OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-05-16 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1891-08-01 Jelenia Góra - Jelenia Góra Cieplice Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1891-12-20 Jelenia Góra Cieplice - Piechowice Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-06-25 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-06-30 Szklarska Poręba Górna - Harrachov Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1922 Jelenia Góra - Harrachov Elektryfikacja
system zasilania: 15000V AC 16 2/3Hz;
Data oficjalnego uruchomienia: 1923-02-15
1945 Jelenia Góra - Dębowa Góra Linia nieprzejezdna/remont
zniszczony most na Bobrze
1945-07-08 Jelenia Góra - Harrachov Deelektryfikacja
1947 Szklarska Poręba Huta - Harrachov Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Wiosna 1947.
Odcinek do Jakuszyc był jeszcze czynny zimą 1961/1962.
1953-10 Dębowa Góra - Jelenia Góra Zachodnia Przywrócenie przejezdności
od rozkładu z października 1953 r.
1957-06-01 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Huta Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 1960 Czerwony Potok - Harrachov Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1961-10-01 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1962-05-26 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1987-09-30 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
W czasie robót elektryfikacyjnych w 1987 r. wykorzystano do zawieszenia sieci trakcyjnej niektóre, zachowane poniemieckie, betonowe maszty.
1997 Szklarska Poręba Górna - Czerwony Potok Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2001-04-27 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2010-07-03 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2010-08-28 Szklarska Poręba Jakuszyce - Harrachov Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2012-10-01 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
Linia zamknięta z powodu modernizacji linii. Na odcinku tym nie odbywa się planowy ruch pociągów, nie uruchomiono również Autobusowej Komunikacji Zastępczej. (info od: Mateusz, 2012-10-02)
2013-11-18 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny;
2013-11-27 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
Dziesięć dni po otwarciu wyremontowanej linii została ona znów zamknięta. Tym razem powodem stał się fatalny stan techniczny wiaduktu drogowego w Piechowicach.
2014-01-13 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Wykonano podpory w wiadukcie w ciągu DK3 E65 w Piechowicach). (info: Adrian Chromik)

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Jelenia Góra - Granica Państwa (Jakuszyce) 311
1985 Granica Państwa (Jakuszyce) - Harrachov 590

