OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-08-25 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1884-06-01 Wrocław Główny - Kobierzyce Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1884-09-01 Kobierzyce - Pustków Żurawski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1885-07-10 Pustków Żurawski - Sobótka Zachodnia Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1898-08-15 Sobótka Zachodnia - Świdnica Przedmieście Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1904-10-01 Świdnica Przedmieście - Jedlina-Zdrój Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1910 Wrocław Główny - Kobierzyce Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1945 Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
1945 Bystrzyca Górna - Jugowice Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1945 Wrocław Główny - Kobierzyce Zmiana ilości torów
torów: jeden;
1945-07-26 Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój Przywrócenie przejezdności
1950 Bystrzyca Górna - Jugowice Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
info: Adam, 28-08-2014
1990-05-01 (???) Świdnica Przedmieście - Świdnica Kraszowice Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1992-05-01 (???) Świdnica Przedmieście - Jedlina-Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1992-05-01 (???) Świdnica Kraszowice - Jugowice Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 1995 Świdnica Przedmieście - Świdnica Kraszowice Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
pomiędzy 1996 a 2001 Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
Brakuje kilku metrów torów w Świdnicy Kraszowicach (po 1995).
2000 Jugowice - Jedlina-Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
pociagi do stacji gazu w Jedlinie
przed 2000-05-13 Wrocław Główny - Tarnogaj Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2000-06-23 Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2002-05-13 Wrocław Główny - Tarnogaj Linia nieprzejezdna/remont
Po wybychu gazu
2004-04-26 Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
przed 2005-01-01 Sobótka Zachodnia - Pszenno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2005-01-01 Wrocław Główny - Tarnogaj Przywrócenie przejezdności
przed 2005-11-28 Sobótka Zachodnia - Świdnica Kraszowice Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2005-11-28 Wrocław Główny - Tarnogaj Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2006 Świdnica Kraszowice - Zagórze Śląskie Przywrócenie przejezdności
Odcinek Świdnica Kraszowice - Zagórze Śląskie = przywrócenie przejezdności
przez SBK / D-Team dla lekkich pojazdów szynowych - szlak nawet oczyszczony
z roślinności. (info: Grzegorz Lidzbarski 2006-10-11)
przed 2006-10-11 Zagórze Śląskie - Jedlina-Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
Uszkodzenia torów pomiędzy Zagórzem a Jugowicami (brak odcinków szyn) oraz
pomiędzy wiaduktem w 77.289 km a Jedliną. (info: Grzegorz Lidzbarski 2006-10-11)
2013 Sobótka Zachodnia - Pszenno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
ruch pociągów towarowych zawieszony od 2002/3r (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-05-02 Świdnica Przedmieście - Jedlina-Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
info: Jarosław Lizak, 30-04-2013
2013-09-01 Pszenno Cukrownia - Świdnica Kraszowice Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
Na przejeździe widziałem znak "UWAGA CZYNNY PRZEJAZD KOLEJOWY"
2017-07-11 Pszenno - Świdnica Przedmieście Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Zamknięcie odcinka do odwołania ze względu na zły stan toru (źródło: SKRJ).
2018-11-05 (???) Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
Od 2021 roku na linię mają wrócić przewozy pasażerskie.
po 2020-08-01 Wrocław Główny - Sobótka Zachodnia Linia nieprzejezdna/remont
W ramach rewitalizacji rozebrano już torowisko na sporej części odcinka.
2020-08-03 Sobótka Zachodnia - Świdnica Przedmieście Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
pierwszy po ponad 20 latach pociąg towarowy do Sobótki Zachodniej (węglarki z Jaworzyny Śląskiej, ST44-1217 ciągnął, ST44-1216 popych).

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście 285
przed 2015 Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście 285

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1943 – 1954 »
1955 – 1966 »
1967 – 1986 »
1987 – 2008 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Tarnogaj - Świdnica Przedmieście 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Wrocław Główny - Tarnogaj 80 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Tarnogaj - Domasław 20 km/h Import PLK2009_01
2009-12-13 Tarnogaj - Domasław 40 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Domasław - Świdnica Przedmieście 0 km/h Import PLK2010_05
2012-07-15 Domasław - Sobótka Zachodnia 40 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2012-07-15 Pszenno - Świdnica Przedmieście 20 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2014-12-08 Domasław - Sobótka Zachodnia 20 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2018-02-09 Tarnogaj - Domasław 30 km/h Import PLK2018_02

