OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2022-06-19

Galeria | ==>
Data: 1865
Autor: Stanisław Pikul
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2020-04-21

Galeria użytkownika Stanisław Pikul

Schemat bocznicy do Dworca Fortecznego.

(proszę utworzyć nowy obiekt i przenieść tam mapkę).

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: dokumenty/bilety/mapy.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 1437
: 8

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 wasiukibic (2020-04-21 16:41:48)
    A propos, rozpoczętej w innym wątku dyskusji. Jest taki serial polski "Pogranicze w ogniu", którego pierwsze odcinki rozgrywają się wokół Powstania Wielkopolskiego. Jednym z wątków jest zdobycie stacji kolejowej, od której odchodzi bocznica kolejowa do któregoś z poznańskich fortów (których jest nota bene kilkanaście). Czy ktoś może orientuje się, która to poznańska stacja, i o który z poznańskich fortów chodzi? Jest to jakaś mała stacyjka, być może obecnie już w granicach Poznania ale wtedy to wyglądało na jakiś fyrtel. (Pytanie do Użytkowników, którzy oglądali ten serial).
  • #2 (odp. na #1) Stanisław Pikul (2020-04-21 17:31:11)
    Nie przywiązywałbym specjalnej wagi do tych motywów - w końcu to film fabularny a nie dokumentalny. Duża część fortów leżała poza zasięgiem kolei, nie wiem czy którykolwiek z fortów w tym czasie (1918 r.) posiadał własną bocznicę. Zdjęcia kolejowe (w odc. 2) kręcono w Ostrorogu i Kaźmierzu przy czym ta druga stacja występowała jako Posen Gerber.
  • #3 (odp. na #1) Darek Nowak (2020-04-21 19:06:51)
    Niestety, ale ten serial oglądałem "po łebkach" i nie pamiętam.
    A pracowałem po studiach tutaj, na ostatnim piętrze ale z drugiej strony, nie dochodziła tam już winda, miałem pokój i widok właśnie na bunkier, bo nie było jeszcze Collegium. https://goo.gl/maps/…
    Był to pierwszy w Poznaniu "drapacz chmur" po Wojnie. https://pl.wikipedia…
    A teraz sobie przypominałem. Na skwerku na tyłach Dyrekcji PKP, przy skrzyżowaniu Taylora i Kościuszki była stacja CPN, taka "oldskul" i to od dawna, więc tor już dawno kończył się przed skwerkiem.
  • #4 (odp. na #2) wasiukibic (2020-04-21 21:15:36)
    O właśnie, Posen Gerber czyli niby polskie Garbary (choć de facto za Niemca był to Gerberdamm). No to faktycznie filmowcy polecieli trochę po łebkach, bo przeca Garbary już wtedy były przemysłowym przedmieściem Poznania, a nie pipidówą z wiejską zabudową w roli głównej. Nie mniej jednak przy Garbarach leżała Cytadela, czy ona czasem nie miała podobnej bocznicy, jak ten bunkier w centrum miasta?
  • #5 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-04-21 21:58:12)
    Do Cytadeli musiałby być tunel do fortu amunicyjnego Winiary gdyż to spore wzniesienie nad poziom torów >30 m.
    Nie widać na foto gdyż są chmury, ale była tu fajna panorama miasta: https://goo.gl/maps/…
    Tą bocznice do Fortu oraz Targów to likwidowali w tym samym czasie, w związku z remontem ulic do EURO 2012.
  • #6 (odp. na #4) Stanisław Pikul (2020-04-22 09:51:06)
    Nie. Jedyną linią kolejową wchodzącą w obręb twierdzy poligonalnej była własnie ta prowadząca do Dworca Fortecznego, później zaś linia toruńska która biegła tuż u podnóża fortu Winiary. Niemcy nie zbudowani połączeń z innymi obiektami. Dopiero w okresie powojennym, kiedy na Cytadeli stacjonował 3 pułk Wojsk Kolejowych zbudowano linię łączącą stację Garbary z Biedruskiem (ale i ona nie wchodziła na teren fortu) oraz niewielką wąskotorową linię gospodarczą w północnej części Cytadeli - niestety poza jednym zdjęciem nic więcej o niej nie wiem. :( Nie do końca jestem pewien ale chyba żaden z okalających miasto 18 fortów nie miał własnej bocznicy kolejowej. Przedwojenne i powojenne mapy dość konsekwentnie 'nie widzą' żadnych ze wspominanych wyżej 18 obiektów militarnych ale na jednej z nich (ówcześnie tajny plan Poznania z 1958 r.), udało mi się zauważyć że takie bocznice mógł mieć fort I (ze Starołęki), miał fort Ia (też Starołęka), fort II (z Franowa), fort VI (z Podolan) i to tyle. Dzisiaj chyba wszystkie te bocznice są rozebrane.
  • #7 (odp. na #6) Przemysław Biały (2020-04-22 10:37:54)
    Z pewnością bocznicę miał fort II - z Franowa, idącą wzdłuż Sarbinowskiej, widać do tej pory ślady po rampie i podkładach.
  • #8 (odp. na #7) Darek Nowak (2020-04-22 13:37:45)
    Musiała być bo byłem tam na spacerze dawno temu i widziałem rampę w lesie.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...