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

rozkład data tabele
Dolny i Górny Śląsk, zima 1943/1944 pomiędzy 1943-11-01 a 1944-05 (???) 155b, | Szczegóły »
III Rzesza 1944/1945, część 1 1944-07-03 155b, | Szczegóły »
Polska, lato 1946 pomiędzy 1946-07-14 a 1946-10-06 163, 164, | Szczegóły »
Polska, zima 1946/1947 pomiędzy 1946-10-07 a 1947-05-14 163, 164, | Szczegóły »
Polska, lato 1947 pomiędzy 1947-05-04 a 1947-10-04 163, 164, | Szczegóły »
Polska, zima 1947/1948 pomiędzy 1947-10-05 a 1948-05-01 163, 164, | Szczegóły »
Polska, lato 1948 pomiędzy 1948-05-02 a 1948-10-02 237, 237a, | Szczegóły »
Polska, zima 1948/1949 pomiędzy 1948-10-03 a 1949-05-14 237, 237a, | Szczegóły »
Polska, zima 1949/1950 pomiędzy 1949-10-02 a 1950-05-13 237, 237a, | Szczegóły »
Polska, lato 1950 pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07 237, 237a, | Szczegóły »
Polska, zima 1950/1951 pomiędzy 1950-10-08 a 1951-05-19 237, 237a, | Szczegóły »
Polska, zima 1951/1952 pomiędzy 1951-10-07 a 1952-05-17 252, 253, | Szczegóły »
Polska, lato 1952 pomiędzy 1952-05-18 a 1952-10-04 252, 253, | Szczegóły »
Polska, zima 1952/1953 pomiędzy 1952-10-05 a 1953-05-16 252, 253, | Szczegóły »
Polska, lato 1953 pomiędzy 1953-05-17 a 1953-10-03 252, 253, | Szczegóły »
Polska, zima 1953/1954 pomiędzy 1953-10-04 a 1955-05-22 252, 253, | Szczegóły »
Polska, lato 1954 pomiędzy 1954-05-23 a 1954-10-02 253, | Szczegóły »
Polska, zima 1954/1955 pomiędzy 1954-10-03 a 1955-05-21 253, | Szczegóły »
Polska, lato 1955 pomiędzy 1955-05-22 a 1955-10-01 15, 253, | Szczegóły »
Polska, zima 1955/1956 pomiędzy 1955-10-02 a 1956-06-02 15, 253, | Szczegóły »
Polska, 1956-1957 pomiędzy 1956-06-03 a 1957-06-01 15, 251, | Szczegóły »
Polska 1957-1958 pomiędzy 1957-06-02 a 1958-05-31 15, 27, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1957/1958 pomiędzy 1957-09-29 a 1958-03-29 15, 27, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1958 pomiędzy 1958-06-01 a 1958-09-27 6, 8, 24, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1958/1959 pomiędzy 1958-09-28 a 1959-05-30 6, 8, 24, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1959 pomiędzy 1959-05-31 a 1959-10-03 6, 8, 25, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1959/1960 pomiędzy 1959-10-04 a 1960-05-28 6, 8, 25, | Szczegóły »
Polska, lato 1960 pomiędzy 1960-05-29 a 1960-10-01 6, 8, 26, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1960/1961 pomiędzy 1960-10-02 a 1961-05-27 6, 8, 24, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1961 pomiędzy 1961-05-28 a 1961-09-30 11, 35, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1961/1962 pomiędzy 1961-10-01 a 1962-05-26 11, 35, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1962 pomiędzy 1962-05-27 a 1962-09-29 11, 40, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1962/1963 pomiędzy 1962-09-30 a 1963-05-25 9, 11, 40, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1963 pomiędzy 1963-05-26 a 1963-09-28 9, 11, 44, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1963/1964 pomiędzy 1963-09-29 a 1964-05-30 9, 11, 44, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1964 pomiędzy 1964-05-31 a 1964-09-26 8, 10, 42, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1964/1965 pomiędzy 1964-09-27 a 1965-05-29 8, 10, 42, 251, | Szczegóły »
Polska 1965-1966 pomiędzy 1965-05-30 a 1966-05-21 9, 11, 45, 251, | Szczegóły »
Polska, 1966-1967 pomiędzy 1966-05-22 a 1967-05-27 11, 12, 45, 251, | Szczegóły »
Polska, 1967-1968 pomiędzy 1967-05-28 a 1968-05-25 11, 45, 251, | Szczegóły »
Polska, 1968-1969 pomiędzy 1968-05-26 a 1969-05-31 11, 49, 251, | Szczegóły »
Polska 1969-1970 pomiędzy 1969-06-01 a 1970-05-30 11, 49, 251, | Szczegóły »
Polska, 1970-1971 pomiędzy 1970-05-31 a 1971-05-22 11, 49, 251, | Szczegóły »
Polska 1971-1972 pomiędzy 1971-05-23 a 1972-05-27 11, 49, 251, | Szczegóły »
