznych, dziś niszczejących, które dzięki porozumieniu będzie można uratować.

Niewątpliwie skarbem naszego regionu prócz pasa nadmorskiego jest też ponad 400 km linii kolejowych, które chcielibyśmy wskrzesić - mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. - I dzięki nim zbudować nową atrakcję dla turystów pragnących aktywnie wypoczywać. Pamiętam, że jeszcze 20 lat temu linie te były wykorzystywane gospodarczo, a później zostały rozkradzione.

Do porozumienia prócz gmin, marszałka i Kolei Bałtyckiej wkrótce przystąpią też dwa stowarzyszenia zajmujące się starą koleją z Niemiec i jedno z Czech. W programie chodzi o podróże drezynami po nieczynnych dziś torach. Porozumienie obejmuje gminy, na których jest łącznie 141 km dawnej Berlinki od Barlinka do Połczyna Zdroju.

Barlinek jest europejską stolicą nordic walkingu, a inne gminy, przez które przechodzi linia Berlinki, mogą się pochwalić również nietuzinkowymi atrakcjami - mówi Zygmunt Siarkiewicz, burmistrz Barlinka. - To szansa dla turysty czynnego, by podróżując drezyną i innymi środkami lokomocji spędzić ciekawe wakacje.

Zyskają na tym gminy i tylko do nas zależeć będzie, jak wykorzystamy linię - dodaje Robert Adamczyk z burmistrz Choszczna. - Bardzo się cieszę z podpisania tego listu intencyjnego pamiętając, jak w 2007 r. spotkaliśmy się z dyrektorem linii kolejowych na podobny temat i nic nie osiągnęliśmy.

Na drodze Berlinki znajdą się Połczyn-Zdrój - Złocieniec - Wierzchowo Pomorskie - Mirosławiec - Kalisz Pomorski - Drawno - Choszczno - Pełczyce - Barlinek.

Efektem listu będzie zawarcie umowy o współpracy pomiędzy samorządami i spółką. Docelowo chodzi o przejęcie od Polskich Linii Kolejowych poszczególnych odcinków. To pozwoli na wspólne zabieganie o funusze na zagospodarowanie i dalszy rozwój Bałtyckiej Kolei Turystycznej z Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Turystyczna kolej drezynowa jest coraz bardziej popularna w Niemczech i Skandynawii, również w Polsce istnieje już kilka organizacji zajmujących się tą formą aktywności turystycznej. Działają w ścisłej współpracy z samorządami, przyciągają do swojego regionu turystów. Podstawą rozwoju takiego produktu turystycznego jest przejęcie przez zainteresowane podmioty linii kolejowych od ich obecnego właściciela.

Bałtycką Kolej Turystyczną zamierzają uruchomić samorządy: Barlinka, Choszczna, Drawna, Kalisza Pomorskiego, Mirosławca, Pełczyc, Połczyna-Zdroju, Wierzchowa Pomorskiego i Złocieńca w ścisłej współpracy z inicjatorem działań - Koleją Bałtycką SA. (info: Piter, 24-08-2011)
Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski (1800-01-01)
01.09.2006 r. przywrócony ruch pasażerski na odc. Kalisz Pom. Miasto - Stargard Szcz. / Szczecin (info: marcin, 2006-11-07)
Drawno - Kiełpino (1800-01-01)
Artykuł zamieszczony w Serwisie Prasowym PKP PLK S.A. z dnia 12.09.2007 r.

Kurier Szczeciński

Szczecin 11.09.2007

Zasadzka na złodziei

Dwie tony szyn

Policjanci z Drawna złapali sprawców kradzieży trakcji kolejowej na odcinku Drawno - Kiełpino. Oznakowane radiowozy zablokowały drogi i uniemożliwiły ucieczkę dwóch samochodów z kompleksu leśnego przylegającego do nieczynnej trakcji.

Zatrzymano dwóch mężczyzn jadących osobowym citroenem i kierowcę ciężarowego mercedesa, który porzucił pojazd i próbował uciekać. Na skrzyni ładunkowej ciężarówki policjanci znaleźli około 2 ton pociętych szyn i innych elementów metalowych pochodzących z trakcji (o wartości 41 tysięcy złotych) oraz palniki, butle gazowe i inne narzędzia służące do ciecia i demontażu szyn.

- Taki był finał czynności operacyjnych prowadzonych przez drawieńskich funkcjonariuszy. Nieczynny odcinek trakcji kolejowej przebiegający z dala od zabudowań mieszkalnych, od dawna stanowił łakomy kąsek dla złodziei – relacjonuje Jakub Zaręba, rzecznik prasowy choszczeńskich policjantów. - Do kradzieży elementów metalowych dochodziło tam już kilkakrotnie, dlatego też miejscowi policjanci objęli go szczególnym dozorem. Efektem jest właśnie zatrzymanie trzech mieszkańców gminy Ińsko: 51-letniego Romana G., 50-letniego Henryka W. i 34-letniego Krzysztofa W.

