OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Legnica – Rudna Gwizdanów (289)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2019-06-18 (historia)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Legnica – Rudna Gwizdanów (289)
Obecna linia kolejowa nr 289 została wybudowana w latach 1869-1877 przez Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej jako część planowanej magistrali Międzylesie – Szczecin – Świnoujście, umożliwiającej prowadzenie przez terytorium Prus pociągów towarowych do portów w Trieście i Szczecinie.
W momencie powstania, linia na odcinku będącym dziś linią kolejową nr 289 prowadziła ruch tranzytowy. Znaczenie odcinka zmalało ono po oddaniu 1 sierpnia 1874 r. przez Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicką skrótowego połączenia z Wrocławiem, biegnącego z Rudnej w kierunku Wrocławia przez Wołów i Brzeg Dolny.
Znaczenie linii wzrosło znacznie po odkryciu przez Jana Wyżykowskiego w latach 50. XX w. złóż miedzi w rejonie Lubina i Głogowa, a następnie po powstaniu Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi i budowie Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego, w wyniku której znacznie rozbudowano Legnicę, Lubin i Głogów, a praktycznie od podstaw wybudowano miasto Polkowice. Do kopalni w Polkowicach doprowadzono wówczas ze stacji Lubin tzw. Przemysłową Linię Kolejową, którą, podobnie jak całą linią nr 289, prowadzony jest intensywny transport towarowy pociągami uruchamianymi przez KGHM (również pociągami własnej spółki Kombinatu – Pol-Miedź Trans).
Po powstaniu województwa legnickiego podczas reformy samorządowej w 1975 r., linia stała się główną osią komunikacyjną województwa i LGOM. Istniały plany wykorzystania jej dla budowy szybkiej kolei miejskiej miast LGOM i intensyfikacji przewozów pasażerskich. Na przeszkodzie tym planom stały jednak: ograniczona przepustowość linii (jeden tor), konkurencyjność komunikacji autobusowej (w latach 1975-1995 Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy), a z czasem również pogarszający się, w wyniku intensywnej eksploatacji, stan techniczny torów.
Cała linia jest od 30 sierpnia 1986 roku zelektryfikowana, i stanowi łącznik między europejskim korytarzem E 30 oraz polskim CE 59 Wrocław – Szczecin.
Linia została zakwalifikowana przez Biuro Eksploatacji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe jako „linia o priorytecie towarowym”.
Linia jest obecnie używana jedynie w ruchu towarowym, pasażerski został zawieszony z dniem 1 września 2010 roku[7]. Wcześniej był on zawieszony od 11 grudnia 2004 do 13 grudnia 2007. (info: Jarosław Lizak, 03-12-2014)

Informacje cząstkowe:

Legnica - Rudna Gwizdanów (1800-01-01)
w kwietniu 2009r. PLK ogłosiło że w grudniu 2009r. zostanie przeprowadzony remont całej linii, ma to zająć rok czasu. Ale zobaczymy co z tego wyjdzie. (info: Jarosław Lizak, 17-04-2009)
Legnica - Rudna Gwizdanów (1800-01-01)
Prędkość 40-60 km/h, a na prostych odcinkach pociąg jedzie 80 km/h (info: Jarosław Lizak, 27-01-2009)
Raszówka - Gorzelin (1800-01-01)
w dniach z 30.VI. na 1.VII.2009r. dokonano kradzieży trakcji elektrycznej niedaleko stacji Gorzelin. Przez cały dzień ruch pociągów na odcinku Legnica - Lubin był wstrzymany. Zamiast pociągów pasażerskich kursowała komunikacja autobusowa. Sprawdców nie ujęto. (info: Jarosław Lizak, 02-07-2009)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Legnica – Rudna Gwizdanów (289)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...