OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Rokietnica – Skwierzyna (363)
Rokietnica – Skwierzyna (363)

irek (2018-08-20 00:14:39)

@Stanisław Pikul, Stanisławie skoro coś nie należy do nikogo "dziwnie to pachnie" (odcinek Rokietnica-Międzychód) Czyżby już ktoś to otrzymał i w księgach jest zapisany jako -WŁAŚCICIEL ?

Jelenia Góra – Żagań (283)
Jelenia Góra – Żagań (283)

Marek Potocki (2018-08-19 22:08:47)

Tak po robocie patrząc to PLK. Z tego co wiem plan jest taki, że ma powstać nowy przystanek, z którego linia będzie się odgałęziać z pominięciem wiaduktu na 274. Ale jak to u nas – póki nie zobaczę, nie uwierzę.

Frankamionka
Frankamionka

wasiukibic (2018-08-19 21:15:40)

Budynek ustępów zniknął z powierzchni ziemi.

Frankamionka
Frankamionka

wasiukibic (2018-08-19 21:15:02)

Budynek dworca zniknął z powierzchni ziemi, pozostała tylko szafka elektryczna.

Annolesie
Annolesie

wasiukibic (2018-08-19 20:43:54)

Tomaszu, postaraj się używać w komentarzach polskich znaków i dużych liter.

Głuchołazy Zdrój
Głuchołazy Zdrój

Marek Potocki (2018-08-19 17:39:49)

Dzięki. Zdjęcia od Romka Pytla dostaliśmy dawno temu, ale bez dokładnych informacji o dacie ich powstania. Każde uszczegółowienie jest cenne.

Swobodna
Swobodna

Stanisław Stanisław (2018-08-19 09:52:18)

Dokładnie ten, dzięki ZenobeK... ja zmieniłem w galerii ilość wyświetlanych zdjęć na stronie (do 15), stąd może przekierowało na wersję "szukaj". Co do przystanku Swobodna, dodam taką ciekawostkę, że do prawdopodobnie lat 1930-tych [do czasów modernizacji linii Allenstein (Olsztyn) - Königsberg (Królewiec), zwiększającej prędkość szlakową], ówczesna oś toru na odcinku w kierunku do Dobrego Miasta (od mniej więcej peronu dzisiejszego przystanku Swobodna do łuku, za którym jest wiadukt kolejowy w Knopinie), była przesunięta ok. 2-2,5 m. w stronę zachodnią, czyli w stronę położonej na wzniesieniu drogi (dziś szosy). Dobrze to widać "w terenie", gdzie spod nasypu z tłucznia, wyłania się spory odcinek dawnej równi torowiska. Zapewne zwiększono w ten sposób promień łuku przed wiaduktem. Idąc torem w kierunku Dobrego Miasta, zaraz za peronem Swobodnej, po lewej widać długą na ok. 25-30 m. kamienną ściankę wzmacniającą przekop, odsuniętą od dzisiejszego torowiska, jeszcze dalej, mniej więcej na wysokości słupka hektometrowego wskazującego 18.2 kilometraż linii Gutkowo - Braniewo, znajduje się kolejny, ciekawy obiekt, o wiele dłuższy (ok. 50-60 m). Na pierwszy rzut oka wyglądający na relikt krawędzi peronu (!), tylko że w rozkładach jazdy pociągów zarówno KPEV z 1914 jak i DR z 1939 i z okresu II w. św. żaden hipotetyczny przystanek Knopen (Knopin) nie figuruje. Na przedwojennych mapach (z 1914 i 1944), mniej więcej w tym miejscu widać drogę, przecinającą pole, poprowadzoną od prawdopodobnie żwirowni za szosą do samego torowiska. Pozostałości żwirowni widoczne są do dziś (była wykorzystywana także po wojnie), drogi już nie ma, pokrywa ją obecnie jednolite pole. Być może "relikt krawędzi peronu" był do lat 1930-tych jakąś ładownią towarową (lub do 1945 jeżeli oś toru została zmieniona w czasach PKP), ale to tylko snucie domysłów, bo może to zwykła ścianka wzmacniająca przekop. Tym niemniej obiekt wygląda dość intrygująco. Postaram się w galerii linii D29:221 Gutkwo - Braniewo zamieścić zdjęcia obu obiektów (murek z kamieni i a'la peron), położonych tuż za przystankiem Swobodna w kierunku Dobrego Miasta. Na zdjęciach tych będzie również dobrze widać odsunięcie obecnej osi toru od pierwotnej.

Szydłów
Szydłów

Opolanin (2018-08-18 15:01:39)

Tak, są zabytkami.

Tuchola – Koronowo (241)
Tuchola – Koronowo (241)

Tomek (2018-08-18 11:03:11)

Pierwsza liczba oznacza nr linii kolejowej, druga kilometr a trzecia dokładny metr na jakim znajduje się przejazd.

Pyrzyce – Głazów (422)
Pyrzyce – Głazów (422)

Chris (2018-08-17 21:50:14)

Niestety życie jest brutalne.

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...