OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bielsko-Biała Główna – Cieszyn (– Český Těšín) (190/480)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-01-17 (kilometraż)

<== | Galeria | ==>
Data: 2007-12-05
Autor: Krzysztof Zając
Napisz e-mail
Odcinek Stare Bielsko – Bielsko-Biała Górne
Zamieszczono: 2020-01-10

Galeria użytkownika

Widok w stronę B-B Gł. Za łukiem zaczynają się pozostałości ładowni Stare Bielsko. Po lewej stronie zaznaczyłem żółtą linią, gdzie na początku lat 90-tych leżał fragment toru. Tor był bardzo mocno zarośnięty i było go widać jedynie wczesną wiosną zanim wszystko zarastało. Nie było zwrotnicy na torze szlakowym. Tor wznosił się łukiem w stronę budynków rejonu energetycznego (obecnie Tauron) przy ul. Filarowej i zanikał w trawie przed drogą. Być może kiedyś była to bocznica umożliwiająca dojazd do transformatorów.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' po każdorazowym uzyskaniu zgody autora [?]

Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne; szlak (trasa)/pojedyncze tory.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 230
: 8

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Stanisław Stanisław (2020-01-10 23:05:01)
    Przespacerowałem się na Mapie Google ulicą Filarową, na Street View, popatrzyłem sobie w prawo i w lewo, w tym na rejon energetyczny i położone tam transformatory i raczej wykluczył bym, i to z niemal 100% pewnością, że dochodziła tam jakakolwiek bocznica. Teren ten położony jest wyżej od biegnącego w wykopie torowiska, a wykop ten biegnie do wiaduktu na ulicy Czechowickiej i dalej. Zarówno na asfalcie, na terenie rejonu energetycznego, jak i w jego ogrodzeniu (które dodatkowo też jest na małym wzniesieniu), nie widać żadnych śladów aby kiedykolwiek biegł tam jakiś tor. Myślę wręcz, że przy takim układzie terenowym to fizycznie nie możliwe - z ul. Filarowej widać górne części słupów sieci trakcyjnej i gdyby na tym łuku miał odejść tor do tego rejonu to miałby on bardzo dużą różnicę wysokości do pokonania, na niewielkim odcinku.

    Natomiast, jeżeli za tym łukiem była ładownia Stare Bielsko, były tam przecież dodatkowe tory (są nadal ?, przynajmniej były jeszcze w 2018), oraz zapewne żeberko ochronne. Być może zarośnięty tor o którym wspomina autor zdjęcia, był właśnie reliktem takiego żeberka ochronnego, ciągnącego się od ładowni Stare Bielsko aż do widocznego na zdjęciu łuku. Żeberko te kończyło się kozłem oporowym, stąd nie było żadnego rozjazdu ani nawet dostrzegalnych śladów po nim. Sam kozioł mógł już nieistnień na początku lat 90-tych. Można też dodać, że odejście bocznicy od toru szlakowego, w tym konkretnym miejscu (na łuku, przed łukiem) musiało by mieć nie tylko rozjazd ale także jakiś posterunek zwrotniczego, np. budkę itp. bo raczej taki rozjazd, kiedy był czynny, nie mógł być pozostawiony sam sobie.
  • #2 zenOBeK (2020-01-11 02:59:42)
    Dobrze narysowane.
    To była jakaś krótka bocznica i nie miała żadnego powiązania z ładownią w Starym Bielsku. Biegła wzdłuż ulicy Filarowej, po lewej jej stronie (patrząc na północ) i kończyła się ślepo na wysokości ul. Czechowickiej. Być może służyła, jak kolega Krzysiek zauważył, do dowozu materiałów/urządzeń do stacji trafo - bo nic innego tam nie ma.
  • #3 (odp. na #2) Stanisław Stanisław (2020-01-11 18:37:47)
    Racja.

