OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Średzka Kolej Powiatowa

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-04-16 (historia)

<== | Galeria | ==>
Data: 2018-02-21
Autor: Bolesław Wojtyniak
Napisz e-mail
Odcinek Poznań Brama Warszawska – Poznań Malta
Zamieszczono: 2018-04-14
Poznań Malta. Średzka Kolej Powiatowa, wjazd do zakładu Malta Decor.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: panoramy/widoki ogólne; szlak (trasa)/pojedyncze tory.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 211
: 10

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 roman paul poznan (2018-04-14 21:50:26)
    nie bardzo rozumiem ten wpis ponieważ nie pamiętam a zyje już bardzo długo aby do Malty Decor wchodziły "wąskie tory" przynajmniej ja tak rozumiem wpis Sredzka Kolej Powiatowa Odpowiedz»
  • #2 Przemysław Biały (2018-04-15 10:11:26)
    Średzka Kolej Powiatowa miała tory o rozstawie wąskim i również normalnym. Odpowiedz»
  • #3 B.W. (2018-04-15 11:09:26)
    To jest właśnie pokutujący stereotyp, że Średzka Kolej Powiatowa była koleją wąskotorową a jak było:
    W pierwszej kolejności zbudowano linię kolei normalnotorowej od stacji Główna (dziś Poznań Wschód) – Brama Warszawska – Malta – Kobylepole (Gutenbrunn) długości 5,22 km oraz linię wąskotorową ze stacji Kobylepole przez Tulce, Krerowo, Połażejewo do Środy Wielkopolskiej o długości 44,67 km., otwarcie obu linii nastąpiło 23 czerwca 1902 r. 1 kwietnia 1903 r. uruchomiono drugą część normalnotorowej linii kolejowej od stacji Malta do Starołęki (Luisenhain) o długości 5,4 km. ze stacjami Żegrze i Obrzyca, która była przeznaczona przede wszystkim do obsługi licznych bocznic przemysłowych dla cegielni, fabryki ceramiki, fabryki mydła i młyna zbożowego usytuowanych w pobliżu linii, w tym samym czasie otwarto bocznicę normalnotorową od stacji Kobylepole (Gutenbrunn) do Browaru Kobylepole. 1 maja 1910 r. otwarto następny odcinek - linię wąskotorową ze Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla o długości 13,5 km. W następnych latach wydłużała się sieć torowisk linii wąskotorowych budowanych od linii Kobylepole – Środa Wlkp. – Zaniemyśl itd…..
    Odpowiedz»
  • #4 roman paul poznan (2018-04-15 18:29:43)
    szanowny B.W ja ta kolejką podróżowałem i to już w 1959r sam jako smarkacz, mam cała historię zatem wszystko ok ale w nomenklaturze potocznej nie używano określenia na normalny tor SKP pozdrawiam Odpowiedz»
  • #5 B.W. (2018-04-16 00:35:29)
    Rozumiem,że jeździł Pan po torze o prześwicie 1435 mm bo innego tam nie było prawda? Miłej nocy Odpowiedz»
  • #6 irek (2018-04-16 08:53:56)
    Być może nie wszyscy tam dotarli? Polecam poczytać http://poznan.wikia.… Odpowiedz»
  • #7 roman paul poznan (2018-04-16 22:09:48)
    dla B.W nie jeździłem "wąskimi torami" ze stacji Poznań Kobylepole/nazywane potocznie Kobylcem/ w tymze roku 1959 do stacji Tulce, może Kolega znajdzie sobie ktoś w "wklepał" zdjęcie właśnie tej stacji z tamtych lat ja mam kilka zjdęć z lat 60-tych mogę przesłać Koledze i to tyle Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) ... (2018-04-17 09:41:45)
    Niech Kolega wrzuci je na bazę, będzie to z pożytkiem dla użytkowników ... Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) Maciej (2018-04-17 14:24:09)
    Ja również zachęcam aby Kolega Roman zamieścił te zdjęcia w Bazie. Wzbogacą naszą wiedzę i wyobrażenia o dawnych czasach. Odpowiedz»
  • #10 (odp. na #7) .... (2018-04-17 15:59:38)
    Zdjęcia w temacie kolejowym z lat minionych zainteresuje każdego. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji |

Linia kolejowa Średzka Kolej Powiatowa

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...