Polska, 1972-1973 pomiędzy 1972-05-28 a 1973-06-02 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1973-1974 pomiędzy 1973-06-03 a 1974-05-25 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1974-1975 pomiędzy 1974-05-26 a 1975-05-31 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1975-1976 pomiędzy 1975-06-01 a 1976-05-29 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska, 1976-1977 pomiędzy 1976-05-30 a 1977-05-21 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska, 1977-1978 pomiędzy 1977-05-22 a 1978-05-27 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska, 1978-1979 pomiędzy 1978-05-28 a 1979-05-26 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1979-1980 pomiędzy 1979-05-27 a 1980-05-31 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1980-1981 pomiędzy 1980-06-01 a 1981-05-30 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1981-1982 pomiędzy 1981-05-31 a 1982-05-22 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1982-1983 pomiędzy 1982-05-23 a 1983-05-28 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1983-1984 pomiędzy 1983-05-29 a 1984-06-02 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1984-1985 pomiędzy 1984-06-03 a 1985-06-01 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1985-1986 pomiędzy 1985-06-02 a 1986-05-31 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska, 1986-1987 pomiędzy 1986-06-01 a 1987-05-30 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1987-1988 pomiędzy 1987-05-31 a 1988-05-28 11, 49, 51, 251, | Szczegóły »
Polska, 1988-1989 pomiędzy 1988-05-29 a 1989-05-27 11, 48, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1989-1990 pomiędzy 1989-05-28 a 1990-05-26 11, 48, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1990-1991 pomiędzy 1990-05-27 a 1991-06-01 11, 48, 51, 251, | Szczegóły »
Polska 1991-1992 pomiędzy 1991-06-02 a 1992-05-30 251, | Szczegóły »
Polska, 1992-1993 pomiędzy 1992-05-31 a 1993-05-22 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1993 pomiędzy 1993-05-23 a 1993-09-25 11, 47, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1993/1994 pomiędzy 1993-09-26 a 1994-05-28 11, 47, 251, | Szczegóły »
Polska, lato 1994 pomiędzy 1994-05-29 a 1994-09-24 11, 45, 251, | Szczegóły »
Polska, zima 1994/1995 pomiędzy 1994-09-25 a 1995-05-27 251, | Szczegóły »
Polska 1995-1996 pomiędzy 1995-05-28 a 1996-06-01 251, | Szczegóły »
Polska, 1996-1997 pomiędzy 1996-06-02 a 1997-05-31 251, | Szczegóły »
Polska 1997-1998 pomiędzy 1997-06-01 a 1998-05-23 251, | Szczegóły »
Polska 1998-1999 pomiędzy 1998-05-24 a 1999-05-29 251, | Szczegóły »
Polska, 1999-2000 pomiędzy 1999-05-30 a 2000-05-27 251, | Szczegóły »
Polska, 2000-2001 pomiędzy 2000-05-28 a 2001-06-09 251, | Szczegóły »
Polska, 2005-2006 2005-12 240, | Szczegóły »
Polska, 2006-2007 2006-12 240, | Szczegóły »
Polska, 2007-2008 pomiędzy 2007 a 2008 240, | Szczegóły »
Polska 2008-2009 pomiędzy 2008 a 2009 240, | Szczegóły »
Polska 2009-2010 pomiędzy 2009 a 2010 240, 251, | Szczegóły »
Polska, 2010-2011 2010-11 251, | Szczegóły »
Polska 2011-2012 2011-12 251, | Szczegóły »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-07-23 (???) Jelenia Góra Cieplice - Piechowice 60 km/h
2001-07-23 (???) Piechowice - Szklarska Poręba Górna 40 km/h
2001-07-23 (???) Jelenia Góra - Jelenia Góra Cieplice 60 km/h
2007-11-18 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Szklarska Poręba Średnia - Szklarska Poręba Górna 40 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 0 km/h Import PLK2009_01
2009-04-20 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 20 km/h Import PLK2009_04
przed 2010-07-26 Szklarska Poręba Górna - Harrachov 50 km/h
2014-12-08 Szklarska Poręba Średnia - Szklarska Poręba Górna 50 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2016-07-05 (???) Piechowice - Górzyniec 70 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 50 km/h Import PLK2016_07