    Czyli bocznica wspinała się pod górkę mniej więcej tu (widok z ul. Filarowej, z zakrętu będącego gdzieś tam, gdzie na zdjęciu autora widać niebieskie auto)
    https://www.google.p…

    gdzieś tu tor przecinał ul. Filarową
    https://www.google.p…

    ..i biegł po jej lewej stronie, patrząc na północ ul. Filarowej (za płotem, bo przed, jak widać na Street View, mało prawdopodobne)
    https://www.google.p…

    W Bazie są zdjęcia co najmniej dwóch torów ładowni Stare Bielsko, które biegną jeszcze pod wiaduktem ul. Czechowickiej, w kierunku tego łuku, ze zdjęcia, i tory te sięgały co najmniej do tego łuku (od wiaduktu jest tu ok. 140 m.). Na starej mapie z 1944 widać, że gdzieś na tym łuku kończyły się dodatkowe tory ładowni, ale dobrze też widać, że tak jak napisał mój poprzednik, odchodzi tu krótki tor, przecinający ul. Filarową. Gdzie on prowadził i czemu służył, trudno powiedzieć, bo na mapie z 1944 nie można nic więcej wyczytać. Wiadomo jednak, że tor ten powstał jeszcze przed 1944 r. Ciekawe czy w ogóle był używany po wojnie.
    http://maps.mapywig.…
    Wynika z tego, że lokomotywy jakoś musiały sobie radzić zapewne wpychając wagon / wagony pod górkę. Teren został też zapewne zmieniony, poprzez przebudowę samej ulicy Filarowej, bo kiedyś była to prawdopodobnie jedynie droga utwardzona lub brukowana, a obecnie położony jest asfalt, przykrywający wszelkie pozostałości po dawnym torowisku przecinającym drogę (choć jak wiadomo, często bywa tak, że stare skrzyżowania torów z drogą są widoczne w terenie, pomimo przykrycia warstwą asfaltu, w tym wypadku niestety nie pozostało nic).
  • #4 (odp. na #3) zenOBeK (2020-01-11 23:33:02)
    Utknąłem przy 1 punkcie. Jakie niebieskie auto? O to Ci chodzi:
    http://fk.homeslack.…
    ?
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Stanisław (2020-01-12 16:54:20)
    Chodzi o niebieskie auto na powyższym zdjęciu, czyli zdjęciu autora :)
  • #6 (odp. na #5) zenOBeK (2020-01-12 19:50:27)
    No i wszystko jasne! :) (tego auta nie wcale brałem pod uwagę)
    Zgadzam się "w całej rozciągłości" z wszystkimi twoimi przemyśleniami.

    Dodam tylko, że stan bliższy czasom współczesnym ilustruje fragment radzieckiej mapy z 1985r:
    http://fk.homeslack.…
    Całość dostępna na:
    http://maps.mapywig.…
  • #7 (odp. na #6) Stanisław Stanisław (2020-01-13 18:34:43)
    Ooo to niezwykle ciekawa mapa... ale czy ja dobrze widzę, czy to tylko np. zabrudzenie na mapie... ale wydaje mi się, że na tej radzieckiej mapie, po przekroczeniu ul. Filarowej tor rozwidla się ???

    Jego lewa, o wiele krótsza końcówka, kończy się kozłem oporowym przy budynku stojącym na zakręcie, a druga odnoga biegnie wzdłuż ulicy i kończy się (również kozłem oporowym) na wysokości ul. Czechowickiej. Może na tej krótszej końcówce, przy budynku, stała jakaś mała, spalinowa lokomotywka manewrowa ??? Niby niepozorne zdjęcie, a jakże niezwykłą "kolejową" zagadkę ujawniło... bocznica do stacji trafo ??? tylko po co ??? bo przecież takich stacji na terenie Polski było i jest tysiące i w większości nie dochodziły do nich bocznice, nawet tam, gdzie stacje są zlokalizowane blisko torów. Dowóz materiałów/urządzeń do stacji trafo jakoś mnie nie przekonuje...

    Przyjrzałem się też mapie niemieckiej z 1944, i jeżeli dobrze widzę, to za ul. Czechowicką, podążając dalej za torem bocznicy, jest jakiś zakład (?) - na mapie jest m.in. komin (to te kółeczko z ciemną kropeczką w środku), a żeby było ciekawiej to za tą ulicą, prawdopodobnie (bo słabo widać) jest narysowany tor kolejki (?) [po prawej ul. Czechowickiej idącej na północ] określany na tego typu mapach jako Schmalspruige Nebenbahn (kolejka wąskotorowa), przybierający postać graficzną podobną do tej jak tor normalnych, ale węższą, z pojedynczymi, poprzecznymi kreseczkami w środku, w nieco większym odstępie. Może przedwojenna końcówka bocznicy przy ul. Czechowickiej była jednocześnie punktem przeładunkowym na kolejkę wąskotorową położoną za ulicą ???

