OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-04-12 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1882-08-31 Myślibórz - Kostrzyn Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1883-10-31 Barlinek - Myślibórz Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1895-08-01 Kalisz Pomorski - Choszczno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1898-08-07 Choszczno - Barlinek Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1900-05-01 Złocieniec - Kalisz Pomorski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1903-07-15 Połczyn Zdrój - Złocieniec Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1903-09-01 Barwice - Połczyn Zdrój Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1903-10-15 Grzmiąca - Barwice Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1991-05-30 Połczyn Zdrój - Złocieniec Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1991-08-01 Choszczno - Głazów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1992 (???) Połczyn Zdrój - Grotniki Drawskie Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1992 (???) Barlinek - Głazów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1995 Połczyn Zdrój - Budowo JW1013 Linia rozebrana
1996-04-22 Złocieniec - Choszczno Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1999-05-01 Drawno - Choszczno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1999-05-29 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1999-05-30 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1999-10-01 Myślibórz - Kostrzyn Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2000 Głazów - Barnówko KERiGP Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Barlinek - Głazów Linia rozebrana
przed 2000 Choszczno - Barlinek Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Grotniki Drawskie - Złocieniec Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2000-04-03 Głazów - Myślibórz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2000-05-01 (???) Kalisz Pomorski - Drawno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2001 Połczyn Zdrój - Budowo JW1013 Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: nieutwardzona droga/droga dla rowerów, ścieżka;
2002-06-06 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
2002-06-06 Głazów - Barnówko KERiGP Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
przed 2005-04-17 Mirosławiec - Kalisz Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2005-05-21 Płotno - Pełczyce Linia nieprzejezdna/remont
Kradzieże torowiska. Kilka przejazdów zaasfaltowanych. (info:wizard)
przed 2005-05-21 Pełczyce - Barlinek Linia nieprzejezdna/remont
Kradzieże torowiska. Kilka przejazdów zaasfaltowanych. (info:wizard)
2006 Choszczno - Barlinek Linia nieprzejezdna/remont
Linia usunięta z ewidencji PKP PLK.
2006-09-01 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2007-09 Głazów - Myślibórz Linia nieprzejezdna/remont
Niestety odcinek Głazów-Myślibórz jest w trakcie rozbiórki. W chwili obecnej zdjęto szyny. Linia została odcięta i rozorana kilkaset metrów za Głazowem (km 191,?)przez budowniczych drogi S-3. W Myśliborzu zdejmowany jest tor od Głazowa wzdłuż peronu I wraz z ok. 400m odcinkiem za stacją tj. do słupka 198.8. Dalej krzaki rosną jak dawniej więc chyba na razie nie ma planów dalszej likwidacji. (info od: Piotr Burczyk, 2009-10-03)
2010-01 Głazów - Myślibórz Linia rozebrana
Odcinek rozebrany na przełomie 2009 i 2010 roku w związku z budową drogowej trasy ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski. (info: Piotr Okniński, 18-03-2011)
2010-05-03 Myślibórz - Barnówko KERiGP Linia nieprzejezdna/remont
Odcinek Barnówko-Myślibórz jest trakcie likwidacji. Obecnie przed wjazdem do Myśliborza zdejmowane są szyny Kruppa z 1942 roku! (info od: Piotr Burczyk, 2010-05-14)
2010-06 Myślibórz - Barnówko Linia rozebrana
Odcinek ten został rozebrany w 2010 roku. Nie jestem pewny, ale najprawdopodobniej w maju lub czerwcu. (info: Marcin Hewak, 09-12-2013)
2011-01 Biały Zdrój Północny - Kalisz Pomorski Miasto Linia nieprzejezdna/remont
Zaasfaltowany przejazd na drodze DK 10 - Biały Zdrój. (info: Marcin Nowacki, 06-03-2011)
2012-03-01 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2012-09-01 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Linia rozebrana