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Szymon Komusiński (2017-04-24 20:08:03)
    Proszę o korektę dotyczącą kilometrażu początkowego fragmentu linii: po likwidacji podg Dębowa Góra zaczyna się ona w Jeleniej Górze w km -3,124, przy czym na odcinku JG - DG biegnie śladem drugiego toru linii nr 274, rozebranego w r. 1946 Odpowiedz»
  • #2 Ryszard (2017-11-15 13:43:34)
    Historia
    Geneza
    Dzisiejsza linia kolejowa nr 311 powstała jako Kolej Izerska niem. Tannwalder Zahnradbahn) – wybudowana w latach 1888-1902 linia kolejowa w Karkonoszach i Górach Izerskich, łącząca austro-węgierskie miasta Jungbunzlau (dziś Mladá Boleslav w Czechach), Reichenberg (dziś Liberec) i Gablonz (Jablonec nad Nysą) z pruskimi miastami Hirschberg (dziś Jelenia Góra w Polsce) i Waldenburg (Wałbrzych).
    Linia ta umożliwiała m.in. eksport z Prus do Austrii wałbrzyskiego węgla kamiennego, a także transport drewna z Karkonoszy i Gór Izerskich oraz wyrobów ze szkła produkowanych w izerskich hutach szkła.
    Przed 1945 r.
    Pierwszy odcinek trasy, z Liberca do Jablonca po stronie austro-węgierskiej oddano do eksploatacji 28 listopada 1888, a w 11 października 1894 wydłużono ją do Tanvaldu. W tym samym okresie,20 grudnia 1891 po stronie pruskiej oddano do eksploatacji odcinek z Jeleniej Góry do Piechowic.
    W 1899 rozpoczęto budowę na odcinku z Tanvaldu do Kořenova,na którym - prócz kilku tuneli i mostów - na dwóch najbardziej stromych odcinkach trasy o nachyleniu sięgającym 58‰ zastosowano mechanizm kolei zębatej - podwójną listwę zębatą systemu Abta. Łączna długość obu odcinków wynosi 4744 metrów. Połączenie Tanvaldu z Kořenovem oddano do eksploatacji 30 czerwca 1902, 1 października tego samego roku połączono obie sieci - austro-węgierską i pruską - mostem kolejowym na Izerze.
    Po stronie austriackiej w celu pokonania odcinka Tanvald-Kořenov, gdzie na przestrzeni siedmiu kilometrów różnica poziomów wynosi 235 metrów wykorzystywano lokomotywy parowe z mechanizmem kolei zębatej;ze względów bezpieczeństwa podczepiano je zawsze poniżej składu wagonów. Pomiędzy Kořenovem a Jelenią Górą tory wznoszą się jeszcze, choć już nie tak stromo, z ok. 701 m n.p.m. przez 740 m n.p.m. (dawna stacja Tkacze, dziś Harrachov-Mýtiny) aż do 886 m n.p.m. (Przełęcz Szklarska w Jakuszycach). Po północnej stronie przełęczy linia kolejowa obniża się, a największa stromizna po stronie polskiej występuje między Górzyńcem a Piechowicami, ale nie przekracza 26‰, toteż nie stosuje się tu żadnych systemów kolei zębatej.
    W 1911 państwo pruskie przystąpiło do elektryfikacji swojego odcinka Kolei Izerskiej, w ramach rządowego projektu Śląska Kolej Górska. Zastosowano zasilanie prądem zmiennym o napięciu 15 kV i częstotliwości 162/3 Hz. I wojna światowa wpłynęła na znaczne opóźnienie tego przedsięwzięcia, niemniej elektryfikację całego odcinka z Jeleniej Góry do Kořenova zakończono 15 lutego 1923.