    Może to tylko fantazjowanie, ale nie wiem dlaczego, na niemieckiej mapie z 1944, na tej wąskiej, niby drodze, położonej za ul. Czechowicką (po jej prawej stronie), dostrzegam te poprzeczne kreseczki mówiące, że to nie droga, tylko tor kolejki wąskotorowej (?).

    Na współczesnej Mapie Google, są tam obecnie jakieś hale (części zamienne do samochodów), sklepy i parkingi, ale widać też, że teren ten to jakieś zarośnięte rumowisko, pozostałości po czymś większym, co było tam przed wojną / w czasie wojny, a do czego dochodziła także bocznica normalnotorowa od toru szlakowego, mniej więcej tam, gdzie usytuowano stację Bielsko-Biała Zachód [tor tej bocznicy widać na wspomnianej mapie z 1944). Tak więc tor, kiedyś przecinający ulicę Filarową, byś może kryje w sobie przedwojenną / wojenną zagadkę ? Nie mogę oprzeć się też wrażeniu, że przynajmniej w 1944 jego przedłużeniem (za ulicę Czechowicką), był tor jakiejś przemysłowej wąskotorówki [?] A może ktoś wie, co było w czasie wojny na w/w terenie? Tak czy siak, po wojnie, służył zapewne stacji trafo, bo skoro był, to jakoś trzeba było go wykorzystać....
  • #8 Krzysztof Zając (2020-01-14 11:33:33)
    Często można spotkać bocznice do stacji trafo położonych w pobliżu linii kolejowych (z takich, które od razu przychodzą mi na myśl to na płd. od Tarnowa, przy linii nr 96, Tarnów-Leluchów). Natomiast w przypadku kolejowych podstacji trakcyjnych, dawniej to była w zasadzie norma. Chodzi głównie o możliwość dowiezienia transformatorów, które ze względu na "system chłodzenia" są dość ciężkie. Kiedyś najłatwiej było to zrobić wagonem kolejowym, dzisiaj mamy wieloosiowe naczepy więc problem zniknął.
    W naszym przypadku oprócz stacji trafo jest też skład materiałów. Jak wynika z mapy z 1985r. tor był doprowadzony aż pod suwnicę, która była i chyba jest dalej ustawiona przed wiaduktem nad ładownią. Co do zwrotnicy na terenie rejonu to ze względu na skalę mapy ciężko coś powiedzieć. Jak najbardziej mogła się tam znajdować ale raczej był to dodatkowy tor do rozładunku lub prowadzący bliżej transformatorów. Bocznica ma za mało torów żeby mieć swoją lokomotywę.
    Natomiast fakt, że ta odgałęzienie jest już zaznaczone na mapie z 1944 jest bardzo ciekawe. Co wtedy mogło się tam znajdować, czy już wówczas była tam stacja trafo? Jeżeli tak to na mapie brakuje słupów i linii.

    Na końcu ul. Czechowickiej, powiedzmy pomiędzy Czechowicką a Warszawską (na Google Maps jest tam teraz parking), był najprawdopodobniej tartak. Ewentualnie dawniej mogła to być też cegielnia, bo w okolicy łatwiej o glinę niż o drzewa. Był tam wysoki ceglany komin i dość duża hala z łukowym dachem krytym papą, okna miały chyba typowe ceglane, łukowe nadproża (ale tu moja pamięć może już wymyślać). Przed budynkiem od strony płd. był plac na którym, znowu pewności nie mam, ale wydaje mi się że ułożone były wąskie tory, takie typowe jak są w tartakach. Od strony p.o. B-B Zachód, mniej więcej pomiędzy końcem peronu a ul. Warszawską w krzakach były pozostałości po bramie wjazdowej (tam gdzie druga bocznica na niemieckiej mapie). Na początku lat 90-tych, a tyle sięga moja pamięć zakład był nieczynny, na placu leżały jakieś deski i materiały, wszystko zaczynało zarastać. Całość była ogrodzona. Trochę zdjęć dokumentujących stan z 2007r. i opisujących moje spostrzeżenia zamieściłem w galerii ładowni "Stare Bielsko".

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Bielsko-Biała Główna – Cieszyn (– Český Těšín) (190/480)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...