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #42 Jacek2004 (2020-08-10 13:38:45)
    Kolega ze Świdnicy był na miejscu i potwierdza, że "na linii 285 Ś-ca Przedmieście - Ś-ca Kraszowice będzie robiony remont. Na całym odcinku leżą pośrodku nowe szyny oraz z obu stron toru usunięto roślinność i odtworzono rowy." Czyli to już pewna rzecz.
  • #43 do re mi (2020-08-13 10:09:35)
    Do listy starych/nowych przystanków na linii dojdą Strzelce https://swidnica24.p…
  • #44 (odp. na #37) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-29 22:57:38)
    Zobaczcie nowy rozkład od niedzieli: https://www.kolejedo…
    Niektóre pociągi będą pokonywać trasę Wroc Gł. - Świdnica Centralna w godzinę a nawet krócej!
    I tak: pociąg 69203/2 "Wielka Sowa" WrG odj. 12:06 Św. przyj. 13:07 (postój w Jaworzynie 10 minut).
    Pociąg 69207/6 "Wilhelm Rotkiewicz" WrG odj. 16:01 Ś. przyj. 16:57 - postój w Jaworzynie tylko minut 5!
    Te pociągi są co prawda przyspieszone i pomijają 5 przystanków po drodze.
    Ale też pozostałe nie przekraczać mają 1 H 10 M.
    Jeśli te czasy będą realnie dotrzymywane w praktyce, linie przez Sobótkę ma wyłącznie sens do Sobótki.
    Zwłaszcza że do Św. Miasto trasa jest tędy 1 km dłuższa.
  • #45 do re mi (2020-08-30 02:02:15)
    Emmm... Świdnica Centralna? To może Warszawa Miasto? ;) Błagam, zwracaj uwagę, na to, co piszesz.

    Nie doszukuj się braku sensu tam, gdzie on jest... W jakim czasie ten kilometr zostanie pokonany? Minuty? Dwóch minut? Tu jest połączenie bezpośrednie, które na dokładkę docelowo ma obsługiwać nie tylko centrum Świdnicy, ale co najmniej jedno osiedle, nie mówiąc o odciążeniu części busów na DK35 poprzez przejęcie pasażerów do Strzelec włącznie (nie wspominając o Sobótce i dalej). Pytanie: czy mieszkasz w tym rejonie i dojeżdżasz do Wrocławia, czy tylko oceniasz z perspektywy "turysty za biurkiem, bo trzeba czymś zabić nudę"? Docelowo pociągi mają jeździć po całej trasie, czyli Wrocław Główny - Jedlina Zdrój i ma łączyć dwie aglomeracje.
  • #46 (odp. na #44) wasiukibic (2020-08-30 13:15:16)
    Chcąc zrobić porządną kolej aglomeracyjną na południowy-zachód od Wrocławia (czego namiastkę będziemy mieli do Kątów Wrocławskich) trzeba będzie zwolnić sloty z 274, nie mówiąc już o wąskim gardle na estakadzie, gdzie na 3 torach wisi 6 (docelowo 7) kierunków schodzących się we Wrocławiu, nie licząc składaków od strony Legnicy czy Oleśnicy. Dodajmy do tego, że sloty zajęte na 274 przez pociągi z DSW czy DDZ nie wpływają na poprawę oferty dla ludzi mieszkających wzdłuż odcinka Jaworzyna Śląska - Wrocław, bo najczęściej za Jaworzyną do tych składów nie da się już wejść. Od południa mamy póki co 3 kierunki, więc chyba logiczne jest, żeby pociągi ze Świdnicy, Dzierży i Bielawy wpuszczać poprzez 285 i 310 od strony południowo-wschodniej.
    I tak, jak napisała Doremi - do Świdnicy Przedmieście będą mieli bliżej mieszkańcy Zarzecza, pracownicy fabryki wagonów i innych zakładów zlokalizowanych w okolicy. Nie wspominając już o Pszennie, a docelowo trzeba wziąć pod uwagę dalszą suburbanizację Wrocławia. Może faktycznie przejedź się tam, pochodź po okolicy stacji Świdnica Miasto, zobaczysz blokowisko, masę aut na parkingach pod przedsiębiorstwami (docelowo fabryk powstanie tam więcej), bo takie analizy, li tylko na podstawie rozkładu jazdy i czasu przejazdu, bez znajomości realiów "terenowych" to można o kant O.O potłuc.
  • #47 (odp. na #46) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-30 15:17:39)
    Spędziłem troche czasu w tym rejonie na początku sierpnia to wszystko widziałem naocznie.
    Ruch do Sobótki jest duży autobusami, nawet ostatnim kursem wieczornym do Wrocka prawie pełny.
    Zamiast inwestować pieniądze w te 20 km toru od Sobótki Zachodniej do Świdnicy Przedmieście lepiej by zrobili linię z Kobierzyc do Łagiewnik.
    Wtedy do Kobierzyc (i Bielan) pociągi mogłyby być co godzinę a do stacji końcowych Sobótka Zachodnia i Łagiewniki co 2 H.
    Świdnicy całkowicie wystarczy połączenie przez Jaworzynę.
    Na autobusy nie było chętnych, być może gdy ruszą szkoły to się zmieni.

