OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Lubin Górniczy – Chocianów (319)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-05-09 (historia)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Lubin Górniczy – Chocianów (319)
Linia rozebrana w 1992 roku. Na trasie istnieje możliwość znalezienia sladów po podkładach lub ich przegniłych resztek. Podczas budowy pierwszych garaży na Ustroniu ciężarówki wykorzystywały starotorze do skrócenia drogi bez wjazdu do miasta. Jednakże przez to zniszczone dość znacznie zostały ślady po tej linii. Na pewnym odcinku od lubińskiego osiedla "Ustronie" do granic Obory linia przebiega dosc urokliwie i wykorzystywana jest przez miejscowych jako deptak albo miejsce na ognisko. Na dawnych polnych przejazdach istnieją jeszcze charakterystyczne granitowe słupki spotykane na Dolnym Śląsku.

Projekt połączenia Chocianowa, gdzie znajdowała się zatrudniająca blisko 20000 osób huta żelaza z powiatowym Lubinem powstał już około 1907 roku. Trasa zaplanowana na podobieństwo innych tego typu linii trzeciorzędnych poprzez możliwie największą ilość okolicznych miejscowości miała być wykorzystywana, oprócz przewozów pracowniczych, głównie do zwożenia płodów rolnych z ziem powiatu lubińskiego. To spowodowało że trasa była dłuższa o ponad 6 kilometrów od bezpośredniego połączenia drogowego. Prowadzeniem ruchu i administracją kolejki zajmowała się znana spółka Lenz & Co. Pociągi pasażerskie z lubińskiego dworca do Chocianowa odjeżdżały z własnego peronu (peron 3), był odgrodzony płotem z bramką od peronu państwowego. Pociągi obsługiwały osiem pośrednich stacji i przystanków osobowych, docierając do Chocianowa, w którym linia biegła odrębnym od linii z Rokitek nasypem i kończyła się na osobnej części stacji. Szlak z Lubina do Chocianowa był jednym z ostatnich wybudowanych połączeń uzupełniających dolnośląską sieć kolejową. W rozkładzie zimowym 1929/30 na linii uruchomiono dwie pary pociągów, natomiast w rozkładzie letnim 1931 roku kursowały trzy pary. Niestety dowodem konkurencji transportu drogowego może być fakt uruchomienia przez Deutsche Reichsbahn połączenia autobusowego między Lubinem a Chocianowem w roku 1939, na linii pozostała już tylko jedna para pociągów. W 1935 roku z usług kolejki skorzystało 10538 osób, przewieziono 12485 ton ładunków. W 1939 roku przewieziono aż 53491 osób i 20157 ton ładunków. W 1941 roku , w trakcie prowadzenia działań wojennych, pociągi na dobre wróciły do łask, uruchomiono znowu trzy pary pociągów w dni robocze i dodatkowo jedną parę w dni wolne. Po zakończeniu II wojny światowej teren Dolnego Śląska znalazł się w granicach Polski, a linia przeszła pod zarząd PKP. Ze względu na lokalny charakter linii jej powtórne uruchomienie nastąpiło dopiero w połowie 1946 roku. Ruch pasażerski był skromny i nie przekraczał 2-3 par pociągów na dobę. W rozkładzie jazdy 1979/80 przewidziane były dwie pary pociągów dziennie pokonując trasę w czasie 1h 12min. Wieczorny kurs w stronę Lubina miał dłuższe czasy przejazdu i był realizowany przez mieszany pociąg osobowo-towarowy zabierający wagony z Trzebnic Lubińskich. Wraz z intensywnym rozwojem komunikacji autobusowej i nie najlepiej utrzymaną infrastrukturą przewozy pasażerskie na tej linii stały się mało opłacalne. Pociągi pasażerskie przestały tu jeździć wraz z rozkładem 1985/86, natomiast pociągi towarowe kursowały jeszcze przez dwa lata i po kilku spektakularnych wykolejeniach zostały ostatecznie wycofane, zamykając tym samym historię przewozów na tej linii. W roku 1990 trasa została fizycznie rozebrana. (info: Jarosław Lizak)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Efez (2017-10-03 17:48:52)
    Na cześci trasy wybudowano droge rowerowa.
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2017-10-04 07:12:22)
    Dobrze widzę, że chodzi o fragment Obora Średnia – Szklary Górne?

Linia kolejowa Lubin Górniczy – Chocianów (319)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...