OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Ostrołęka – Łapy (36)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-03-13 (historia)

Informacje cząstkowe:

Ostrołęka - Łapy (data nieznana)
Po 2015 roku przewidziana jest rewitalizacja i modernizacja linii kolejowej nr 36. Ma to związek z planowanym objazdem związanym z modernizacja linii E75 "Rail Baltica", a także regionalnym programem operacyjnym dla tej linii. W ramach prac "zabezpieczających" objazdy Rail Baltica zostaną wykonane prace mające na celu podniesienie parametrów eksploatacyjnych, odbudowa usrk, otwarcie posterunku ruchu Czarnowo Undy, zabudowa samoczynnej sygnalizacji świetlnej na trzech przejazdach kolejowych. Natomiast z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 planowane jest wykonanie remontu peronów wraz z cała infastrukturą pasażerską. (info: Paweł Szrajber, 12-12-2014)
Śniadowo - Łapy (data nieznana)
Pod koniec 2014 roku PKP SA dokonało sporych prac prac rozbiórkowych. Zbędne dla prowadzenia ruchu pociągów budynki i budowle zostały rozebrane. (info: Paweł Szrajber, 06-01-2015)
Ostrołęka - Łapy (2006-08-22)
Radni gminy Sokoły poparli pomysł przywrócenia ruchu na trasie Łapy-Ostrołęka. Zapomniana linia ma szansę na przywrócenie ruchu kolejowego. Wszystko za sprawą wójta z Sokół, który wpadł na pomysł ponownego jej uruchomienia. Reaktywacja ma nastąpić już wkrótce. W ubiegłym tygodniu inicjatywę wójta poparli radni.
Tory na odcinku Łapy-Ostrołęka od kilku lat zarastają chwastami, a budynki są dewastowane. Taka sytuacja jest na całym odcinku dawnego traktu nadnarwiańskiej kolei, której pierwsze tory położono w końcu 1893 roku.
Linia w XX wieku przechodziła modernizację: od gruntownej wymiany torowiska, poprzez rozbudowę budynków stacyjnych i wyznaczania nowych miejsc postojowych pociągów. Kiedyś codziennie jeździły tu pociągi – osobowe, pospieszne i towarowe. Woziły dzieci do szkół, pracowników do łapskich zakładów kolejowych, na zakupy i na grzyby. Uczniowie nazwali pociąg i trasę "Oklahomą". Wszystko jednak skończyło się siedem lat temu, kiedy PKP stwierdziły, że odcinek jest nieopłacalny. Pociągi zniknęły, a stacje opustoszały. Od tamtej pory nie uruchomiono tu żadnego innego środka lokomocji.
– Od czasu zamknięcia linii przejechał tu tylko próbny szynobus – mówi mieszkanka Roszek Leśnych. – Wielu ludzi byłoby zainteresowanych dojeżdżaniem do Łap czy Sokół.
Wszystko wskazuje na to, że pociągi pojawią się tu ponownie. A to za sprawą samorządowców z Sokół, którzy postanowili wspomnianą trasę nie tyko przywrócić do życia, ale i przejąć pod swój zarząd.

Życie wójta Sokół Józefa Zajkowskiego w ostatnim czasie toczy się wokół żelaznych kół. Od pół roku z determinacją i uporem dąży do ponownego uruchomienia zapomnianej linii kolejowej. Jeździ po Polsce i podpatruje, jak inni reaktywowali opustoszałe trakty kolejowe. W ostatnim czasie był dwa razy w Niemczech, aby tam śledzić lokalne rozwiązania w kolejnictwie. Przez ostatnie trzy miesiące zorganizował konferencję z udziałem parlamentarzystów, przedstawicieli PKP oraz samorządowców okolicznych gmin, przez które biegnie wspomniana kolej. Wszystko w jednym celu: Chcemy przejąć od PKP ten odcinek.
– Liczę, że pociągi pojawią się tutaj możliwie jak najszybciej, ale nie chcę zapeszać – mówi Józef Zajkowski. – Przeszkodą jest czas. Trzeba możliwie działać szybko, aby odcinek nie został rozkradziony. Wychowałem się przy tej kolei i boli mnie gdy widzę, jak z dnia na dzień niszczeje. Już teraz odcinek pomiędzy Zambrowem a Czerwonym Borem nie ma kompletnych szyn. Tu nie jest istotne, czy my przejmiemy tę kolej, czy PKP ostatecznie samodzielnie ją reaktywuje. Najważniejsze jest, żeby ponownie pojawiły się tu pociągi – dodaje.

Przed kilkoma tygodniami wójt Sokół złożył wniosek do PKP dotyczący bezpłatnego przekazania samorządowi gminy odcinka z Łap do Śniadowa. Ale jest poważna przeszkoda. Kolej biegnąca przez Sokoły jest o znaczeniu państwowym, a nie lokalnym.
– Na naszą korzyść przemawia fakt, że jest ona nieczynna i myślę, iż minister transportu zmieni jej status – mówi wójt Sokół.
– Chcielibyśmy, aby na tej kolei powrócił ruch osobowo-towarowy, na razie na odcinku Łapy-Śniadowo. Skorzystają z tego wszystkie miejscowości leżące na tej trasie. Dużą uwagę przywiązujemy do spraw turystyki. Tym chciałoby się zająć Stowarzyszenie Pomocy "Szansa", które tworzy u mnie warsztaty terapii zajęciowej. Z chwilą uruchomienia kolei będzie prowadzić wagony gastronomiczne ze swojskim jedzeniem i centrum informacji turystycznej.

