OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok (334)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-10-30 (przebieg)

Wyślij nowe pliki »

pokaż też kiepskie [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja rozszerzona]
Obraz
fot. nieznany (1914)
Obraz
fot. nieznany (przed 1918)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (1987)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (1987)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (1997)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (2005-04-11)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (2005-04-11)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (2005-04-11)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (2005-04-11)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (2005-04-11)
Obraz
fot. Andrzej Łoś (2005-04-11)
Obraz
fot. Andrzej Wysocki (2005-04-11)
Obraz
fot. Tomasz Bielecki (2006)
Obraz
fot. szczepan (2009)
Obraz
fot. szczepan (2010)
Obraz
fot. Marek Potocki (2013-05-11)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2015-03-19)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2017-09-06 13:55:26)
    Rozbiórka linii - http://www.rynek-kol… Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2017-09-07 18:39:36)
    Trochę niekompletny ten artykuł, a temat ciekawy. Ostatnim klientem kolei w Złotym Stoku był miejscowy Zakład Tworzyw i Farb, w prostej linii potomek dawnej kopalni i zakładu przeróbki wydobywanej lokalnie rudy arsenu, o tradycjach przedwojennych. Kopalnie i przetwórstwo arsenu wygaszono na początku lat 60. XX wieku, gdyż straty jakie generował zakład na tej produkcji były niestrawne nawet dla gospodarki centralnie planowanej. Jeżeli mówimy o odbudowie mostu to szansa pojawiła się jeszcze pod koniec lat 90. Z jednej strony pekap zaproponował fabryce farb partycypację w kosztach odtworzenia budowli, co niestety nie wypaliło, bo niewielki zakład nie mógł sobie pozwolić na taki wydatek. Ponadto KGHM sondował możliwość reaktywacji wydobycia zalegających jeszcze w ziemi niskoprocentowych rud arsenu, a także i złota. Pamiętam artykuły prasowe z tamtego czasu (m.in. w Nowych Sygnałach czy Gazecie Wrocławskiej), gdzie rzeczoną linię kolejowa ochrzczono już nawet "Złotą magistralą". Propozycje były dwie: budowa zakładu wzbogacania rud w pobliżu Złotego Stoku i transport półproduktu (koncentratu) do zakładów chemicznych, bądź też transport urobku do zakładów wzbogacania rud zlokalizowanych na terenie LGOM. Oczywiście oba warianty przewidywały reaktywację połączenia kolejowego do Złotego Stoku, przy okazji kolej turystyczna i tym podobne cuda na kiju. Z planów tych jednak nic nie wyszło, bo okazało się, że nawet przy współczesnych technologiach, wydobycie i przeróbka arsenu oraz złota będzie nieopłacalne, a KGHM skupił się na odzyskiwaniu złota z urobku własnych kopalni. Historia z kamieniołomem to temat z okolic 2010-11 roku, kiedy na skutek boomu budowlanego koncerny budowlane chciały sięgnąć po złoża niedaleko Chwalisławia, tzn. takiej spokojnej, położonej na pd-zach od Złotego Stoku wiosce, kilka kilometrów od stacji kolejowej. Poza oczywistą uciążliwością wydobycia urobku szkopuł tkwił też w tym, że inwestor chciał wybudować terminal załadunkowy kamienia na wagony kolejowe w Płonicy, na północ od Złotego Stoku, co powodowało by konieczność transportu urobku ciężkimi pojazdami drogowymi (hałas, niszczenie nawierzchni, zwiększony ruch) lub taśmociągiem (hałas) i dlatego mimo początkowej przychylności miejscowych władz pomysł spalił na panewce z powodu protestów mieszkańców, którzy obawiali się, że będą mieli przesrane, jak mieszkańcy Rybnicy Leśnej, skąd melafir jest transportowany tirami do stacji Wałbrzych Główny lub Świerków, gdzie taśmociąg transportował urobek do stacji w Bartnicy (ten temat już jest nieczynny). Niestety, z powodu trudnych warunków terenowych nie wchodziło w grę podciągnięcie do planowanego kamieniołomu bocznicy kolejowej. Projekt upadł, więc i sprawa ewentualnej reaktywacji kolei do Złotego Stoku też. Choć nie jest wykluczone, że kiedyś się do niego powróci - podobnie jak np. w Tłumaczowie. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok (334)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...