    Elektryczny zespół trakcyjny ET89
    W 1926 Niemcy wprowadzili do eksploatacji elektrowozy ET-89 Rübezahl (Liczyrzepa), zaprojektowane specjalnie na potrzeby Kolei Izerskiej. Wyprodukowano je we Wrocławiu w zakładach Linke-Hoffman (fabryka ta to Pafawag) we współpracy z zakładami Siemensa. Typowy zestaw pasażerski składał się z dwóch takich lokomotyw (z przodu i z tyłu składu) oraz ośmiu wagonów pomiędzy nimi. W dni świąteczne zestawiano trzy ET-89 z dwunastoma wagonami. Przejazd z Jeleniej Góry do Kořenowa zabierał w tamtym czasie około 1 h 40 min. (przy odległości niespełna 55 km oznacza to średnio 33 km/h).
    Po 1945 r.
    Działania wojenne podczas II wojny światowej nie spowodowały znaczniejszych strat i zniszczeń na szlaku Kolei Izerskiej. Dopiero powojenna grabież elementów wchodzących w skład infrastruktury kolejowej na Dolnym Śląsku przez maruderów zwycięskiej Armii Czerwonej oraz cywilnych handlarzy, a także zinstytucjonalizowany demontaż wszystkiego, co wartościowe na byłych ziemiach niemieckich wpłynął na dewastację tej linii. W rezultacie kilka lat po wojnie PKP zdemontowały resztki bezużytecznej sieci elektrycznej w wyższych partiach szlaku, gdzie pośpiesznie działające tuż po wojnie ekipy grabieżców nie zdołały lub nie zdążyły dotrzeć. Odbudowa tej sieci tuż po wojnie nie była wykonalna ze względu na fakt, że elektrownia w Ścinawce Średniej, zbudowana specjalnie na potrzeby Kolei Izerskiej, została doszczętnie zniszczona przez wojska powracające do ZSRR.
    Zniszczony przez Niemców w czasie wojny most na rzece Bóbr spowodował, że ruch pociągów na polskim odcinku Kolei Izerskiej odbywał się nie ze stacji Jelenia Góra, tylko z Jeleniej Góry Zachodniej. Na pokonanie trasy pod górę, przez Jakuszyce do stacji Tkacze pociąg osobowy potrzebował wówczas 2h17m (~19 km/h na trasie 43 km), z powrotem natomiast 1h47m. W 1946 kursowały na tym odcinku tylko dwie pary pociągów, natomiast na początku lat 50. - już cztery, a czas przejazdu skrócił się o ponad pół godziny w każdą stronę (prędkość podróżna z Jeleniej Góry do Tkaczy wzrosła zatem do ok. 26 km/h). Ze względu na zaostrzenie od 1948 przepisów o przebywaniu w strefie nadgranicznej, odcinek pomiędzy Jakuszycami a Tkaczami był dostępny tylko dla pracowników leśnych, posiadających specjalne przepustki, oraz dla żołnierzy WOP. W 1953 odbudowano most kolejowy na Bobrze, dzięki czemu pociągi z Szklarskiej Poręby zaczęły ponownie docierać na dworzec w Jeleniej Górze.
    Brak możliwości wykorzystania Kolei Izerskiej tak do transportu międzynarodowego, co wynikało z braku porozumienia między rządami PRL i Czechosłowacji w tej sprawie, jak również obowiązujące w latach 50. przepisy, uniemożliwiające praktycznie turystykę w tej okolicy spowodowały, że trasę kursujących po polskiej stronie pociągów skrócono do Szklarskiej Poręby Górnej.
    13 czerwca 1958 Polska i Czechosłowacja podpisały umowę korygującą przebieg granicy w rejonie wsi Tkacze i Harrachov. W rezultacie Polska odstąpiła Czechosłowacji wieś Tkacze wraz ze stacją kolejową, tunelem kolejowym i mostem nad rzeką Izerą. Tkacze zostały przemianowane na Mýtiny i stały się wkrótce częścią Harrachova. 26 kwietnia 1963 oddano po remoncie do eksploatacji odcinek Mýtiny – Kořenov uzyskał za pośrednictwem pozyskanej od Polski stacji połączenie kolejowe z resztą Czechosłowacji.
    Odcinek z Harrachova przez Jakuszyce do Szklarskiej Poręby do 2010 nie był używany; w 1992 podjęto próby wznowienia ruchu na tym szlaku, ale wkrótce zostały one porzucone, później ruch wznowiono raz jeszcze na jeden dzień 5 lipca 2002, w stulecie istnienia Kolei Izerskiej. Tory kolejowe na odcinku Szklarska Poręba - Jakuszyce przeszły na własność skarbu państwa jako pokrycie zaległości podatkowych PKP. W 2008 roku zostały przekazane na rzecz województwa dolnośląskiego, celem odtworzenia połączenia Szklarska Poręba - Harrachov.
    W dniu 8 maja 2009 uroczyście rozpoczęto remont linii kolejowej od Szklarskiej Poręby do granicy Polski i dalej do Kořenova. 2 lipca 2010 nastąpiło uroczyste otwarcie linii po wielu dekadach przerwy, a dzień później rozpoczęły się regularne połączenia. W 2010 miało miejsce sześć kursów dziennie z Kořenova do Szklarskiej Poręby Górnej i z powrotem. Po czeskiej stronie granicy oraz na początkowym odcinku po stronie polskiej, tj. od Tanvaldu do Szklarskiej Poręby Górnej pociągi zestawiane były z wagonów silnikowych serii 810 zależnie od potrzeb od jednego do trzech wagonów silnikowych.

