OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Sulechów – Luboń koło Poznania (357)
Sulechów – Luboń koło Poznania (357)

wasiukibic (2018-04-20 13:39:48)

Porównanie nietrafione zupełnie. Pociągi z Gorzowa Wielkopolskiego do Zielonej Góry to sklejka dwóch dawnych relacji Zbąszynek - Gorzów i Zbąszynek - Zielona, którymi ludzie z Sulechowa, Międzyrzecza czy Skwierzyny dojeżdżają codziennie do pracy czy szkół do najbliższego, większego ośrodka miejskiego. Ktoś kiedyś stwierdził, w sumie zupełnie słusznie, że warto to połączyć, tak żeby nie trzeba było się przesiadać w Zbąszynku i jak miałem okazję się już przekonać - to nawet działa, choć trwają też przymiarki to uruchamiania pociągów w krótszych, typowo aglomeracyjnych relacjach tj. Sulechów - Zielona czy Międzyrzecz - Gorzów. Województwo lubuskie to takie małżeństwo z rozsądku, dwóch niecierpiących się miast podobnej wielkości ale mających jednocześnie spore ambicje, żeby nie podlegać pod władzę Poznania, Wrocławia czy Szczecina, a więc miast, do których Zielona i Gorzów nawet razem wzięte podjazdu za bardzo nie mają. Nie rozumiem też dlaczego chcesz zlikwidować połączenie Ostrów - Kalisz, gdzie jest to odcinek o randze ponadregionalnej i jednocześnie dojazd do pracy czy szkół dla mieszkańców Nowych Skalmierzyc (mimo autobusu podmiejskiego kursującego do Kalisza). W dodatku Kalisz jest miastem ponad 100 tysięcznym a Ostrów ponad 70 tysięcznym. Tutaj mamy do czynienia z niedużym Wolsztynem, który w dodatku ma w mniej więcej tej samej odległości wielki ośrodek miejski - Poznań, o wiele bardziej przyciągający Wolsztynian niż średniej wielkości Zielona Góra. Odpowiedz więc szczerze - ile by się znalazło mieszkańców Wolsztyna chętnych na codzienne dojeżdżanie do pracy czy szkoły do Zielonej Góry lub ilu turystów chętnych odwiedzić Wolsztyn jest w stanie wygenerować Zielona w łykendy w sezonie? Bo w zasadzie tylko dla takich potoków jest sens uruchamiać pociągi. Jeżeli miałoby to być kilka osób, to lepiej jest wynająć im taryfę. Bielsko i Biała natomiast przez wiele lat wspólnego życia zwarły się w jeden organizm miejski dzięki naturalnym procesom urbanizacyjnym czy demograficznym. Teraz ten organizm raczej nie mógłby normalnie funkcjonować jako dwa osobne i samowystarczalne miasta. Z resztą one nawet przed zjednoczeniem parły na siebie zabudową. Co innego taki np. Wodzisław Śląski, sztucznie napompowane w okresie PRL-u miasteczko, od którego w 1990 roku odłączyły się na siłę przywiązane do niego: Radlin, Pszów czy Rydułtowy, bo procesy znane z Bielska Białej tam nie wystąpiły. Podobnież było w przypadku Bytomia i Radzionkowa czy Świnoujścia i Międzyzdrojów. Do tej pory przykładami takich sztucznych miast są choćby Kędzierzyn-Koźle, Jelenia Góra czy Wałbrzych. No ale to temat wykraczający poza ramy Bazy. Tutaj podpisuje się obiema ręcami pod tym co napisał naczelny - warto walczyć o linie i relacje, który zostały sztucznie i specjalnie wygaszone, a nie użalać się nad lokalnymi kolejkami po wioskach, które powstały w czasach, kiedy auto było zabawką dla bogaczy.

Bogaczewo
Bogaczewo

... (2018-04-20 11:37:47)

dlaczego?

Mińsk Mazowiecki
Mińsk Mazowiecki

polo (2018-04-20 07:31:16)

Oczywiście :)

Poznań Malta
Poznań Malta

Michał Kłosowski (2018-04-19 23:40:43)

Sygnalizator "świetnie" ustawiony, aby w przypadku przejazdu pociągu... oświetlać krzaki i pobocze. ;)

Elbląg
Elbląg

Marek Potocki (2018-04-19 21:36:43)

Ta kolorystyka wygląda jak sklejka dwóch zdjęć. Ciekawy efekt.

Szczecin Płonia
Szczecin Płonia

Marcin (2018-04-19 15:17:56)

Byłem w tym miejscu 2 razy. Ostatnio przedwczoraj. Po nastawni nie ma śladu. Dawna bocznica do Gryfbetu zupełnie zarośnięte tak ze trudno tam przejść juz nie mówiąc o jeździe rowerem. Wcześniej byłem dokładnie 20lat temu w maju 1998r. Torowisko było kompletne do Unikonu.

Wieruszów
Wieruszów

Lukasy (2018-04-19 12:30:18)

Wszystko jasne. Pięknie dziękuję!

Poznań Starołęka – Poznań Malta
Poznań Starołęka – Poznań Malta

Mateusz Kiszka (2018-04-19 08:20:56)

Ładna pamiątka :)

Poznań Starołęka – Poznań Malta
Poznań Starołęka – Poznań Malta

Mateusz Kiszka (2018-04-19 08:20:23)

Szkoda ze nie użyto tego odc do zabudowy tutaj tramwaju... chyba ze Górny Taras Rataj pokrywa zapotrzebowanie Rataj...

Białystok
Białystok

Przemysław Król (2018-04-18 21:36:52)

@Paweł dzięki za informacje, fajny film

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...