OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wrocław Główny – Poznań Główny (271)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-01-09 (przebieg)

Wyszczególnione obiekty:

Legenda (Wygenerowano dnia: 2020-01-20) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2019-12-01)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Mateusz Kiszka (2016-09-12 17:16:09)
    Do końca 2016 r. planuje się zakończyć modernizację odcinka Poznań Gł.-Czempiń. Do 2020 r. zaś ma być zrobiony odc. Czempiń-granica IZ
  • #2 (odp. na #1) Łukasz Kiąca (2017-09-07 09:36:21)
    Artykuł o rozpoczęciu prac na odcinku Stare Bojanowo - Kościan
    http://elka.pl/conte…
  • #3 Łukasz Kiąca (2017-10-16 08:30:13)
    Film prezentujący stan zaawansowania prac modernizacyjnych odcinka Stare Bojanowo - Kościan na dzień 28.09.2017 r.
    https://www.youtube.…
  • #4 Łukasz Kiąca (2018-11-02 10:42:24)
    Kilka artykułów prasowych dokumentujących problemy przy modernizacji linii na odcinku Leszno-Rawicz (granica województwa). Głównym wykonawcą tego odcinka było konsorcjum Astaldi i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Włoskie Astaldi niemal wszystkie prace budowlane wykonywał podwykonawcami, a własnymi siłami miał wykonać tunel pod torami na przejeździe kolejowym Rawicz-Masłowo. Pomijając problemy mające swoje źródło w Polsce, Astaldi popadło w kryzys finansowy, gdyż realizowało 2 wielkie budowy - w Wenezueli, gdzie na skutek zapaści finansowej państwa stracili 400 mln USD (ponoć pogodzili się z faktem, że nie odzyskają tych pieniędzy) oraz w Turcji, gdzie budowali i ukończyli w 2016 r. trzeci most drogowo-kolejowy nad zatoką Bosfor, warty 2,5 mld USD. Państwo tureckie miało odkupić od nich prawo do użytkowania mostu, lecz na skutek wojny handlowej z USA (Trump nałożył na Turcję sankcje) kurs walutowy liry tureckiej poleciał mocno w dół, przez co państwo nie było w stanie zapłacić włochom. Podsumowując - wykonawca liczył na pieniądze, których nie miał i się przeliczył. Do tego doszły problemy na miejscu czyli brak siły roboczej, szybko rosnące ceny materiałów budowlanych oraz problemy w dostępności i transporcie kruszywa z kopalń i efekt jest jaki jest. Ostatecznie PLK w miarę możliwości reguluje zobowiązania konsorcjum względem podwykonawców, a prace na odcinku Leszno-Rawicz dokończy państwowa firma Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania.
    http://www.rynek-kol…
    http://www.rynek-kol…
    http://www.rynek-kol…
    https://www.rynek-ko…
    http://www.rynek-kol…
    https://www.rynek-ko…
    https://www.rynekinf…
    https://www.rynek-ko…
    https://www.rynek-ko…
    https://www.rynek-ko…
    https://www.rynek-ko…
    https://www.rynek-ko…
  • #5 Łukasz Kiąca (2019-04-29 14:03:40)
    Widok z kabiny maszynisty z przejazdu na odcinku Wrocław Główny - Poznań Główny z 2011 r.
    https://www.youtube.…
    i z czerwca 2018 r.
    https://www.youtube.…
    Można porównać jak linia wyglądała przed i po modernizacji odcinków Wrocław - Rawicz i Czempiń-Poznań Główny.
  • #6 Mateusz Kiszka (2020-01-02 14:52:17)
    Niedawno otwarto całą s5 Wrocław - Poznań. Dziś samochód z Poznania do Krakowa jadąc s5 i a4 pojedzie ponad 4 h. Do Rzeszowa zaś ok. 5,5 h. Żeby pociąg na tej całej linii był konkurencyjny musi mieć max 6 postojów aby 580 km pokonać w 5 h 20 kilka minut. Wątpię, że kiedykolwiek pociąg będzie na tej trasie szybszy od auta nawet po modernizacji torów...czas jazdy będzie wynosił między 5:45,a 6:00. Żeby tylko tak było...
  • #7 (odp. na #6) Przemysław Biały (2020-01-02 21:09:36)
    @Mateusz Kiszka, w 2000 pociągi Poznań-Wrocław jeździły 1:40 (z jednym zatrzymaniem w Lesznie). Wtedy na odcinku Poznań-Leszno było chyba 120, Leszno-Wrocław 140, z jeszcze odcinkami gdzie było nieco mniej - Poznań Główny - Dębiec chyba 60, Dębiec-Mosina 100.

    Porządne IC/EC jadące porządnie zmodernizowaną trasą Poznań-Leszno-Wrocław-Opole i dalej na Strzelce Opolskie, Katowice, Kraków zrobiłoby też dobry czas. Po co wjeżdżać do Kędzierzyna i przedłużać trasę, skoro to samo można zapewnić lokalnymi skomunikowanymi pociągami w Opolu i Gliwicach?

    No, ale dochodzi do tego jeszcze tajna umowa ze Stalexportem, gdzie jest zapisane, że rząd nie może modernizować równoległych tras Katowice-Kraków, tak, aby nie "zagrozić" pozycji ich autostrady... Bo Kraków Gł. - Katowice, te 77km jest do zrobienia w 40-45 minut (przy V=160), a nie 2h jak teraz.
  • #8 wasiukibic (2020-01-03 07:49:43)
    Z tym przetrasowaniem to był oczywiście tylko taki żart, a raczej pobożne życzenie jednego gościa; sorry, nie mogłem :)
  • #9 Janaszek Hubert (2020-01-07 01:54:48)
    Jeszcze kwestia dodania, że autem mam nadzieję przepisowo oczywiście! Jak dobrze kojarzę na S do 120km/h, a na autostradzie do 140km/h, nie mówiąc o innych generalnie ograniczeniach, zjazdach itd. Więc myślę, że pociąg nie bardzo się musi bać o konkurencję :) No chyba, że ktoś lubi mieć wir w baku i wydawać na mandaty he he :D

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wrocław Główny – Poznań Główny (271)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...