OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Bielawa Zachodnia
Bielawa Zachodnia (woj. dolnośląskie)
Bielawa Zachodnia
Bielawa Zachodnia (woj. dolnośląskie)
Bukownica Wielkopolska
Bukownica Wielkopolska (woj. wielkopolskie)
Bukownica Wielkopolska
Bukownica Wielkopolska (woj. wielkopolskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Bukownica Wielkopolska
Bukownica Wielkopolska (woj. wielkopolskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Bukownica Wielkopolska
Bukownica Wielkopolska (woj. wielkopolskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Bukownica Wielkopolska
Bukownica Wielkopolska (woj. wielkopolskie)
Wręczyca
Wręczyca (woj. śląskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Godziętowy
Godziętowy (woj. wielkopolskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Wręczyca
Wręczyca (woj. śląskie)
Godziętowy
Godziętowy (woj. wielkopolskie)
Kudowa-Zdrój
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie)
Godziętowy
Godziętowy (woj. wielkopolskie)
Godziętowy
Godziętowy (woj. wielkopolskie)
Godziętowy
Godziętowy (woj. wielkopolskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Szczecin Główny
Szczecin Główny

wasiukibic (2019-10-20 16:09:12)

Szanowni Użytkownicy. Podpisując fotki starajmy się w pierwszej kolejności wpisywać kierunki świata, a następnie gdzie można pojechać w stronę, które zrobione jest zdjęcia. I tu drobna sugestia - nie przesadzajmy z oddaleniem punktów orientacyjnych (Wrocław Główny) - najlepiej wpisać najbliższą stację węzłową, skąd można pojechać w różne strony, lub najbliższe miasto. Można także wpisać skąd zdjęcie zostało wykonane. Kolega Jacek ma rację, bo za stacją Szczecin Port Centralny można pojechać nie tylko do Gryfina ale także np. do Szczecina Dąbie, Szczecina Gumieniec czy Polic (wystarczy spojrzeć na mapę).

Godziętowy
Godziętowy

Opolanin (2019-10-20 14:19:22)

Uwielbiam tego krytyka (krytyków?) ukrywającego się po takimi nickami.

Tarnowskie Góry – Opole Główne (144)
Tarnowskie Góry – Opole Główne (144)

Opolanin (2019-10-20 14:17:16)

We wrześniu przejazd zlikwidowano, znaczy płyty przejazdowe w torze zostały, ale całe SSP, latarnie zdemontowali a dostępu do przejazdu bronią z obu stron po trzy podkłady wbite na sztorc. Ciekawe jaki los spotka urządzenia, czy gdzieś je wykorzystają czy zmarnują kase i pójdą na złom. Żeby było śmieszniej to głęboko w środku lasu na leśnej drodze, która tu prowadzi ktoś wpadł na pomysł by postawić znak „Ulica ślepa”, można obstawiać ile temu znakowi będzie dane tam postać zanim ktoś go spienięży ;)

Kiekrz
Kiekrz

Lukasy (2019-10-20 12:17:17)

Tak.

Lubsko
Lubsko

Łukasz Kiąca (2019-10-20 12:07:49)

