OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Jezierzany
Jezierzany

wasiukibic (2018-08-17 10:01:27)

Opis nie do końca ścisły. Towarowa obwodnica Legnicy (dla pociągów tranzytowych), to dwa zelektryfikowane tory leżące na nasypie, w tle. Poniżej nich leci tor łącznicy (słupy trakcyjne pozbawione sieci i zaczepów) pomiędzy dawnym posterunkiem odgałęźnym Jezierzany, a grupą przyjazdowo-odjazdową stacji rozrządowej w Miłkowicach. On został rozebrany najprawdopodobniej w latach 90. XX wieku. Natomiast zelektryfikowany tor, leżący tuż za peronem, to łącznica pomiędzy linią Wrocław Muchobór - Gubinek a grupą grupą przyjazdową stacji rozrządowej w Miłkowicach. Ten tor istniał jeszcze do czasu częściowego remontu układu torowego stacji Miłkowice, rozebrano go około roku 2006. Operacje te miały związek z zamknięciem stacji rozrządowej w Miłkowicach i likwidacją zbędnej infrastruktury kolejowej.

Wielkie Piekary – Miłkowice (296)
Wielkie Piekary – Miłkowice (296)

wasiukibic (2018-08-17 09:50:13)

Budynek został fizycznie zlikwidowany jakoś na początku 2017 roku. Pewności co do tego nie mam, bo niestety nie zarejestrowałem konkretnej daty, kiedy jadąc pociągiem do Węglińca czy Żar przestał się on pojawiać w moim polu widzenia. Do tego czasu obiekt został okradziony i zdewastowany.

Szydłów
Szydłów

Opolanin (2018-08-17 07:13:27)

Ciekawe jaki los spotka zabytkowe semafory?

Wrocław Główny Wąskotorowy – Sulmierzyce
Wrocław Główny Wąskotorowy – Sulmierzyce

Michał Kłosowski (2018-08-17 04:48:35)

Szacunek! Takimi rowerami po takiej nawierzchni w formie wyścigowej, no no... :)

Pyrzyce
Pyrzyce

Jakub - przyszły MASZYNISTA (2018-08-16 21:34:36)

Ja.

Szydłów
Szydłów

Stefan (2018-08-16 20:56:31)

Jasne, że jako żart. Ta fota jest na terenie stacji, więc nie chciałem łazić po torach. Na przejeździe można było zmierzyć

Szydłów
Szydłów

wasiukibic (2018-08-16 20:26:48)

W Graczach cały czas działa kamieniołom bazaltu, jeszcze kilka lat temu codziennie wyjeżdżał z niego pociąg z urobkiem w świat. Jakoś w 2015 roku to się urwało - ciekawe, czy stan techniczny torów był przyczyną, czy jednak właścicielowi kamieniołomów kolej zbrzydła, jak wielu innym przedsiębiorcom. Obecnie nie dość, że sama działalność zakładu jest uciążliwa (hałas, zapylenie), to jeszcze mieszkańcy muszą znosić hałas i niebezpieczeństwo od dziesiątek ciężarówek.

Jasienica
Jasienica

Sławek (2018-08-15 21:47:47)

Posiadam zdjęcia dworca w Jasienicy z lat 50.

Jasienica
Jasienica

Iwona (2018-08-15 16:55:42)

Moi dziadkowie tam mieszkali.... Często jezdzilam tam na wakacje...

Słonawy
Słonawy

Maciej (2018-08-15 15:56:51)

Myślę zarówno o decydentach, którzy wiele lat temu podjęli decyzję o likwidacji linii, jak również o winnych z powodu znieczulicy i cichego przyzwolenia na ten proceder.

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...