Linia Rzepedź Wąskotorowa – Moczarne
Ostatnia zmiana: 2019-01-02 (historia)
Historia linii » [Link bezpośredni]
data | odcinek | zdarzenie | uwagi |
---|---|---|---|
1898-01-22 | Wola Michowa - Majdan | Otwarcie linii ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 760 mm; |
Otwarcie linii wąskotorowej Łupków - Majdan, będącej kontynuacją linii normalnotorowej Budapeszt - Lwów, przechodzącej przez Przełęcz Łupkowską |
1914-08 | Wola Michowa - Majdan | Zamknięcie dla ruchu ruch towarowy; |
Ewakuacja personelu i taboru oraz zniszczenie infrastruktury przez armię austriacką. |
1916 | Wola Michowa - Majdan | Otwarcie dla ruchu ruch towarowy; |
Ponowne uruchomienie kolejki, głownie dla celów wojskowych |
1922 | Rzepedź Wąskotorowa - Smolnik Wieś | Otwarcie linii ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm; |
Otwarcie linii łączącej Rzepedź i znajdującą się tam stację kolei normalnotorowej z tartakami w Mikowie |
1939-09 | Wola Michowa - Majdan | Zamknięcie dla ruchu ruch towarowy; |
Unieruchomienie kolejki w wyniku działań wojennych |
1939-11 | Wola Michowa - Majdan | Otwarcie dla ruchu ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; |
Ponowne uruchomienie pod zarządem niemieckich władz okupacyjnych. |
1940 | Wola Michowa - Majdan | Zmiana prześwitu toru prześwit: 750 mm; |
dokonana przez władze niemieckie zarządzające kolejką. |
1944-07 | Balnica - Majdan | Linia rozebrana |
fragment linii rozebrany przez wkraczające wojska Armii Czerwonej. Materiał przeznaczono na opał i budowę schronów. Nasyp kolejki przeznaczono na strategiczną drogę wojenną. |
1945-02 | Balnica - Majdan | Otwarcie linii ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm; |
Odbudowa brakującego odcinka linii przez polskich kolejarzy, którzy przejęli kolejkę |
1946 | Wola Michowa - Majdan | Zamknięcie dla ruchu ruch towarowy, pasażerski; |
Spalenie tartaku przez oddziały UPA. Ruch kolejki przerwano z powodu braku zapotrzebowania na przewóz drewna. |
1950-10 | Wola Michowa - Majdan | Otwarcie dla ruchu ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; |
Przywrócenie kursowania składów towarowych. Z powodu rozwoju rejonu - budowy tartaków i osad, znaczny wzrost przewozu materiałów budowlanych i zaopatrzenia. Wprowadzenie do wykazu: Dziennik taryf i zarządzeń komunikacyjnych 5/29 z dn. 1950-10-18 |
1959 | Smolnik Wieś - Wola Michowa | Otwarcie linii ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm; |
Połączenie istniejącej linii z Zakładami Przemysłu Drzewnego, jakie powstały w Rzepedzi. Od tego czasu linia przebiega w takim kształcie, jaki znamy obecnie. Wcześniej biegła między Wolą Michową, a Łupkowem bardziej na południe omijając Smolnik. Można jeszcze przejść po nasypie, przejść po jednym dobrym moście i zobaczyć filary drugiego nad Osławicą. |
1961 | Majdan - Kalnica r1 | Otwarcie linii ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm; |
Budowa nowej linii zastępującej wcześniejszą linię do Beskidu |
1964 | Kalnica r1 - Moczarne | Otwarcie linii ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm; |
Uruchomienie linii po kilku latach przygotowań i wielu trudach, związane z dalszą eksploatacją lasów |
1982-01 | Beskidnik - Moczarne | Zamknięcie dla ruchu ruch towarowy; |
Związane z zakończeniem eksploatacji lasów w okolicach Moczarnego. Przez kilka lat torowisko służyło jeszcze do wywożenia sprzętu. |
1991-07-01 | Beskidnik - Moczarne | Linia nieprzejezdna/remont |
Od tego dnia obszar ten jest rezerwatem ścisłym i nawet wejść oficjalnie tam nie wolno |
1993-06 | Rzepedź Wąskotorowa - Majdan | Zamknięcie dla ruchu ruch pasażerski; |
Decyzja o zawieszeniu przewozów pasażerskich na tym odcinku. |
1994-12-01 | Rzepedź Wąskotorowa - Wetlina | Zamknięcie dla ruchu ruch towarowy, pasażerski; |
Decyzja o całkowitym zaprzestaniu eksploatacji kolejki |
1995-06 | Rzepedź Wąskotorowa - Beskidnik | Linia nieprzejezdna/remont |
Zarośnięta i częściowo uszkodzona |
1997-03 | Majdan - Przysłup | Przywrócenie przejezdności |
|
1997-07-04 | Majdan - Przysłup | Otwarcie dla ruchu ruch pasażerski: turystyczny; |
uruchomienie trasy dla turystów przez powstałą rok wcześniej Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Cisnej. |
2000-05 | Wola Michowa - Majdan | Przywrócenie przejezdności |
|
2000-07-01 | Wola Michowa - Majdan | Otwarcie dla ruchu ruch pasażerski: turystyczny; |
