OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Policko
Policko (lubuskie)
Górzyn
Górzyn (lubuskie)
Rawicz Wschód
Rawicz Wschód (wielkopolskie)
Lewiczynek
Lewiczynek (wielkopolskie)
Lewiczynek
Lewiczynek (wielkopolskie)
Lewice
Lewice (wielkopolskie)
Lewice
Lewice (wielkopolskie)
Przytoczna
Przytoczna (lubuskie)
Marzenin
Marzenin (wielkopolskie)
Marzenin
Marzenin (wielkopolskie)
Marzenin
Marzenin (wielkopolskie)
Marzenin
Marzenin (wielkopolskie)
Ustrzyki Dolne
Ustrzyki Dolne (podkarpackie)
Marzenin
Marzenin (wielkopolskie)
Piekiełko
Piekiełko (małopolskie)
Męcina
Męcina (małopolskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (małopolskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (małopolskie)
Rabka Zaryte
Rabka Zaryte (małopolskie)
Polwica Wielkopolska
Polwica Wielkopolska (wielkopolskie)
Polwica Wielkopolska
Polwica Wielkopolska (wielkopolskie)
Limanowa
Limanowa (małopolskie)
Zagórz
Zagórz (podkarpackie)
Czerniejewo
Czerniejewo (wielkopolskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Warszawa Wawer – Zegrze
Warszawa Wawer – Zegrze

polo (2018-06-22 13:21:26)

W odpowiedzi na prośbę zamieszczającego zdjęcie: kadr powinien być przypisany do galerii linii Warszawa Targowa - Radzymin. Przedstawia bowiem ulicę Radzymińską wraz z przylegającymi do siebie kamienicami o obecnych numerach 126/128. Za plecami fotografującego znajduje się skrzyżowanie z ulicą Trocką, zaś w odległości ok. kilometra przystanek Warszawa Zacisze. Widok na południowy zachód (Warszawa Targowa). Linia Warszawa Wawer - Zegrze miała zupełnie inny przebieg i przecinała trasę radzymińską w okolicach przystanku Struga Warszawska (14-ty kilometr), a więc daleko poza granicami miasta. No i najważniejsze: została rozebrana w latach 20-tych XX wieku...

Legnica
Legnica

Łukasz (2018-06-22 13:17:04)

Dokłądnie, nazwa ENdolino została wyłoniona w konkursie zorganizowanym na fanpage`u na FB KD.

Ełk
Ełk

Michał Kłosowski (2018-06-22 12:26:56)

No i ciekawe, że zachowały swoją barwę pomimo regularnego "okadzania" z przejeżdżających dołem "czajników"! :)

Limanowa
Limanowa

Michał Kłosowski (2018-06-22 12:18:41)

Cztery wagony, piękna linia, Beskidzkie powietrze, a dzisiaj "retro" i to sporadycznie, od wielkiego dzwona, eh. :(

Wągrowiec
Wągrowiec

Maciej (2018-06-22 11:38:46)

Wystarczy przyjrzeć się jak bardzo potrzebne jest "lokalne" połączenie do Wągrowca... Gdyby pociąg mógł kursować dalej, do Bydgoszczy, obsłużyłby mieszkańców 3 miast, tj. Gołańczy, Kcyni i Szubina. Nie wierzę w brak zainteresowania za strony potencjalnych pasażerów. Oczywiście, jeżeli wmówi im się, że pociągi są "be", zagłosują przeciw przywróceniu połączenia...

Poznań Główny
Poznań Główny

irek (2018-06-22 11:29:06)

Marku, odpowiedź poszła na pocztę. @Stanisław Pikul, podobnie myślę iż to Wronki. Ale na 100% nie jestem pewien. Jednak nie jest to Poznań Główny. Pisałem do Cyryla, ale odpowiedź ...eee przemilczę ;)

Munina
Munina

Toromistrz (2018-06-22 10:50:46)

Jeśli na pytanie o wykolejnice torowe pokazuje się budynki albo rozjazdy to coś jest nie tak. Toromistrz

Rawicz
Rawicz

Maciej (2018-06-22 08:50:58)

Czy konserwator zabytków nie miał nic przeciwko rozbiórce??

Polwica Wielkopolska
Polwica Wielkopolska

Maciej (2018-06-22 08:18:52)

Ach te lata dziewięćdziesiąte...

Blachownia
Blachownia

J1121 (2018-06-22 07:02:38)

Blachownia – stacja kolejowa istniejąca od 1903 r. w Blachowni, w województwie śląskim, w Polsce, zbudowana wraz z linią kolejową Częstochowa-Herby Ruskie. Początkowo, w latach 1903-1911 była to linia wąskotorowa 1067 mm, w latach 1911-1915 szerokotorowa 1524 mm, w czasie I wojny światowej została przez Niemców przebudowana na normalnotorową 1435 mm. Stacja Blachownia znajduje się na terenie dzielnicy Ostrowy stacja nosiła nazwę Ostrowy w latach 1903-1941, a w latach 1941-1945 nazwę Blachstädt. Od tej stacji Ostrowy do zlikwidowanej stacji Blachownia prowadziło jednotorowe odgałęzienie, wykorzystywane jeszcze w latach 80. XX wieku do transportu towarowego do Huty Blachownia, ostatecznie zlikwidowane w 2003 r. W 2015 r. PKP przeznaczyło budynek dworca do rozbiórki z powodu bycia zbędnym dla prowadzonej działalności[1].

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...