OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Brodnica – Bydgoszcz Wschód (209)
Brodnica – Bydgoszcz Wschód (209)

djSon (2018-05-26 00:55:13)

PLK jak widzi, że linia jest rozebrana, to w ogóle na nią nie patrzy. Nieważne, że łatwiej zbudować na nowo, niż zmodernizować... Dodatkowo odcinek rozebrany tej linii ma służyć dróżce rowerowej, tak słyszałem. Durnota jakich mało... A w sumie i dużo.

Żary Kunice
Żary Kunice

Paweł Kurosiński (2018-05-25 22:30:56)

drobna poprawka:za czasów saint gobain i vitrosiliconu wąskotorówka już od wielu lat nie była użytkowana!,dokonała żywota wcześniej za czasów HSO Kunice od 2 połowy lat 80 u.w.na pewno nie była czynna lat wcześniejszych nie pamiętam a mieszkałem w zasięgu wzroku pozdrawiam Paweł

Stronie Śląskie
Stronie Śląskie

octanq (2018-05-25 22:17:24)

To samo pomyślałem, tylko nie chciało mi się już tego pisać.

Hrubieszów Miasto
Hrubieszów Miasto

Grzegorz (2018-05-25 19:20:13)

O, jaki ładny czechosłowacki zegar firmy Pragotron!

Sławków Euroterminal
Sławków Euroterminal

Szymon Komusiński (2018-05-25 17:57:08)

I bardzo słusznie, dziękuję! :-)

Ostroszowice
Ostroszowice

Marcin (2018-05-25 17:21:13)

Długo była obsługiwana ostroszowicka fabryka mebli której bocznica zaczynała się prędzej. Pojedyncze wagony prowadziła SM41 z Bielawy Zachodniej

Bielawa Zachodnia
Bielawa Zachodnia

Marcin (2018-05-25 15:32:31)

Pamiętam tę stacje. Co roku przyjeżdżalem na wakacje do rodziny która mieszkała tutaj blisko. Pamiętam jakby to było wczoraj składy towarowe i manewry z SM41 a później z SM42. Czasami pojawił się Ty2 a później i ST43 też. Wcześniej jeszcze były mijanki składów osobowych z SP30 z boczniakami.Stacja żyła. Dużo wagonów przychodziło do Bielbawu i mieli tam własną manewrowke zakładowa.Ciekawe czy wyjdzie coś ze wznowienia ruchu z KD.

Bielawa Zachodnia
Bielawa Zachodnia

Marcin (2018-05-25 15:26:31)

Dobrze pamiętam manewry przy zamkniętych szlabanach na przejezdzie i wpychanie wagonów do tartaku

Gliwice Zachodnie
Gliwice Zachodnie

Damian Stupień (2018-05-25 13:25:08)

zaszedł tutaj komuś błąd ;)

Warszawa Mokotów – Nowe Miasto nad Pilicą
Warszawa Mokotów – Nowe Miasto nad Pilicą

Maciej (2018-05-25 12:59:27)

Być może nie dysponowali krzyżami św. Andrzeja i woleli zdewastować linię.

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...