Pierwszy ważny krok na drodze do reaktywacji kolei Łapy-Ostrołęka miał miejsce w ubiegłym tygodniu. Radni gminy Sokoły poparli pomysł wójta.
– Dotychczas była to tylko rozmowa w sprawie uruchomienia tego odcinka, dzisiaj mieliśmy uchwałę dotyczącą samego pomysłu. To dużo – mówi Józef Zajkowski. – Rada wyraziła chęć przyszłego przejęcia tego odcinka kolejowego przez zarząd, a w następnej kolejności przez gminę Sokoły. Przed nami jednak jeszcze potężna góra, którą musimy skruszyć. To PKP. Ale jesteśmy zdeterminowani. Nie zbieramy się tylko po to, żeby gadać i młócić słomę, w której nie ma zboża. Chcemy jak najszybszego uruchomienia tego odcinka.
(info: P. Sobiesczak (Kurier Poranny 2006-08-22)
Ostrołęka - Łapy (2006-12-19)
"KOLEJ NA KOLEJ" Pociągi towarowe prędzej czy później wrócą na trasę Łapy - Ostrołęka - nie ma wątpliwości Józef Zajkowski, wójt gminy Sokoły. - Od tego w dużej mierze zależy rozwój nie tylko naszej gminy, ale także pozostałych miejscowości wzdłuż linii kolejowej.
PKP się zastanawia
Od siedmiu lat przez Sokoły nie przejechał żaden pociąg, ale wójt już od dawna stara się o przejęcie torów i uruchomienie przewozów. Problem w tym, że linia ma status o "znaczeniu państwowym”, co oznacza, że tylko minister transportu może zadecydować o jej przekazaniu samorządowi.
- Dwa tygodnie temu uczestniczyłem w rozmowach z prezesami spółek PKP i ministrem transportu, którzy zadeklarowali, że przywrócą ruch na tej trasie - relacjonuje Zajkowski. - Czekam cierpliwie na ich decyzję, a jeżeli się nie zdecydują, to wracamy do rozmów ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, które jest zainteresowane wejściem w to przedsięwzięcie.
Rozmowy nadal trwają, a PKP dementuje pogłoski, jakoby linia miała być czynna już po Nowym Roku.
- Trzeba przywrócić przejezdność na całej długości torów i zadbać o bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych - tłumaczy Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP w Warszawie. - Jeżeli tylko któryś z czterdziestu przewoźników działających na terenie kraju złoży wniosek o przywrócenie tam ruchu, wtedy będziemy rozmawiać. Na razie takiego wniosku nie mamy.
Są już pierwsi inwestorzy
Wójt Józef Zajkowski jest przekonany, że sprawa rozstrzygnie się szybciej niż sądzą urzędnicy kolei. Prowadzi od kilku miesięcy rozmowy z przedsiębiorcami i już znalazł pierwszych inwestorów, zainteresowanych lokalizacją firm w Sokołach.
- Uzależniają oni swoje być albo nie być w gminie właśnie od kolei - podkreśla wójt Zajkowski. - Ułatwiłoby im to transport towarów do firm. A nie zapominajmy, że transport kolejowy jest sporo tańszy niż samochodowy.
Inwestowaniem w Sokołach jest zainteresowany m.in. właściciel wytwórni mas bitumicznych oraz firma zajmująca się recyklingiem samochodów.
- Nowe firmy to przede wszystkim nowe miejsca pracy dla mieszkańców okolicznych miejscowości - mówi wójt Zajkowski. - I oczywiście rozwój dla gminy. (info gazeta współczesna 13 grudnia 2006) (info: paweł, 2006-12-19)
Sokoły - Łapy (2007-03-15)
Przywrócenie ruchu towarowego,

Za portalem Twoje Łapy www.twojelapy.prv.pl:

Po siedmiu latach zawieszenia kursów pociągów na trasie z Łap do Ostrołęki, dziś do Sokół zawitał pierwszy pociąg. Był to skład kilku wagonów towarowych z materiałami dla miejscowych firm. Jest to pierwszy etap przywracania ruchu na tej linii. Marzeniem mieszkańców i władz gminy Sokoły jest uruchomienie połączenia osobowego, ale na nie trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Reaktywacja połączenia była możliwa dzięki dużemu zaangażowaniu miejscowego wójta.

/ jest nawet zdjęcie stonki przecinającej czerwoną wstęgę:) / (info: Filip Schleicher, 2007-03-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Paweł Szrajber (2017-03-16 12:19:21)
    Remont linii trwa. Na pierwszy ogień poszła napowietrzna sieć teletechniczna. Jej resztki zdjęto, wyrwano fundamenty. Na dniach jeśli już się nie zaczęło kopanie dołów pod światłowód. Odpowiedz»
  • #2 Andrzej Królikowski (2017-03-20 19:25:12)
    Czy wracają pociągi na tą linię? Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) Paweł Szrajber (2017-03-21 07:30:48)
    Póki co tylko towarowe. Odpowiedz»
  • #4 Andrzej Królikowski (2017-11-17 17:32:25)
    Szkoda że tylko Odpowiedz»
  • #5 Konrad (2017-12-17 14:18:03)
    To linia jest rozebrana czy nie? Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Cień (2018-02-13 02:24:26)
    Linia przeszła modernizację w 2017 roku i będzie używana jako objazd dla remontowanej "rail baltica" Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Ostrołęka – Łapy (36)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...