Jak więc widać z artykułu linia na ww. odcinku jest nieprzejezdna.

(info: Arkadiusz Karbowniczek, 2007-10-04)
Choszczno - Barlinek (1800-01-01)
http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110721/TURYSTYCZNEPERLYPOMORZA1103/965947714 (info: Piter, 24-08-2011)
Barnówko KERiGP - Kostrzyn (1800-01-01)
Numer tej linii to 430 o przebiegu Kostrzyn - Barnówko. Data zmiany: 12 grudzień 2004. (info: Mariusz W., 2005-12-30)
Wierzchowo Pomorskie - Choszczno (1800-01-01)
Odcinek Choszczno - Wierzchowo Pomorskie jest wpisany do linii kolejowych znaczenia państowewgo. A jak ten odcinek wygląda pod zarządem państwa - szkoda pisać. Ponadto odcinek Złocieniec - Grotniki Drawskie też jest wpisany do rejestru linii kolejowych znaczenia państwowego. (info: zbig.34, 2006-11-09)
Głazów - Kostrzyn (2002-12-15)
Kanał R4
Złocieniec - Kalisz Pomorski (2007-03-09)
W tym miesiącu rada miejska w Złocieńcu ma zająć się sprawą przywrócenia połączenia Złocieniec - Mirosławiec - Kalisz Pomorski. (info: iw, 2007-03-09)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Marek Potocki (2017-12-27 07:35:43)
    Z maila do redakcji: https://www.youtube.… Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) irek (2017-12-27 11:57:00)
    Widać spory ruch w obiecankach, szczególnie przed wyborami. 2018 to rok wyborów lokalnych, więc zaczynają się licytacje i obiecanki. W komunikacie jest ciekawostka. Przy tej linii od dawien dawna, były poligony, koszary jednostki wojskowe, które korzystały z transportu kolejowego. Co się stało takiego że przez ostatnie 20-25 lat, ten transport był zbędny dla wojska? Nagle jakieś ktosie odkrywają Amerykę....kolej jest potrzebna armii! Odpowiedz»
  • #3 roman paul poznan (2017-12-27 13:55:38)
    brak linii dla armii jest widoczny na Warmii i Mazurach przeciez nic prostszego jak "podrzucić" kilkanaście czołgów i innych pojazdów w kilka godzin pod Obwód Kaliningradzki Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #2) djSon (2017-12-27 14:03:57)
    No ale jak już wypowiada się biuro prasowe PLK, to musi być coś na rzeczy. Szkoda tylko, że Barlinek i Myślibórz są odcięte od kolei. Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) irek (2017-12-27 19:35:42)
    @djSon to biuro prasowe, ustami tego rzecznika już nie takie rzeczy wypowiadało i obiecywało :P Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) djSon (2017-12-27 22:17:12)
    Jasne, ale nadal mam nadzieję, że coś ruszy. Burmistrz Mirosławca już prosił. Może jednak... Odpowiedz»
  • #7 Yamess (2018-02-21 23:52:05)
  • #8 LEP wyborczy PO (2018-02-23 22:57:19)
    djSon o co prosił ?... i kogo ? BYŁ CZAS 8 lat kiedy Ministrem był Grabarczyk,Premier Kopacz a ministrem MON T.Siemioniak i co zrobili z owym panem burmistrzem ? .Rozruch Bałtyckiej Kolei Turystycznej. Dziewięć gmin, Kolej Bałtycka i marszałek podpisali dziś porozumienie o rewitalizacji części dawnej Berlinki. Podróż drezyną stanie się kolejną atrakcja regionu.

    Podpisany dziś 21.07.2011 list intencyjny "Rewitalizacja nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku ,wojsko na drezynach w OP 1 i po pustych nasypach miało się tażąć ŚŁUCHAĆ o staraniach wszystkich ważnych w temacie : dziś ,na zajeciach z taktyki torów i lasów w jednym skoku pokonamy 30 km ukryci w trawach
    Odpowiedz»
  • #9 SZ-REK (2018-02-24 18:30:46)
    To jest nie do pomyslenia zeby tak ładne miasta jak Barlinek czy Mysliborz były bez kolei!Wystarczyło nie rozbierac lini i uruchomic pociagi z dobrym skomunikowaniem badz ze Szczecina do Kostrzyna przez Choszczno,a co najmniej jakis ruch turystyczny albo łikendowy. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...