W 2012 roku nastąpiła rozbiórka torów stacyjnych w Połczynie Zdroju oraz całego odcinka do Grzmiącej.(Świat Kolei 9/2012) (info od: Paweł Rola, 2012-09-21)

Linia została rozebrana.:(
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120528/SWIDWIN/120529702 (info: Darek Kozak, 22-09-2012)
2012-12-09 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
uruchomienie 1 pary pociągów do Stargardu Szczecińskiego
2013-12-15 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2014 Drawno - Suliszewo Choszczeńskie Linia nieprzejezdna/remont
Od Suliszewa do Drawna dużo ubytków: http://archiwum.choszczno.biz/news1013 (info od: Paweł Rola, 2014-02-06)
przed 2014 Mirosławiec - Biały Zdrój Północny Linia nieprzejezdna/remont
2014-08 Choszczno - Barlinek Linia rozebrana
rozbiórka od sierpnia do września
przed 2015 Złocieniec - Mirosławiec Linia nieprzejezdna/remont
Mirosławiec odcięty, linia rozkradana, paliwo do jednostki wojskowej jeździ drogami źródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=276860&page=259 (info: kolpawe, 20-01-2015)
przed 2016-09 Złocieniec - Mirosławiec Przywrócenie przejezdności
Linia na odcinku Złocieniec – Grotniki Drawskie – jednostka jest przejezdna i na odcinku Mirosławiec – Złocieniec też, bo w Mirosławcu 2 dni temu była drezyna. (info: ted, 2016-09-25)

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

rozkład data tabele
III Rzesza 1944/1945, część 1 1944-07-03 124n, 124q, 129b, 129c, | Szczegóły »
Polska, lato 1946 pomiędzy 1946-07-14 a 1946-10-06 249, 252, 254, 256, | Szczegóły »
Polska, zima 1946/1947 pomiędzy 1946-10-07 a 1947-05-14 249, 252, 254, 256, | Szczegóły »
Polska, lato 1947 pomiędzy 1947-05-04 a 1947-10-04 238, 239, 246, 262, 272, | Szczegóły »
Polska, zima 1947/1948 pomiędzy 1947-10-05 a 1948-05-01 238, 239, 246, 262, 272, | Szczegóły »
Polska, lato 1948 pomiędzy 1948-05-02 a 1948-10-02 21, 342, 344, 349a, 352, 355, | Szczegóły »
Polska, zima 1948/1949 pomiędzy 1948-10-03 a 1949-05-14 21, 342, 344, 349a, 352, 355, | Szczegóły »
Polska, lato 1949 pomiędzy 1949-05-15 a 1949-10-01 18, | Szczegóły »
Polska, zima 1949/1950 pomiędzy 1949-10-02 a 1950-05-13 18, 344, 346, 352, 355, 356, | Szczegóły »
Polska, lato 1950 pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07 19, 342, 343, 345, 354, 364, | Szczegóły »
Polska, zima 1950/1951 pomiędzy 1950-10-08 a 1951-05-19 342, 343, 345, 354, 364, | Szczegóły »
Polska, lato 1951 pomiędzy 1951-05-20 a 1951-10-06 358, 361, 383, 384, 387, | Szczegóły »
Polska, zima 1951/1952 pomiędzy 1951-10-07 a 1952-05-17 358, 361, 383, 384, 387, | Szczegóły »
Polska, lato 1952 pomiędzy 1952-05-18 a 1952-10-04 18, 358, | Szczegóły »
Polska, zima 1952/1953 pomiędzy 1952-10-05 a 1953-05-16 18, 358, 361, 364, 366, 378, | Szczegóły »
Polska, lato 1953 pomiędzy 1953-05-17 a 1953-10-03 18, 358, 361, 364, 366, 378, | Szczegóły »
Polska, zima 1953/1954 pomiędzy 1953-10-04 a 1955-05-22 18, 358, 361, 364, 366, 378, | Szczegóły »
Polska, lato 1954 pomiędzy 1954-05-23 a 1954-10-02 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1954/1955 pomiędzy 1954-10-03 a 1955-05-21 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1955 pomiędzy 1955-05-22 a 1955-10-01 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1955/1956 pomiędzy 1955-10-02 a 1956-06-02 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, 1956-1957 pomiędzy 1956-06-03 a 1957-06-01 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska 1957-1958 pomiędzy 1957-06-02 a 1958-05-31 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1957/1958 pomiędzy 1957-09-29 a 1958-03-29 16, 18, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1958 pomiędzy 1958-06-01 a 1958-09-27 9, 12, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1958/1959 pomiędzy 1958-09-28 a 1959-05-30 9, 12, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1959 pomiędzy 1959-05-31 a 1959-10-03 9, 12, 23, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1959/1960 pomiędzy 1959-10-04 a 1960-05-28 9, 12, 23, | Szczegóły »
