OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Zabrze Mikulczyce – Tworóg Brynek (178)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-08-19 (opisy)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Zabrze Mikulczyce – Tworóg Brynek (178)
Plany budowy tej linii pochodzą jeszcze sprzed pierwszej wojny światowej i pierwotnie z Mikulczyc linia miała prowadzić do Tarnowskich Gór. W roku 1922, kiedy Tarnowskie Góry zostały przyznane Polsce, zmieniona została lokalizacja linii ze stacją końcową w Brynku. Linia ta miała ponownie połączyć Opole z Bytomiem, które po zmianie granic były skomunikowane tylko przez Polskę.

Budowę linii zakończono 7.10.1928. Wybudowano też stacje: Miedar, Broslawitz, Wieschowa oraz przystanek Kamnietz. Linia stała się fragmentem trasy Wrocław – Fosowskie – Bytom. II wojnę światową przetrwała bez większych uszkodzeń i wiosną 1945 została przejęta przez administrację polską.

W 1979 roku przystąpiono do budowy Magistrali Portowej łączącej Górny Śląsk z portami Bałtyku, której częścią miała być linia Mikulczyce Tworóg. Latem 1978 roku zamknięto całą linię w celu jej przebudowy. Został poszerzony nasyp i ułożony drugi tor. Wyburzono część starych mostów z cegły i postawiono nowe. Przed ponownym uruchomieniem w maju 1981 zelektryfikowano jeden tor. Drugi – w roku następnym. Na tym skończyły się inwestycje, bo zaczął się kolejny kryzys gospodarczy i ilość przewozów spadła. Z każdym rokiem zmniejszała się też ilość przewozów pasażerskich i we wrześniu 1994 zamknięto ruch pasażerski na tej linii. Ruch towarowy był jeszcze kilka lat utrzymywany i zakończył się w maju 1999. Prawie od razu po ustaniu ruchu zdjęto sieć trakcyjną oraz rozebrano jeden tor. Część budynków stacyjnych zatraciła swój dawny wygląd i zaczęły przypominać typowe budynki mieszkalne. Może poza Mikulczycami, gdzie na parterze zostały zamurowane otwory drzwiowe i okienne...

Kiedy jesienią 2002 roku wdrapałem się z córką na nasyp w Zbrosławicach, był tam jeszcze jeden tor w stanie który wskazywał na używanie. W 2005 w tym samym miejscu zrobiliśmy sobie zdjęcie już tylko z kamieniami. Prawie do końca istniał przejazd kolejowy na drodze ze Zbrosławic na Górniki. Kiedy nie było już nigdzie torów, ostatnie kawałki zostały właśnie tam w asfalcie. Teraz ich też już nie ma, a wraz z nimi zniknął także STOP.

Jak się ma dobry rower i dużo zapału, można przejechać śladem całej linii w ciągu kilku godzin. Co prawda trzeba przed Miedarami trochę po błocie w nasypie podeptać, a samą stację minąć bokiem, bo perony bardzo zarośnięte, ale większość trasy gwarantuje wrażenia.

(info na podstawie artykułu Roberta Ślęzoka, „Świat Kolei” 2/2003, polecam lekturę; autor zresztą zapowiadał powrót do tematu)

Informacje cząstkowe:

Zabrze Mikulczyce - Wieszowa (2011-12-21)
Po ośmiu latach od likwidacji linii, wybudowano wiadukt. Stoi nad autostradą A1 w Wieszowej. Budowa autostrady zaczęła się w kilka lat po likwidacji linii. Wiadukt stoi dokładnie w jej śladzie i pewnie oczekuje na odbudowanie połączenia. Ciekawe ile lat będzie stał. Na razie już trzy lata i wciąż dobrze się prezentuje. Ale powoli zarasta.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Zabrze Mikulczyce – Tworóg Brynek (178)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...