OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Napiwoda
Napiwoda (warmińsko-mazurskie)
Uchanie
Uchanie (lubelskie)
Uchanie
Uchanie (lubelskie)
Uchanie
Uchanie (lubelskie)
Uchanie
Uchanie (lubelskie)
Uchanie
Uchanie (lubelskie)
Uchanie
Uchanie (lubelskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Swobodna
Swobodna

Stanisław Stanisław (2018-08-19 09:52:18)

Dokładnie ten, dzięki ZenobeK... ja zmieniłem w galerii ilość wyświetlanych zdjęć na stronie (do 15), stąd może przekierowało na wersję "szukaj". Co do przystanku Swobodna, dodam taką ciekawostkę, że do prawdopodobnie lat 1930-tych [do czasów modernizacji linii Allenstein (Olsztyn) - Königsberg (Królewiec), zwiększającej prędkość szlakową], ówczesna oś toru na odcinku w kierunku do Dobrego Miasta (od mniej więcej peronu dzisiejszego przystanku Swobodna do łuku, za którym jest wiadukt kolejowy w Knopinie), była przesunięta ok. 2-2,5 m. w stronę zachodnią, czyli w stronę położonej na wzniesieniu drogi (dziś szosy). Dobrze to widać "w terenie", gdzie spod nasypu z tłucznia, wyłania się spory odcinek dawnej równi torowiska. Zapewne zwiększono w ten sposób promień łuku przed wiaduktem. Idąc torem w kierunku Dobrego Miasta, zaraz za peronem Swobodnej, po lewej widać długą na ok. 25-30 m. kamienną ściankę wzmacniającą przekop, odsuniętą od dzisiejszego torowiska, jeszcze dalej, mniej więcej na wysokości słupka hektometrowego wskazującego 18.2 kilometraż linii Gutkowo - Braniewo, znajduje się kolejny, ciekawy obiekt, o wiele dłuższy (ok. 50-60 m). Na pierwszy rzut oka wyglądający na relikt krawędzi peronu (!), tylko że w rozkładach jazdy pociągów zarówno KPEV z 1914 jak i DR z 1939 i z okresu II w. św. żaden hipotetyczny przystanek Knopen (Knopin) nie figuruje. Na przedwojennych mapach (z 1914 i 1944), mniej więcej w tym miejscu widać drogę, przecinającą pole, poprowadzoną od prawdopodobnie żwirowni za szosą do samego torowiska. Pozostałości żwirowni widoczne są do dziś (była wykorzystywana także po wojnie), drogi już nie ma, pokrywa ją obecnie jednolite pole. Być może "relikt krawędzi peronu" był do lat 1930-tych jakąś ładownią towarową (lub do 1945 jeżeli oś toru została zmieniona w czasach PKP), ale to tylko snucie domysłów, bo może to zwykła ścianka wzmacniająca przekop. Tym niemniej obiekt wygląda dość intrygująco. Postaram się w galerii linii D29:221 Gutkwo - Braniewo zamieścić zdjęcia obu obiektów (murek z kamieni i a'la peron), położonych tuż za przystankiem Swobodna w kierunku Dobrego Miasta. Na zdjęciach tych będzie również dobrze widać odsunięcie obecnej osi toru od pierwotnej.

Rokietnica – Skwierzyna (363)
Rokietnica – Skwierzyna (363)

Stanisław Pikul (2018-08-18 21:05:14)

Nie sądzę, nic takiego się nie wydarzyło co dałoby podstawy by tak myśleć - to raczej poszukiwanie kolejnych źródeł przychodów. https://www.tvn24.pl…

Szydłów
Szydłów

Opolanin (2018-08-18 15:01:39)

Tak, są zabytkami.

Tuchola – Koronowo (241)
Tuchola – Koronowo (241)

Tomek (2018-08-18 11:03:11)

Pierwsza liczba oznacza nr linii kolejowej, druga kilometr a trzecia dokładny metr na jakim znajduje się przejazd.

Swobodna
Swobodna

Stanisław Stanisław (2018-08-17 22:15:51)

Oczywiście w opisie powinno być linii nr 221 Gutkowo - Braniewo.

Pyrzyce – Głazów (422)
Pyrzyce – Głazów (422)

Chris (2018-08-17 21:50:14)

Niestety życie jest brutalne.

Ustka
Ustka

Stanisław Pikul (2018-08-17 18:23:18)

Tak na marginesie: http://trojmiasto.wy… Ze wstępu: Miasto dostało na ten cel ponad 17,5 mln zł. To 85 proc. kosztów całej inwestycji. – W ramach projektu wyremontujemy i przebudujemy budynek dworca PKP wraz z zagospodarowaniem terenu wokół niego – mówi Eliza Mordal z Urzędu Miasta w Ustce. – Dokładnie na ten projekt otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości ponad 17,5 mln zł. Rozpoczęcie prac planujemy w trzecim kwartale tego roku. Co i jak bardzo się zmieni Prace obejmą remont i przebudowę istniejącego budynku dworca kolejowego oraz budowę dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu. Zakres inwestycji zakłada rozszerzenie działalności dworca PKP na nieczynne obecnie pomieszczenia, wzbogacenie jego funkcji m.in. o wypożyczalnię rowerów, przechowalnię bagażu, informację turystyczną oraz poprawienie rozwiązań funkcjonalnych, jak również dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Aleksandrów Kujawski
Aleksandrów Kujawski

Wlocek369 (2018-08-17 16:57:17)

Skrzynka elektryczna to prawdopodobnie jedyna pamiątka po zamontowanym kasowniku biletów kartkowych które były podobne do tych typu mpk/MZK.

Głuchołazy Zdrój
Głuchołazy Zdrój

Grzegorz (2018-08-17 14:53:09)

To zdjęcie musiało zostać zrobione na długo przed 1997 rokiem. W 1997 nie było już tego płotu a budynek był w fatalnym stanie.

Jezierzany
Jezierzany

wasiukibic (2018-08-17 10:01:27)

Opis nie do końca ścisły. Towarowa obwodnica Legnicy (dla pociągów tranzytowych), to dwa zelektryfikowane tory leżące na nasypie, w tle. Poniżej nich leci tor łącznicy (słupy trakcyjne pozbawione sieci i zaczepów) pomiędzy dawnym posterunkiem odgałęźnym Jezierzany, a grupą przyjazdowo-odjazdową stacji rozrządowej w Miłkowicach. On został rozebrany najprawdopodobniej w latach 90. XX wieku. Natomiast zelektryfikowany tor, leżący tuż za peronem, to łącznica pomiędzy linią Wrocław Muchobór - Gubinek a grupą grupą przyjazdową stacji rozrządowej w Miłkowicach. Ten tor istniał jeszcze do czasu częściowego remontu układu torowego stacji Miłkowice, rozebrano go około roku 2006. Operacje te miały związek z zamknięciem stacji rozrządowej w Miłkowicach i likwidacją zbędnej infrastruktury kolejowej.

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...