    Nie oglądałem sytuacji na szlaku Strzegom - Legnica ale generalnie powinno zostać jak na dzisiaj, wg mnie, wahadło na odcinku Świdnica - Strzegom skoordynowane
    z pociągami do Wrocka.
  • #48 do re mi (2020-08-30 20:12:22)
    Drogi Adolfie, ty spędziłeś "trochę czasu na początku sierpnia", gdzie sezon wakacyjno-urlopowy był w pełni i młodzież nie dojeżdżała codziennie do szkół/ na uczelnie, tudzież lwia część pracowników była na urlopach i ostatnią rzeczą, którą chcieli robić były dojazdy do/z Wrocławia. Oświecę Cię - nie wiesz nic, co się dzieje. Ja mieszkam w Świdnicy, ale jak muszę dojechać do/z Wrocka, to jest to walka o wejście do pociągu/busa i stanie w tłoku przez całą długość przejazdu. O każdej porze. Nic przyjemnego. Jak dodasz do tego korki na DK35 tudzież korki na estakadzie i opóźnienia nimi wywołane (patrz post Wasia), to czekanie na trasę przez Sobótkę się dłuży (a i tam przypuszczam lepiej nie będzie jeżeli chodzi o miejsca w pociągu). Może nie trzeba będzie wyjeżdżać co najmniej godzinę wcześniej, żeby dojechać o mniej więcej zamierzonej porze. Gdyby wystarczało połączenie przez Jaworzynę, to chyba raczej nie remontowaliby całej 285 i nie przymierzaliby się do 310?
    Serio, albo pomieszkaj sobie w moich okolicach i podojeżdżaj komunikacją zbiorową do Wrocka (po czym wyciągnij właściwe wnioski), albo przyjmij argumenty i zajmij się czymś bardziej pożytecznym niż linie 285 i 310, którymi się może kiedyś przejedziesz jako turysta z i do Wrocka.
  • #49 (odp. na #45) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-09-01 18:56:26)
    Jedlina-Zdrój to aglomeracja?
    Jeszcze w przypadku Bielawy i Dzierżoniowa możny by tak mówić, ale Jedlina?
    W Świdnicy już miesiąc temu nie było chętnych na busy.
    Dopiero od jutra można obserwować, czy wrócili uczniowie ale w Poznaniu na linii KW do Zbąszynka na razie pociągi puste, jak i autobusy MZK po południu.
  • #50 (odp. na #49) do re mi (2020-09-01 19:18:08)
    Jedlina podchodzi pod aglomerację wałbrzyską, podobnie jak Świdnica (nieoficjalnie póki co). Miesiąc temu był środek wakacji, całego dnia raczej nie spędziłeś na obserwacjach (tudzież więcej niż dnia), więc bardzo Cię proszę skończ ten temat. Obserwuj rejony gdzie masz bliżej i podziel się tym, a nikt nie będzie miał żadnych pretensji. W kwestii 271, 173 i 285 wybacz, ale kompletnie mijasz się z prawdą.
  • #51 (odp. na #49) wasiukibic (2020-09-01 19:19:56)
    Jedlina-Zdrój to aglomeracja wałbrzyska, tak jak Świebodzice, Szczawno-Zdrój, Boguszów-Gorce, Głuszyca, Mieroszów, Kamienna Góra, choć po upadku przemysłu ciężkiego w Waldku te oddziaływania na okolice nieco osłabły.
    Tłumaczyłem Ci już kiedyś, że nie każdy kurs musi być obłożony w 100% i od początku trasy - wynika to po prostu z dobowego i liniowego rozkładu podróży w określonych porach dnia i na odcinkach bliżej/dalej punktów docelowych.
    Dzisiaj we Wrocławiu pierwszy dzień szkoły (studentów jeszcze nie ma) i tramwaje/autobusy jeżdżą pełne lub wręcz załadowane. Jadąc Karkonoską/Powstańców Śląskich mijałem autobusy jadące do/z Bielan Wrocławskich (i dalej na południe/południowy-zachód) i też puste nie jechały. Nie wiem, co ten Poznań albo jak Ty patrzysz.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...