OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Poznań Główny – Szczecin Główny (351)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2019-03-16 (historia)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Poznań Główny – Szczecin Główny (351)
Pierwszy fragment, między Szczecinem a Stargardem, wybudowany przez Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej, oddano do użytku w maju 1846 roku. Król Friedrich Wilhelm IV Hohenzollern, 4 maja 1846 zaakceptował projekt dalszego ciągu linii w kierunku Poznania i koncesję na budowę wydał Towarzystwu Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej. Gotowe odcinki oddawano kolejno: w sierpniu 1847 Stargard-Dobiegniew, w czerwcu 1848 Dobiegniew- Krzyż, 1 lipca 1848 Krzyż-Wronki, 14 lipca Wronki-Szamotuły, 9 sierpnia Szamotuły-Poznań Wola. Ostatni fragment między Wolą, a Poznaniem Głównym oddano do użytku w 1856 roku. Na przestrzeni lat linia była wielokrotnie modernizowana i rozbudowywana, w Drawinach koło Krzyża zmieniono przebieg torów, budując pierwszy odcinek z dwoma torami. Lata po II wojnie światowej to rozbudowa do dwóch torów, odcinkami od Poznania. Lata 70 to intensywna elektryfikacja. Od czerwca 1975 do grudnia 1978 roku zelektryfikowano całą linię. Lata 80 to modernizacja systemów Sterowania Ruchem Pociągów. Semafory kształtowe i dźwignie na nastawniach zostały wyparte przez urządzenia przekaźnikowe, działające do dziś. (Jacek Kowalski)

Na biletach kolejowych widnieje odległość 210 km, ze względu na to, że na odc. Regalica - Szczecin Gł. system liczy trasą przez Szczecin Port Centralny (linią 273) (info: Ferrix)

Informacje cząstkowe:

Wronki - Drawski Młyn (2004-05-05)
Na odcinku tym szczególnie często dochodzi do wykolejeń składów.
Pamiątkowo - Baborówko (2007-08-23)
Pod tym odcinkiem przebiega gazociąg Jamalski fi 1420 mm, podczas remontu linii na tym odcinku krótkie szyny zespawano i oszlifowano. (info: kondzio, Rino)
Pamiątkowo - Baborówko (2011-06-23)
przejazd przez p.o. Pamiątkowo, po torze w kierunku Poznania z ograniczeniem do 60 km/h, przejazd kolejowy bez zapór od strony Baborówka - ograniczenie stałe do 20 km/h, wprowadzone w czerwcu 2011 (info: pz)
Poznań Główny - Szamotuły (2011-12-14)
odcinek w trakcie szybkiej degradacji, w ciągu 3 lat prędkość pociągów obniżono o około 30 km/h, z prędkości 110 km/h do 80 km/h, czas jazdy pociągu TLK wydłużył się z 23-24 minut do 32 minut na odcinku zaledwie 33km, co daje średnią prędkość 55 km/h (info: pz)
Pamiątkowo - Baborówko (2012-07-06)
w kwietniu 2012 przeprowadzono prace remontowe na p.o. Pamiątkowo, po torze (prawidłowym) w kierunku Poznania, zniesiono ograniczenie prędkości do 60 km/h (info: pz)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Adrian Chromik (2016-09-08 19:44:06)
    Atlas linii kolejowych 2014 wyd. Eurosprinter podaje, iż odcinek Krzyż - Drawiny nie prowadził łukiem jak obecnie, tylko był poprowadzony w linii prostej czyli w miejscu dzisiejszej ulicy Długiej w Krzyżu.
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2016-09-09 11:11:53)
    Słuszna uwaga. Dodam ten odcinek.
  • #3 (odp. na #1) robirw (2016-09-26 20:31:53)
    Gdzie mozna kupic dobry atlas lini kolejowych?
  • #4 CenTraX! (2016-09-29 00:08:03)
  • #5 Marcin Łaska (2019-06-24 00:15:19)
    W przebiegu linii 351 nie ujęto przystanku Szczecin Port Centralny mimo ze to stacja poprzedzająca stacje Szczecin główny i polregio sie tam zatrzymuje
  • #6 (odp. na #5) irek (2019-06-24 08:26:40)
    @Marcin Łaska, czy przypadkiem Szczecin Port Centralny nie jest to już linia 273 oraz 855, 854.
  • #7 (odp. na #5) Stanisław Pikul (2019-06-24 09:23:06)
    Dopisałbym także dawny posterunek odstępowy Przecławek (Krzyszkowo ?) położony mniej więcej w połowie drogi między Rokietnicą a Pamiątkowem. Działał on do czasu budowy SBL na tej linii tj. do połowy last osiemdziesiątych - od kiedy nie wiem.
  • #8 (odp. na #6) Marcin Łaska (2019-06-24 23:13:35)
    Owszem Szczecin Port Centralny jest częścią linii 273 ale również i 351 to by teraz wyglądało że Szczecin główny nie leży na linii 351 chociaż SPC poprzedza SG
  • #9 (odp. na #8) djSon (2019-06-24 23:27:21)
    No właśnie jest tylko częścią linii 273. Linia 351 przebiega przez Dziewoklicz. Z Portu Centralnego da się dojechać na 351 łącznikiem 855, SPA - Regalica, który nie jest częścią ani 273, ani 351, oraz z SPB do Dziewoklicza.
  • #10 (odp. na #9) Marcin Łaska (2019-06-24 23:41:20)
    Kiedyś pamiętam regionalne pociągi zatrzymywaly się nawet na przystanku służbowym Szczecin Port Centralny SPC21

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Poznań Główny – Szczecin Główny (351)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...