OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Gardeja – Łasin

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-02-07 (historia)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Gardeja  (G)
0,000 0
 
 
  Szembruk  (C)
6,791
 
 
  Wydrzno  (C)
9,278
 
 
  Łasin  (C)
13,457
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 ww. (2018-03-12 10:59:00)
    Pamietam jeszcze lokomotywe na wegiel,szczegolnie zima bylo nieraz na wesolo, kiedy miedzy Budami a Szembrukiem PGR, nie mogla podjechac pod gorke i trzeba bylo 2-3 rozbiegow. Rozkladem jazdy mozna bylo zegarki regulowac, a prace w polu popoludniu konczyly sie czesto z ostatnim pociagiem do Gardei, tzn. tak ok. 17.45, bo pozniej byl wieczorny oprzatek i dojenie krow. Pociagiem tem - 2 wagony osobowe i kilka towarowych, jak pamietam, jezdzilo zawsze mnostwo mlodziezy, szczegolnie rano (do Grudziadza przez Gardeje, i do Lasina- do ZSMR). W szescdziesiatych latach byl nawet wagon 1 klasy ! Takiej starej, prawdziwej 1 klasy ! Pociag ten jezdzil tylko rano (pierwszy cos ok. 6-tej, ostatni ok.8.30), no i popoludniu (pierwszy o 15.30, ostatni cos o 17.45). Ten pociag to byla zawsze alternatywa dla przepelnionych autobusow (szczegolnie w niedziele czy swieta). Moze to smiesznie zabrzmi, ale ten pociag poprostu zyl, zyl codzienna nauka mlodziezy, zyl muzyka z tranzystorow, zyl smiechem, czasami rowniez podchmielonego pasazera. ...piekne czasy, piekna kolejka przez krotka, ale przepiekna trase. Szkoda, ze juz jej nie ma, szkoda, ze juz nigdy nikt nie wsiadzie do tego tego "zyjacego" wagonu pociagu Gardeja-Lasin-Gardeja. Ci,ktorym nigdy nie bylo dane tym "expresem" jechac, maja naprawde czego zalowac. Inne czasy, inni ludzie, ...pozostaly wspaniale wspomnienia. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Gardeja – Łasin

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...