    Odcinek pomiędzy Jelenią Górą a Szklarską Porębą rozpoczęto remontować w roku 2012, w związku z czym na czas remontu, który trwał do listopada 2013, był on nieczynny. Wznowienie komunikacji kolejowej z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby nastąpiło w połowie listopada 2013, ale trwało tylko dziesięć dni, po czym wstrzymano tu ruch pociągów po stwierdzeniu przez Dolnośląskiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, że jeden z wiaduktów drogowych nad torami jest w bardzo złym stanie technicznym i może grozić katastrofą. Wiadukt ten w następnych tygodniach zabezpieczono, i od połowy stycznia 2014 r. pociągi ponownie dojeżdżają do Szklarskiej Poręby również od strony Jeleniej Góry

    Po polskiej stronie, po ponownej elektryfikacji fragmentu polskiego odcinka Kolei Izerskiej, z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej, którą zakończono 30 września 1987, składy pociągów Intercity prowadzone były przez lokomotywy elektryczne EU07 i elektryczne zespoły trakcyjne.

    Od 1 kwietnia 2015 roku przystąpiono do remontu odcinka linii Korenov – Harrachov wykonywanego przez Čekie Drahy bez wstrzymywania komunikacji (uruchomiona została komunikacja zastępcza na odcinki Szklarska Poręba Jakuszyce – Harrahov –Korenov.

    Remont zakończono 20 listopada 2015 roku i obecnie na odcinku Korenov – Harrachov – Szklardka Poręba Jakuszyce – Szklarska Poręba Huta – Szklarska Poręba Górna kursuje osiem par pociągów. W ramach remontu Harrachov został mijanką, wybudowano drugi peron z wiatą peronową dla podróżnych oraz zamontowano ogrzewanie elektryczne rozjazdów i odnowiono budynek stacyjny (czynny jest bar, toalety i poczekalnia)

    Na odcinku tym od 13 grudnia 2015 roku po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy jeżdżą zamiast wagonów silnikowych serii 810 nowoczesne składy Stadler 840.
    W roku 2016 Gmina Szklarska Poręba rozebrała budynki stacji Szklarska Poręba Huta wybudowane w okresie międzywojennym.
    Ciąg dalszy nastąpi …
    Odpowiedz»
  • #3 Ryszard (2017-11-22 14:41:03)
    Od dnia 21 listopada 2017 rozpoczęto roboty na peronie Szklarska Poręba Huta polegające na podwyższeniu peronu do wysokości 55 cm (wysokość podłogi w wagonie szynobusu). Obecnie przepisy unijne wymagają dostosowania wysokości peronu do wysokości minimum 55 cm. Odpowiedz»
  • #4 Petr Spetlak (2017-12-12 00:10:39)
    Należy uzupełnić przebieg linii o przystanek Jakuszyce Bieg Piastów zbudowany w km 37.720 w 1992 r. w związku z uruchomieniem przewozów okazjonalnych; krawędź peronową ujęto m.in. w następującym reportażu https://www.youtube.… Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) Marek Potocki (2017-12-12 08:21:18)
    A te przewozy doszły kiedykolwiek do skutku (poza jublem w 2002 r.)? Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Petr Spetlak (2017-12-13 15:14:33)
    W 1992 r. oraz 2002 r. (przewozy publiczne). Odpowiedz»
  • #7 Łukasz Kiąca (2018-04-29 12:49:13)
    Przejazd pociągiem na odcinku Szklarska Poręba Górna - Harrachov w lipcu 2014 r. Na stacji Harrachov (od minuty 5:58) widać tor dodatkowy jeszcze przed przebudową na mijankę (kozioł oporowy + brak rozjazdu od strony Liberca https://www.youtube.…

    Przejazd pociągiem na odcinki Tanvald - Szklarska Poręba Górna (odcinek Harrachov - Szklarska Poręba Górna zaczyna się od minuty 21:22) w październiku 2017 r. Rozjazd w Harrachovie już odbudowany. https://www.youtube.…
    Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #2) Jakub - przyszły MASZYNISTA (2018-07-30 23:33:11)
    To nie je komentarz jyno cały referat!!!! Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...