Data niby sprawdzona, ale znalazłem drugie źródło, które podaje inną |
2008-10 | Smolnik Trójkąt - Wola Michowa | Przywrócenie przejezdności |
wymiana części szyn i podkładów, likwidacja roślinności |
2009-07-04 | Smolnik Trójkąt - Wola Michowa | Otwarcie dla ruchu ruch pasażerski: turystyczny; |
tym samym wydłużona została trasa weekendowa z Majdanu |
2011-05-01 | Smolnik Trójkąt - Balnica | Zamknięcie dla ruchu ruch pasażerski; |
Po dwóch sezonach kolejka przestała docierać do Smolnika. Co gorzej, przestała dojeżdżać również do Woli Michowej, a tego już naprawdę szkoda |
2018-10-16 | Duszatyn - Mików | Przywrócenie przejezdności |
Akcja "siekierezady" przez Wolontariuszy Fundacji Galicyjskich udrożniająca przejezdność na tym odcinku. https://www.radio.rzeszow.pl/wiadomosci/16083/wolontariusze-porzadkowali-torowisko-w-bieszczadach?fbclid=IwAR0iYil5DwqOnLsc8EiPRSC0RZu51zg3sdgy06jvjRzAbwLPY55bQvBe68U |
Historia numeracji » [Link bezpośredni]
Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]
rozkład | data | tabele |
---|---|---|
Galicja 1911-1912 | pomiędzy 1911-05-01 a 1912-04-30 | 29, | Szczegóły » |
Polska, lato 1922 | 1922-05 (???) | 213, | Szczegóły » |
Polska, lato 1923 | 1923-05 (???) | 213, | Szczegóły » |
Polska, lato 1924 | pomiędzy 1924-05 (???) a 1924-10 (???) | 213, | Szczegóły » |
Polska, lato 1925 | 1925-06-05 | 213, | Szczegóły » |
Polska, zima 1926/1927 | pomiędzy 1926-10-01 a 1927-05-14 | 213, | Szczegóły » |
Polska, lato 1927 | 1927-05-15 | 213, | Szczegóły » |
Polska, lato 1928 | pomiędzy 1928-05 (???) a 1928-09-30 | 213, | Szczegóły » |
Polska, zima 1928/1929 | pomiędzy 1928-10-01 a 1929-05 | 213, | Szczegóły » |
Polska, lato 1929 | pomiędzy 1929-05 (???) a 1929-09-30 | 187, | Szczegóły » |
Polska, zima 1929/1930 | pomiędzy 1929-10-01 a 1930-05-14 | 187, | Szczegóły » |
Polska, lato 1930 | 1930-05-15 | 187, | Szczegóły » |
Polska, lato 1931 | 1931-05-15 | 187, | Szczegóły » |
Polska, lato 1932 | 1932-05-22 | 428, | Szczegóły » |
Polska, lato 1933 | 1933-05-15 | 428, | Szczegóły » |
Polska, lato 1934 | 1934-05-15 | 428, | Szczegóły » |
Polska, lato 1935 | pomiędzy 1935-05-15 a 1935-09-01 | 436, | Szczegóły » |
Polska, lato 1936 | 1936-05-15 | 436, | Szczegóły » |
Polska, lato 1937 | pomiędzy 1937-05-22 a 1937-09-05 | 436, | Szczegóły » |
Polska, jesień 1937 | pomiędzy 1937-09-06 a 1937-12-14 | 436, | Szczegóły » |
Polska, zima 1937/1938 | pomiędzy 1937-12-15 a 1938-05-14 | 436, | Szczegóły » |
Polska, lato 1938 | pomiędzy 1938-05-15 a 1938-10-01 | 436, | Szczegóły » |
Polska, zima 1938/1939 | pomiędzy 1938-10-02 a 1939-05-14 | 436, | Szczegóły » |
Polska, lato 1939 | pomiędzy 1939-05-15 a 1939-10-07 | 439, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, zima 1940/1941 | pomiędzy 1940-10-06 a 1941-05-04 | 531r, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, lato 1941 | 1941-05-05 | 531r, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, zima 1941/1942 | pomiędzy 1941-11 a 1942-05-03 | 531r, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, lato 1942 | pomiędzy 1942-05-04 a 1942-11-01 | 532u, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, zima 1942/1943 | pomiędzy 1942-11-02 a 1943 | 532u, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, zima 1943/1944 | pomiędzy 1943-11-01 a 1944-05 (???) | 532u, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, Protektorat Czech i Moraw, lato 1944 | pomiędzy 1944-05 (???) a 1944-10 (???) | 581g, | Szczegóły » |
Polska, lato 1946 | pomiędzy 1946-07-14 a 1946-10-06 | 43, | Szczegóły » |
Polska, zima 1946/1947 | pomiędzy 1946-10-07 a 1947-05-14 | 43, | Szczegóły » |
Polska, lato 1947 | pomiędzy 1947-05-04 a 1947-10-04 | 43, | Szczegóły » |
Polska, zima 1947/1948 | pomiędzy 1947-10-05 a 1948-05-01 | 43, | Szczegóły » |
Polska, lato 1948 | pomiędzy 1948-05-02 a 1948-10-02 | 146, | Szczegóły » |
Polska, zima 1948/1949 | pomiędzy 1948-10-03 a 1949-05-14 | 146, | Szczegóły » |
Polska, lato 1949 | pomiędzy 1949-05-15 a 1949-10-01 | 146, | Szczegóły » |
Polska, zima 1949/1950 | pomiędzy 1949-10-02 a 1950-05-13 | 146, | Szczegóły » |
Polska, lato 1950 | pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07 | 139a, | Szczegóły » |
Polska, zima 1950/1951 | pomiędzy 1950-10-08 a 1951-05-19 | 139a, | Szczegóły » |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
Komentarze: ⇵
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Rzepedź Wąskotorowa – Moczarne