Linia Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)
Ostatnia zmiana: 2021-04-14 (przebieg)
Legenda (Wygenerowano dnia: 2021-04-12) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2021-04-01)
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Michał Górski
(2017-08-01 13:28:01)
http://zachodniemazo…
może kiedyś powstanie odcinek do mszczonowa :) -
#2
marcin_f
(2020-09-29 13:20:27)
Odcinek miejski w Grodzisku był jednotorowy, patrz „Załącznik do dokumentu koncesyjnego z dnia 3 października 1932 r. na budowę i eksploatację odgałęzień kolei elektrycznej Warszawa — Grodzisk do Włoch i Milanówka oraz przedłużenia jej do stacji P.K.P. Grodzisk” p. 1) https://polona.pl/it… oraz zdjęcia na stronie http://grodziszczani…
-
#3
(odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-24 01:44:08)
Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero
w 1924 roku: https://www.stadtsch…
Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa,
również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia…
Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa.
Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia…
Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia… czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku.
Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem:
https://de.wikipedia…
Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
Obie te linie funkcjonowały o prąd stały.
III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
https://de.wikipedia…
Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia…
(obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna).
Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.
Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.
"Cudze chwalicie, swego nie znacie". -
#4
(odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-24 13:06:14)
https://de.wikipedia…
Pełny referat na temat początków kolei elektrycznych podmiejskich: https://nspap.livejo… -
#5
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-12-24 21:55:28)
Niestety ale nigdzie nie udało mi się znalezć zdjęć z okresu przejściowego czyli lat 1963 - 1975 kiedy pociągi z ul. Szczęśliwickiej kierowały się już do wykopu przed przystankiem Ochota.
Ciekawe jak wyglądał wówczas ten rejon, dzisiaj zabudowany wieżowcami na tej małej przestrzeni między Alejami a wykopem.
https://goo.gl/maps/…
Gdy byłem pierwszy raz w życiu w stolicy w 1976 roku to stare tory, już bez trakcji, ciągle były w ul. Szczęśliwickiej.
Szkoda że gdy budowano ten ostatni odcinek w czasach Gomułki nie pomyślano by choć "przeżucić" przystanek końcowy 250 metrów dalej, za dzisiejszą ul. Jana Pawła.
Znajdował by się wtedy na południowej krawędzi dzisiejszego Dworca Centralnego o którym nikt wtedy nie myślał nawet.
Dałoby to wtedy krótszą drogę przesiadki na dzisiejszy przystanek tramwajowy "Dworzec Centralny 08", peronów dalekobieżnych obecnego Dworca Centralnego dzisiaj, a wówczas tylko 120 metrów do zejścia na perony przystanku W. Sródmieście.
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)