Polska, lato 1960 pomiędzy 1960-05-29 a 1960-10-01 9, 12, 24, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1960/1961 pomiędzy 1960-10-02 a 1961-05-27 9, 12, 22, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1961 pomiędzy 1961-05-28 a 1961-09-30 13, 16, 28, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1961/1962 pomiędzy 1961-10-01 a 1962-05-26 13, 16, 28, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1962 pomiędzy 1962-05-27 a 1962-09-29 14, 17, 36, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1962/1963 pomiędzy 1962-09-30 a 1963-05-25 14, 17, 36, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1963 pomiędzy 1963-05-26 a 1963-09-28 14, 17, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1963/1964 pomiędzy 1963-09-29 a 1964-05-30 14, 17, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, lato 1964 pomiędzy 1964-05-31 a 1964-09-26 13, 16, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska, zima 1964/1965 pomiędzy 1964-09-27 a 1965-05-29 13, 16, 344a, 361, 364, 369, 384a, | Szczegóły »
Polska 1965-1966 pomiędzy 1965-05-30 a 1966-05-21 15, 18, 344a, 361, 364, 366, 384a, | Szczegóły »
Polska, 1966-1967 pomiędzy 1966-05-22 a 1967-05-27 15, 18, 344a, 361, 364, 366, 384a, | Szczegóły »
Polska, 1967-1968 pomiędzy 1967-05-28 a 1968-05-25 15, 18, 36a, 361, 364, 366, 384a, | Szczegóły »
Polska, 1968-1969 pomiędzy 1968-05-26 a 1969-05-31 15, 18, 361, 362, 364, 364a, 384a, | Szczegóły »
Polska 1969-1970 pomiędzy 1969-06-01 a 1970-05-30 15, 18, 361, 362, 364, 364a, 385, | Szczegóły »
Polska, 1970-1971 pomiędzy 1970-05-31 a 1971-05-22 15, 18, 361, 362, 364, 364a, 385, | Szczegóły »
Polska 1971-1972 pomiędzy 1971-05-23 a 1972-05-27 15, 18, 361, 362, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1972-1973 pomiędzy 1972-05-28 a 1973-06-02 15, 18, 361, 362, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1973-1974 pomiędzy 1973-06-03 a 1974-05-25 15, 18, 361, 362, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1974-1975 pomiędzy 1974-05-26 a 1975-05-31 15, 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1975-1976 pomiędzy 1975-06-01 a 1976-05-29 15, 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1976-1977 pomiędzy 1976-05-30 a 1977-05-21 15, 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1977-1978 pomiędzy 1977-05-22 a 1978-05-27 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1978-1979 pomiędzy 1978-05-28 a 1979-05-26 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1979-1980 pomiędzy 1979-05-27 a 1980-05-31 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1980-1981 pomiędzy 1980-06-01 a 1981-05-30 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1981-1982 pomiędzy 1981-05-31 a 1982-05-22 15, 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1982-1983 pomiędzy 1982-05-23 a 1983-05-28 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1983-1984 pomiędzy 1983-05-29 a 1984-06-02 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1984-1985 pomiędzy 1984-06-03 a 1985-06-01 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1985-1986 pomiędzy 1985-06-02 a 1986-05-31 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1986-1987 pomiędzy 1986-06-01 a 1987-05-30 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1987-1988 pomiędzy 1987-05-31 a 1988-05-28 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1988-1989 pomiędzy 1988-05-29 a 1989-05-27 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1989-1990 pomiędzy 1989-05-28 a 1990-05-26 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1990-1991 pomiędzy 1990-05-27 a 1991-06-01 18, 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska 1991-1992 pomiędzy 1991-06-02 a 1992-05-30 361, 363, 364, 364a, 386, | Szczegóły »
Polska, 1992-1993 pomiędzy 1992-05-31 a 1993-05-22 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska, lato 1993 pomiędzy 1993-05-23 a 1993-09-25 18, 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska, zima 1993/1994 pomiędzy 1993-09-26 a 1994-05-28 18, 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska, lato 1994 pomiędzy 1994-05-29 a 1994-09-24 18, 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska, zima 1994/1995 pomiędzy 1994-09-25 a 1995-05-27 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska 1995-1996 pomiędzy 1995-05-28 a 1996-06-01 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska, 1996-1997 pomiędzy 1996-06-02 a 1997-05-31 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska 1997-1998 pomiędzy 1997-06-01 a 1998-05-23 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska 1998-1999 pomiędzy 1998-05-24 a 1999-05-29 361, 364, 386, | Szczegóły »