Lyntog (duń. pociąg-piorun) zwany też "Srebrną Strzałą" lub "Cygarem" to SZT serii DSB MA, produkowany w latach 1963-66 w Niemczech Zachodnich przez zakłady MAN, LHB, Wegmann dla kolei duńskich. Pierwotnie czerwone i pomarańczowe w latach 1983-84 otrzymały widoczny na zdjęciu srebrny kolor. Pierwotnie prowadziły pociągi ekspresowe. Jak to powiedział jeden duński miłośnik kolei - "w Danii ze względu na zły stan torów ich prędkość została ograniczona do 140 km/h". Tabor ten, w ilości 39 szt wagonów (w tym 10 szt. lokomotyw spalinowych AKA głowic napędowych) zakupiony został przez LKR ze środków Urzędu Wojewódzkiego w Zielonej Górze za kwotę 1,5 mld starych złotych za całość. Pierwszy pociąg z Danii przyjechał do Zielonej Góry w marcu 1992 r. Koleje DSB pozbywały się tych jednostek z powodu znacznego wyeksploatowania. Pod koniec eksploatacji lyntogi nawet wyglądały na "zmęczone życiem". Zanim składy mogły rozpocząć kursowanie w Polsce musiały przejść proces homologacji, dopuszczający je do eksploatacji na sieci PKP. Zadanie to zlecono ZNTK w Poznaniu. Okazało się, że jednostki te, zaprojektowane do kursowania po płaskim terenie półwyspu jutlandzkiego, nie dają rady na wzgórzach lubuszczyzny, przez co ZNTK Poznań musiało przekonstruowywać układ napędowy. Spowodowało to, że tylko część (4 szt.)SZT było w regularnej eksploatacji. Reszta służyła za magazyn części zamiennych. Poza tym męczyły się w ruchu lokalnym, przy prędkościach max 40-50 km/h. A tu dokument o LKR i Lyntogach: https://www.youtube.…

Orneta
Orneta

Wiem (2019-10-20 09:10:26)

Orneta - Opin

Warszawa Śródmieście
Warszawa Śródmieście

octanq (2019-10-20 00:58:39)

To zdjęcie to lokalizacja 52°13'41.71"N 21° 0'8.25"E - widok w kierunku zachodnim wzdłuż torów. To jest aktualnie coś pomiędzy dworcem centralnym a W-wą Zach. WKD. Można to zobaczyć: - Google Earth - zdjęcia historyczne - zdjęcie lotnicze 12/1945 (po zniszczeniach wojennych). Na tym zdjęciu lotniczym widać charakterystyczny budynek, który na zdjęciu niezidentyfikowanym jest w tle w oddali po prawej stronie torów, przy ul. Żelaznej. Więc podsumowując jest to wylot z Dworca Głównego (ówczesnego przy ul. Marszałkowskiej) w kierunku zachodnim.

Zdjęcia niezidentyfikowane
Zdjęcia niezidentyfikowane

W. K. (2019-10-19 20:15:01)

Witam. Muszę stwierdzić, że to zdjęcie nie jest z Pławnej a przynajmniej nie tej, ponieważ nie ma i nigdy nie było dwóch lub więcej torowisk. Pławna znajdująca się na trasie lini kolejowej nr 96 ( Tarnów - Leluchów) od 1876 roku (oddanie trasy do użytku) nigdy nie miała i nie ma drugiego torowiska. Proszę bardzo o korektę, sprostowanie lub usunięcie tego zdjęcia.

Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)
Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Adrian K (2019-10-18 09:29:28)

W godzinach szczytu przewozowego dwa SA 132 z Wągrowca są pełne pasażerów. W latach 70-80 pojawiła się "mapka" z dość ambitnymi planami elektryfikacji węzła poznańskiego i na niej zakładano elektryfikację tylko do Wągrowca. "Kujawiacy" to tylko jedni z mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego, akurat linia 356 przebiega przez Wielkopolskę (część w kuj-pom) i Pomorze. Sprawa reaktywacji tej linii jest poruszana od dawna, ale Urząd Marszałkowski w Toruniu tłumaczy się brakiem środków na realizację. Linia została wpisana do RPO 2014-20 na listę rezerwową z dwoma warunkami: jeśli wystarczy na nią środków i z uwzględnieniem wariantu przez Nakło a nie przez Szubin (de facto od Kcyni liniami 281 i 18). O rewitalizację zabiegali politycy z Bydgoszczy.

Nowa Wieś Legnicka
Nowa Wieś Legnicka

wasiukibic (2019-10-18 08:24:06)

W związku z tym, że Redakcja Rynku Kolejowego, mimo wielu próśb nie potrafi/nie chce poradzić sobie z komentarzami, w których rozpowszechniane są informacje kłamliwe lub obraźliwie, Redakcja Bazy Kolejowej zastrzega sobie możliwość usuwania linków do artykułów, gdzie pojawiają się tego typu wypociny. To samo będzie tyczyć się innych stron internetowych.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...