Polska, 1999-2000 pomiędzy 1999-05-30 a 2000-05-27 364, 386, | Szczegóły »
Polska, 2005-2006 2005-12 365, | Szczegóły »
Polska, 2006-2007 2006-12 365, | Szczegóły »
Polska, 2007-2008 pomiędzy 2007 a 2008 365, | Szczegóły »
Polska 2008-2009 pomiędzy 2008 a 2009 365, | Szczegóły »
Polska 2009-2010 pomiędzy 2009 a 2010 365, | Szczegóły »
Polska, 2010-2011 2010-11 365, | Szczegóły »
Polska 2011-2012 2011-12 365, | Szczegóły »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-07-23 (???) Barwice - Połczyn Zdrój 20 km/h
przed 2007-02-06 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski 40 km/h
2007-11-18 Barnówko KERiGP - Kostrzyn 30 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Smoleń PZZ - Choszczno 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Drawno - Smoleń PZZ 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kalisz Pomorski - Drawno 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Biały Zdrój Północny - Kalisz Pomorski Miasto 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Budowo JW1013 - Biały Zdrój Północny 40 km/h Import PLK2007_10
przed 2012-07-25 Grzmiąca - Połczyn Zdrój 0 km/h Stan na 01-02-2012 (info: Łukasz Bochniarz, 25-07-2012)
2014-12-08 Budowo JW1013 - Złocieniec 20 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Złocieniec - Kalisz Pomorski Miasto 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Kalisz Pomorski - Drawno 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2016-07-05 (???) Barnówko - Barnówko KERiGP 30 km/h Import PLK2016_07

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Marek Potocki (2017-12-27 07:35:43)
    Z maila do redakcji: https://www.youtube.… Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) irek (2017-12-27 11:57:00)
    Widać spory ruch w obiecankach, szczególnie przed wyborami. 2018 to rok wyborów lokalnych, więc zaczynają się licytacje i obiecanki. W komunikacie jest ciekawostka. Przy tej linii od dawien dawna, były poligony, koszary jednostki wojskowe, które korzystały z transportu kolejowego. Co się stało takiego że przez ostatnie 20-25 lat, ten transport był zbędny dla wojska? Nagle jakieś ktosie odkrywają Amerykę....kolej jest potrzebna armii! Odpowiedz»
  • #3 roman paul poznan (2017-12-27 13:55:38)
    brak linii dla armii jest widoczny na Warmii i Mazurach przeciez nic prostszego jak "podrzucić" kilkanaście czołgów i innych pojazdów w kilka godzin pod Obwód Kaliningradzki Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #2) djSon (2017-12-27 14:03:57)
    No ale jak już wypowiada się biuro prasowe PLK, to musi być coś na rzeczy. Szkoda tylko, że Barlinek i Myślibórz są odcięte od kolei. Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) irek (2017-12-27 19:35:42)
    @djSon to biuro prasowe, ustami tego rzecznika już nie takie rzeczy wypowiadało i obiecywało :P Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) djSon (2017-12-27 22:17:12)
    Jasne, ale nadal mam nadzieję, że coś ruszy. Burmistrz Mirosławca już prosił. Może jednak... Odpowiedz»
  • #7 Yamess (2018-02-21 23:52:05)
  • #8 LEP wyborczy PO (2018-02-23 22:57:19)
    djSon o co prosił ?... i kogo ? BYŁ CZAS 8 lat kiedy Ministrem był Grabarczyk,Premier Kopacz a ministrem MON T.Siemioniak i co zrobili z owym panem burmistrzem ? .Rozruch Bałtyckiej Kolei Turystycznej. Dziewięć gmin, Kolej Bałtycka i marszałek podpisali dziś porozumienie o rewitalizacji części dawnej Berlinki. Podróż drezyną stanie się kolejną atrakcja regionu.

    Podpisany dziś 21.07.2011 list intencyjny "Rewitalizacja nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku ,wojsko na drezynach w OP 1 i po pustych nasypach miało się tażąć ŚŁUCHAĆ o staraniach wszystkich ważnych w temacie : dziś ,na zajeciach z taktyki torów i lasów w jednym skoku pokonamy 30 km ukryci w trawach
    Odpowiedz»
  • #9 SZ-REK (2018-02-24 18:30:46)
    To jest nie do pomyslenia zeby tak ładne miasta jak Barlinek czy Mysliborz były bez kolei!Wystarczyło nie rozbierac lini i uruchomic pociagi z dobrym skomunikowaniem badz ze Szczecina do Kostrzyna przez Choszczno,a co najmniej jakis ruch turystyczny albo łikendowy. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...